Kas notiek ar “Jaunās Vienotības” finanšu skandāliem un partiju kontroli?

Arvils Ašeradens, Signe Jantone, Ineta Cīrule, Amīlija Raituma, Iveta Kažoka, Renārs Kadžulis, Gunārs Kūtris, Edgars Tavars

Jānis Domburs 24.aprīlis, trešdiena 21:15

Kam tiek valsts budžets? 30 apvidus auto konkursā ar vienu pretendentu – VUGD vadītājiem un «ūdens nogādāšanai»

Kamēr Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta (VUGD) darbības nodrošinājums jau ilgstoši saistās ar finanšu trūkumu, līdzās citiem iepirkumiem notiek arī jaunu vieglo auto iepirkums, tostarp dienesta centrālajam aparātam un struktūrvienību vadītājiem – 30 labākā aprīkojuma hibrīda apvidus auto. Iepirkuma specifikācija izveidota tā, ka vairāki lieli auto dīleri atteikušies piedalīties un ir tikai viens potenciālais piegādātājs ar cenu virs 1,5 miljoniem eiro.

Auto pirkums deklarēts kā "katastrofu pārvaldības tehniskās kapacitātes nodrošināšana" un notiek Eiropas fondu programmā, kuras mērķis ir pielāgošanās klimata pārmaiņām. Taču šo "tīro transportlīdzekļu" izmantošana paredzēta dienesta centrālajam aparātam un reģionu vadībai, kam izbraukumi uz ugunsgrēkiem vai glābšanas darbiem nav ikdiena līdzās dažādiem administratīvajiem darbiem.

ĪSUMĀ:

  • Plug-in hibrīds, sēdekļi, lukturi – prasības, kam kvalificējās tikai viens  
  • VUGD skaidro: Auto administratīvām vajadzībām un dzeramā ūdens pievešanai
  • Pamatojums ir 2 gadus veca izpēte, kas nav par šādu iepirkumu
  • Labā prakse būtu tirgu pētīt sešus mēnešus pirms iepirkuma

Iepirkuma prasības nosaka, ka vajadzīgi 30 krosoveri jeb SUV, kas ir plug-in hibrīdi – auto, kas darbināmi gan ar elektrību, gan benzīnu. Tā ir daļa no vieglo auto iepirkuma, ko Iekšlietu ministrijas Nodrošinājuma valsts aģentūra izsludināja jūlijā un kurā piedāvājumu iesniegšana noslēdzās septembrī. Tajā VUGD  vajadzībām piecās lotēs pērk 177 auto: 91 vieglie komerctransporti jeb pikapi, divu veidu pasažieru furgoni – divi ar sešām sēdvietām, 18 ar deviņām sēdvietām, kā arī 36 vieglie auto – universāļi un šie 30 apvidus auto. Ja trīs citās iepirkuma sadaļās katrā bija vismaz pieci pretendenti, sadaļā par diviem pasažieru furgoniem nebija neviena, bet 30 apvidniekiem konkursā pieteicās viens pretendents – SIA "Inchcape Motors Latvia", kurš 30 auto piedāvā par 1 515 289,8 eiro, neskaitot PVN jeb vairāk kā 50,5 tūkstoši par vienu auto.

VUGD, atbildot uz raidījuma "Kas notiek Latvijā?" (KNL) jautājumiem par izvirzītajām prasībām specifikācijā, apgalvoja, ka, tās gatavojot, izpētīts tirgū esošais SUV plug-in hibrīdu piedāvājums un atrasts "līdzsvars starp lietotāju prasībām un ražotāju piedāvājumu, proti, vairāki auto ražotāji var piedāvāt vidējas klases transportlīdzekļus saskaņā ar tehniskās specifikācijas prasībām". Kāpēc gan piedāvājums bija tikai no viena pretendenta?  

Plug-in hibrīds, sēdekļi, lukturi – prasības, kam kvalificējās tikai viens  

VUGD prasību saraksts ir pagarš, tostarp vairākas pozīcijas KNL aptaujātie lietprātēji novērtē kā luksusa aprīkojumu. 30 SUV jābūt pilnpiedziņas auto ar iekšdedzes un elektrisko dzinēju – plug-in hibrīdu, kas no "parastā" hibrīda atšķiras ar to, ka automašīnai akumulatora pašuzlāde tikai ar rekuperāciju ir nepietiekoša, tā izmanto degvielu un iekšdedzes dzinēju, lai uzlādētu litija jonu akumulatoru, vai arī akumulators jālādē manuāli no visparastākās 220V rozetes vai "wallbox". Priekšējiem sēdekļiem jābūt ar apsildi un vadītāja sēdeklim –  ar elektronisko regulēšanu un atmiņas funkciju. Priekšējiem lukturiem prasība ir  – LED tipa, adaptīvi. Uz auto priekšējā stikla jābūt projekcijai jeb head-up displejam, kas nodrošina, piemēram, kartes projicēšanu. Aprīkojumā ir arī ceļa zīmju atpazīšanas funkcija, lietus sensors, aklo zonu brīdinājums, automātiskā pārslēgšanās funkcija uz tālo un tuvo gaismu, 360 grādu kamera, komforta piekļuves sistēmai jeb keyless-go un citas. It kā sīka, bet diezgan specifiska prasība ir – auto aizmugures sēdekļu "muguriņām"  jābūt nolokāmām trijās daļās.

KNL jautāja vairākiem lieliem auto tirgotājiem, kāpēc viņi nav piedalījušies šajā iepirkumā. Atbildes līdzīgas – kritēriji sašaurinājuši variantus.

"Mēs izskatījām šo konkursu un sapratām, ka kritēriji sašaurina atlasi līdz ļoti dārgiem modeļiem, kas neatbilst šim klienta profilam," rakstiskā atbildē norāda dažādu zīmolu pārstāvja – uzņēmuma "Autohalle" B2B pārdošanas menedžeris Māris Zoltners.

Nodaļas vadītājs "Amserv Motors" "Toyota" un "Lexus" autocentrā Ingus Selezņevs atzīst, ka arī "Toyota" hibrīda modelis neatbilda tehniskās specifikācijas prasībām – šo auto izslēdza prasības par trīsdaļīgo nolokāmo sēdekli un priekšējiem lukturiem.

Arī "Moller auto" automobiļu iepirkumu projektu speciāliste Māra Laiviņa atbildēja, ka viņu auto klāstā nav konkursa vajadzībām atbilstoša modeļa pēc specifikācijas.

Dažādi tirgū pieejamie apvidnieku modeļi nekvalificējas viena vai vairāku kritēriju dēļ. Tostarp "Ford Kuga", "Hyndai Tucson" un "Santa Fe", "Opel Grandland", "Peugeot 5008", "KIA Sportage" līdzīgas uzlādējamā hibrīda versijas – visiem nav trīsdaļīgo sēdekļu. Vienīgā pretendenta SIA "Inchcape Motors Latvia" klāstā auto, kas atbilst visām prasībām, ir "MAZDA CX60" hibrīda plug-in versija. Mazda.lv mājaslapas cenu lapā šī modeļa cena ir sākot no 52 900 eiro, ieskaitot PVN, bet dārgāko "business edition" šobrīd ar atlaidi piedāvā par 59 890 eiro. Šīs biznesa versijas tehniskā specifikācija atbilst VUGD iepirkuma prasībām.

Par trīsdaļīgi nolokāmo aizmugures sēdekli, kuru kā izslēdzošo faktoru norādīja vairāki auto tirgotāji, VUGD pārstāves Viktorijas Gribustes skaidrojums ir: "Situācijas var būt dažādas – uz struktūrvienību nogādāt aizsargtērpus vai formastērpu, jaunu aprīkojumu, nelielas iekārtas, jo VUGD nav atsevišķs pārvadāšanas vai loģistikas pakalpojumu sniedzējs." Tiesa gan, šāda atbilde tā arī nesniedz pamatojumu, tieši ko no minētā nebūtu iespējams paveikt ar divdaļīgi nolokāmiem sēdekļiem, kādi ir daudziem citiem auto. "Standarts ir 60:40 dalījums," KNL komentēja auto eksperts, kurš vēlējās palikt anonīms.

"Head-up" displejs pēc auto ekspertu teiktā, papildus izmaksā sākot no pāris simtiem, ja attēls netiek projicēts ar lāzerstaru, kas to padara asāku, līdz tūkstotim. VUGD atbildēs šo pozīciju pamato ar nodarbināto drošību. Tomēr jāatzīmē, ka drošība visiem darbiniekiem nav vienāda – citās šī paša iepirkuma daļās automašīnām, kas turklāt plānotas kā operatīvais transports, šāds aprīkojums nav paredzēts.

Auto administratīvām vajadzībām un dzeramā ūdens pievešanai

"Viņi raud par līdzekļu trūkumu, bet izvēlas ekskluzīvu un dārgu mašīnu" – tā prasības un konkursa rezultātu komentē kāds auto tirgotājs, kurš sarunā ar KNL vēlējās palikt anonīms.

Uz KNL jautājumu par 30 luksusa apvidus auto iegādes mērķi VUGD pārstāve atbildēja, ka dienestā vieglo automašīnu autoparks neesot pietiekošs, tāpēc sākotnēji šie SUV papildinās esošo autoparku, bet vēlāk aizvietos vecākos un tehniski sliktākā stāvoklī esošos. Atbildei tika pievienota tabula ar vecākajiem VUGD automobīļiem. Tiesa gan, tajā bija tikai divi modeļi, kas atbilstu apvidus auto. Savukārt uz papildjautājumiem par pilniem autoparka datiem izvērsta atbilde tā arī netika sniegta, aprobežojoties ar kopsavilkumu – kopā šobrīd VUGD ir 162 vieglie auto, no tiem 48 operatīvie, un to vidējais vecums ir 15 gadi.

Uz jautājumu par to, kas šos auto izmantos, VUGD pārstāve atbild: "Sākotnēji šīs 30 SUV automašīnas paredzētas centrālā aparāta struktūrvienību nodarbinātajiem un reģionālo struktūrvienību vadībai, kuru uzdevumos ietilpst ugunsdrošības uzraudzības, civilās aizsardzības pasākumu plānošana un kontrole, izbraukšana uz paaugstinātas bīstamības ugunsgrēkiem un sarežģītākiem glābšanas darbiem, kā arī politikas veidošana un administratīvais darbs, tajā skaitā, apgāde, personāla vadība, dalība dažāda līmeņa sanāksmēs un pasākumos."

Lai gan VUGD atbildē KNL atzīst, ka "nav plānots, ka ikdienā šie transportlīdzekļi pārvietosies pa grūti izbraucamiem ceļiem", tomēr citstarp pilnpiedziņas pamatojums ir šāds: " Ja būs notikumi, kā, piemēram, ilgstoši meža ugunsgrēki, ugunsgrēki kūdras purvos, var rasties nepieciešamība uz tiem nogādāt personālu, aprīkojumu, ūdeni utt., tad var nākties braukt arī pa grūtāk izbraucamiem ceļiem."

Paliek nekonkretizēts, kādos gadījumos šādiem mērķiem nevarētu izmantot vienkāršākus un lētākus auto, bet uz KNL papildjautājumu par ūdens piegādi uz ugunsgrēkiem, Gribuste precizē: "Ar vieglajiem auto uz notikuma vietu nepieciešamības gadījumā tiek vests dzeramais ūdens dažāda tilpuma pudelēs. Ūdens dzēšanas darbiem ugunsgrēkā vietā šādi netiek nogādāts."

Pilnas VUGD atbildes uz KNL jautājumiem – šeit:

Dokumenti

VUGDS_ATBILDES_22092023.docx

Lejuplādēt

23.45 KB

Dokumenti

VUGD_atbildes_11102023.docx

Lejuplādēt

15.44 KB

 

 

 

 

Pamatojums – "PricewaterhouseCoopers" izpēte, kas nav par šādu iepirkumu

Vai VUGD pirkums ir lietderīgs? Auto eksperti, kuri nevēlējās atklāt savu vārdu, KNL skaidroja, ka hibrīdauto ir izdevīgi un "zaļi" pilsētā, savukārt plug-in versijas mīnuss ir tāds, ka to pēc relatīvi neliela nobraukuma – ap 60km jāuzlādē tāpat kā elektroauto. Tas ir iemesls, kāpēc cilvēki vizbiežāk slinko un auto nelādē, bet brauc ar benzīnu. "Tiek saražoti divi dzinēji un litija jonu vismaz 12kwh akumulators, tas viss tiek ielikts tajā pašā mašīnā, kurai pirms tam bija tikai iekšdedzes dzinējs" – tā plug-in hibrīda resursu patēriņu komentēja viens no lietpratējiem.

Auto žurnālists Pauls Timrots piekrīt, ka plug-in mīnuss ir nepieciešamība pēc uzlādes, kamēr klasiskais hibrīds uzlādējas, auto bremzējot. Taču Timrots cer, ka VUGD būs disciplinēti un auto lādēs, bet gadījumos, ja jāsteidzas uz izsaukumu, varēs braukt ar benzīnu.

Iepirkumu par šiem 30 apvidus auto VUGD vadītājiem plānots finansēt no Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas pasākumiem, par ko noteikumi valdībā vēl nav pieņemti. Iekšlietu ministrija projektu iesniedza augustā, bet tas pagaidām nav saskaņots ar visiem resoriem. Noteikumu projektā teikts, ka par 2,25 miljoniem eiro, no kuriem 85% ir Eiropas fondu finansējums, bet 337,5 tūkstoši – valsts budžeta nauda, notiks "30 vieglo transportlīdzekļu iegāde" saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvu par "tīro un energoefektīvo autotransporta līdzekļu izmantošanas veicināšanu, kā arī "publicitātes pasākumu īstenošana".

Projekta anotācijā kā pamatojums konkrētajam iepirkumam norādīta 2021. gadā SIA "PricewaterhouseCoopers" izpēte "Tīro"  un energoefektīvo autotransporta līdzekļu ieviešanas iespēju izpēte un tehniskās specifikācijas sagatavošana risinājumu izstrādei un integrācijai Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestā". Anotācijā apgalvots, ka atbilstoši šim pētījumam un direktīvai atbilstošākā izvēle ir hibrīdauto, un tam esot arī zemākas apkopes un pārvietošanās izmaksas uz 100 kilometriem, salīdzinot ar dīzeļa un benzīna dzinējiem. Vienlaikus anotācijā teikts, ka šie auto paredzēti "pasažieru klases ikdienas lietošanai prevencijas pasākumiem, veicot pārbaudes, braucot uz tālākām distancēm, un izmantojot pēc nepieciešamības citu VUGD noteikto funkciju izpildei."

Taču pētījumā nebūt nav atrodams viennozīmīgs atbalsts tādam risinājumam, kāds ietverts šī gada iepirkumā. Pētījuma autori kā hibrīdauto lielāko priekšrocību atzīst pārvietošanos pilsētvidē, ekonomējot degvielu, vienlaikus atzīstot, ka "veicot lielus attālumus hibrīdauto pret dīzeļa un benzīna dzinējiem priekšrocību nav". Pētījumā arī apskatīti hibrīdauto pavisam citā cenu kategorijā – kā piemērs minēts "KIA Niro HEV", kura cena tolaik norādīta no 21 000 eiro. Šobrīd šāda auto cena ir no 30 990 eiro – tātad, turpat divkārt mazāka nekā VUGD auto iepirkumā. "PricewaterhouseCoopers" izpētē, kā trūkumi minēti arī papildus resursi šādu auto apkope un dīzeļdzinējiem līdzvērtīgs izmešu apjoms laikā, kad netiks lietots elektrodzinējs. Gan anotācijā, gan pētījumā kā CO2 izmešu daudzuma limits norādīti  0,5 g/km, kāda attiecīgajā direktīvā nemaz nav. "Kas notiek Latvijā?" uzrunātais eksperts šo novērtēja lakoniski: "Tādu mašīnu nav! Labākais rādītājs būtu ap 20g/km." "Mazda CX60" plug-in hibrīdam CO2 izmešu daudzums ir 33 g/km. KNL lūdza komentārus arī pētījuma veicējiem, bet atbildes nesaņēma.

Savukārt starptautiskā advokātu biroja "Sorainen" zvērināta advokāte Katrīne Pļaviņa-Mika, kura savulaik strādājusi darba grupā par iepirkumu likumdošanas pilnveidi, komentējot šo iepirkumu, apliecināja, ka nedz piesauktajās direktīvās, nedz Publisko iepirkumu likumā nav prasības par CO2 izmešu daudzumu 0,5 g/km. Savukārt labā prakse, advokātes ieskatā, būtu tirgu pētīt sešus mēnešus pirms iepirkuma, kamēr PWC pētījums ir veikts pirms diviem gadiem.

Nav šaubu, ka VUGD jāizmanto mūsdienīgi auto. Tomēr šī auto iepirkuma daļa, kas plāno trīsdesmit ekskluzīvu aprīkotu apvidus auto iegādi par augstu cenu – kopsummā par septiņciparu skaitli no Eiropas un valsts budžeta līdzekļiem –, liek jautāt, vai tiešām VUGD centrālā aparāta un struktūrvienību vadītāji nevarētu savus uzdevumus veikt ar lētākiem spēkratiem, būtisku daļu no šī finansējuma atvēlot citām VUGD ikdienas vajadzībām – autotransporta, aprīkojuma, depo remontu vai citās jomās. Un, auto pērkot iepirkumā, kurā ir konkurence un vairāk kā viens piegādātājs, to visu arī varētu salāgot ar klimata pārmaiņu un "zaļā kursa" mērķiem.

Iepriekšējais raksts sērijā "Kam tiek valsts budžets?" – par nabadzīgākās reģiona administrācijas izsludināto dārga pilnpiedziņas elektroauto iepirkumu – šeit.

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti