Ukrainas Jūras spēku pārstāvji informēja, ka pa jauno koridoru iebraukuši divi, bet ceļā devušies septiņi kuģi. Tie turpina ceļu pa NATO dalībvalstu Rumānijas, Bulgārijas un Turcijas teritoriālajiem ūdeņiem līdz Bosfora jūras šaurumam, un Kijiva darot visu iespējamo, lai garantētu transporta drošību Ukrainas ūdeņos.
Rumānijas Melnās jūras ostas Konstancas vadība arī informē, ka Ukrainas graudu pārvadātāji, baidoties no Krievijas gaisa triecieniem, jau vairākas nedēļas naktīs savus kuģus slēpj Donavas attekā Rumānijas pusē. Par šādu risinājumu augustā vienojušies Eiropas Savienības un Amerikas Savienoto Valstu diplomāti.
Draudi ir reāli, un to skaidri parāda otrdienas naktī notikušais uzbrukums Ukrainas prāmju kompleksam pie Donavas upes. Bojāta infrastruktūra, vairākas kravas automašīnas ar pirmās nepieciešamības precēm, un pēdējā brīdī izdevies paglābt autobusu ar bērniem. Trieciena sekas labi varēja redzēt no upes otra krasta – Rumānija teritorijas.
A Russian drone strike damaged port facilities in the Odesa region overnight, forcing Ukraine to suspend operations at a Danube River border checkpoint with Romania https://t.co/ysMKn4LGyk pic.twitter.com/5JjPhqFeA1
— Bloomberg (@business) September 26, 2023
KONTEKSTS:
17. jūlijā Krievija paziņoja, ka izstājas no vienošanās, kas Ukrainai nodrošināja iespēju turpināt lauksaimniecības produkcijas eksportu no Melnās jūras ostām.
2022. gada vasarā izveidotais Ukrainas graudu eksporta koridors Melnajā jūrā ļāva apiet Krievijas karakuģu īstenoto Ukrainas ostu blokādi, ko Krievija uzsāka pēc pilna apmēra iebrukuma pagājušā gada 24. februārī.
Ukraina ir viena no pasaulē vadošajām labības piegādātājām, taču pēc Krievijas atkārtotā iebrukuma graudu eksports apstājās. Krievijas īstenotās blokādes dēļ no Ukrainas Melnās jūras ostām mēnešiem nevarēja izbraukt kuģi ar simtiem tūkstošiem tonnu graudu un citiem lauksaimniecības produktiem. Savukārt tas izraisīja pārtikas cenu pieaugumu pasaulē.
Ukrainas graudu eksports atsākās tikai 2022. gada jūlijā pēc tam, kad Kijiva un Maskava piekrita ANO un Turcijas izstrādātajai iniciatīvai, kas ļauj kravas kuģiem no Ukrainas ostām netraucēti nokļūt līdz Bosfora šaurumam Turcijā, bet pēc tam doties tālāk.