Igaunijas prezidents kritisks pret ieceri valstī ieviest automašīnu nodokli

Igaunijas prezidents Alars Kariss centienus ieviest automašīnu nodokli vērtē kā mulsinošus un norāda, ka tā virzītāji nespēj skaidri definēt ieceres mērķi. Igaunija ir vienīgā Eiropas Savienības valsts, kur nav jāmaksā auto ekspluatācijas nodoklis. To gan paredzēts ieviest, sākot ar nākamā gada 1. jūliju.

Kariss norādīja, ka auto nodokļa virzītāji nespēj skaidri definēt ieceres mērķi, vēsta Igaunijas sabiedriskais medijs "ERR".

"Pat cilvēki, kas strādā pie likumprojekta, nezina, kā tieši viņiem vajadzētu noteikt šo nodokli. Šodien iemesls ir vide, rīt – nodokļu ieņēmumi. Tas rada apjukumu."

Kariss sacīja, ka viņš mēģinās saprast nodokļa jēgu, ja kāds viņam to izskaidros, taču pašreizējie neskaitāmie signāli esot satraucoši un rada daudz jautājumu. Valsts līderis arī kritizēja situāciju, kad likums vēl pat nav uzrakstīts, bet Igaunijā jau pieejami jaunā nodokļa kalkulatori.

Igaunija ir vienīgā valsts Eiropas Savienībā, kurā nav jāmaksā auto reģistrācijas un ekspluatācijas nodoklis.

Iecere paredz, ka turpmāk par auto reģistrāciju valstī būs jāšķiras no 300 līdz vairākiem tūkstošiem eiro, savukārt ikgadējais nodoklis svārstīsies no 30 līdz vairākiem simtiem eiro.

Finanšu ministrija norādīja, ka transportlīdzekļa gada nodokļa slogs būs atkarīgs no tā kubatūras, masas, kā arī vecuma. 

Piemēram, 2017. gada "Škoda Octavia" automašīnas ar dīzeļdzinēju gada nodoklis varētu būt 145 eiro.

Savukārt Igaunijā populārās jaunas "Toyota RAV4 B Hybrid"  automašīnas ar 131 kilovata jaudu un 1700 kilogramu masu reģistrācijas maksa būtu 1300 vai 974 eiro atkarībā no modeļa, bet ikgadējais nodoklis attiecīgi 214 un 97 eiro. Jauno nodokli Igaunijā plānots iekasēt, sākot ar nākamā gada 1. jūliju.

Lai arī sākotnēji nodokļa ieviešana tika pamatota ar vēlmi samazināt auto izmantošanu valstī, tagad ieceres virzītājspēks, Reformu partijas deputāts Sīms Kallass sprieda, ka nodevas jāmaksā, lai rūpētos par Igaunijas ceļiem.

Deputāts arī mudināja gada ekspluatācijas nodokli celt līdz 1000 eiro gadā par vienu transportlīdzekli.

"Ja mūsu sabiedrība grasās turēties pie labumiem, ko tā saņem no valsts, tad tai ir arī adekvāti jāpiedalās valsts ieņēmumos. Igaunijas [uzņēmumi] ceļu būvniecībai pieprasa 4 miljardus eiro. Satiksmes reģistrā ir vairāk nekā miljons transportlīdzekļu. Tātad ceļu būvniecībai mums būs nepieciešami 4000 eiro uz vienu automašīnu, 8000 eiro no ģimenes ar divām automašīnām," tā laikrakstā "Eesti Päevaleht" norādīja Kallass.

Saskaņā ar jaunākās aptaujas rezultātiem, ko jūlija beigās pēc Sabiedrisko pētījumu institūta pasūtījuma veica "Norstat", 72% respondentu bija pret automobiļu nodokļa ieviešanu, bet 21% atbalstīja šo ieceri.

Valdības ieceri neatbalstīja dažādu sociāldemogrāfisko grupu pārstāvji, kamēr atbalstītāji bija lielākoties Reformu partijas vēlētāji.

KONTEKSTS:
Igaunijas Finanšu ministrija ierosina no nākamā gada 1. jūlija ieviest automašīnu nodokli. Par auto reģistrāciju būs jāsamaksā no 300 līdz vairākiem tūkstošiem eiro, savukārt ikgadējais nodoklis būs no 30 līdz vairākiem simtiem eiro.

Nodoklis tiks attiecināts arī uz elektromobiļiem. Savukārt par 20 gadiem vecākām automašīnām nodoklis būs 30 eiro, bet reģistrācijas nodoklis – 300 eiro.

Operatīvo dienestu transportlīdzekļi tiks atbrīvoti no nodokļa maksāšanas.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti