Sešu bērnu mamma, mākslas terapeite un portāla “Santa.lv” galvenā redaktore Sindija Meluškāne novēro savu jaunāko bērnu, kurš jau zīdaiņa vecumā, nemākot izteikt vārdos, sāk izrādīt savas emocijas, atspoguļojot mammas emocijas, to sauc par empātiju.
Empātijā ir svarīgi, lai kāds bērnam iemācītu savas emocijas; lai prastu just līdzi citiem, vispirms jāiemācās saprast savas emocijas.
Protams, svarīga ir vecāku emocionālā inteliģence. ”Katrs bērns dzimis savā laikā. Ar katru bērnu mana emocionālā inteliģence ir augusi; jo lielāka ir vecāku inteliģence, jo vieglāk to nodot bērnam,” pauž Meluškāne.
Emocionālā inteliģence ir spēja atpazīt un vadīt savas un citu emocijas. Svarīgi, lai bērns jūtas droši un spēj droši komunicēt ar citiem bērniem, uzsver sistēmiskā ģimenes psihoterapeite Andrija Likova.
Pirmsskolas izglītības iestādes “Pērļu māja” sociāli emocionālo mācīšanās prasmju trenere, geštaltterapeite apmācībā Maira Dzene savā praksē novērojusi, ka katram bērnam empātija ir novērojama atšķirīgā veidā.
Sindija Meluškāne uzsver, ka bērnam nepieciešama pašapziņa.
Empātiskam bērnam ir situācijas, kurās var būt ievainojamāks un jūtīgāks. Jāiemāca, jūtot līdzi citiem, nepazaudēt sevi un pastāvēt par savām vajadzībām.
Vecāku spēlēšanās kopā ar bērniem palīdz attīstīt prieka emocijas un saprast, kā bērns jūtas, kā izkļūt no nepatīkamām emocijām.
Andrija Likova iedrošina cilvēkus rūpēties par savu psihi un psihohigiēnu un atcerēties, ka attiecības ir mūsu smadzeņu maize.
“Veidot labas attiecības mēs katrs varam.”