Kas jāzina vecākiem, iepazīstinot bērnus ar mākslīgā intelekta rīkiem

Mākslīgā intelekta rīki, tostarp čatboti, arvien straujāk kļūst par mūsu ikdienas sastāvdaļu. Neizbēgami saskarsmē ar tiem var nonākt arī bērni. Vecākiem būtiski ir skaidrot bērnam, ka čatbots nav īsts cilvēks, tam nedrīkst izpaust privātu informāciju un tas ne vienmēr atbild patiesību.

Kas ir mākslīgais intelekts?

Mākslīgā intelekta rīki

Mūs interesē jūsu pieredze! Aicinām visus, kam ir pieredze darboties ar bērniem mākslīgā intelekta jomā, dalīties ar informāciju un padomiem, kas varētu noderēt citiem. Kādiem mērķiem jūs šos rīkus izmantojiet, kādi ir rezultāti, ko ieteikti vecākiem un pedagogiem par izmantošanu un drošību?

Rakstiet un dalieties pieredzē, sūtot info uz [email protected]

Mūsdienās mākslīgais intelekts iemantojis popularitāti, jo viena no tehnikām, kas tiek izmantota datorzinātnē – mašīnmācīšanās, izrādās, ļoti labi strādā, stāsta Elektronikas un datorzinātņu institūta (EDI) vadošais pētnieks un Robotikas un mašīnuztveres laboratorijas vadītājs Dr. sc. Ing. Roberts Kadiķis.

"Mašīnmācīšanās ir, kad datoram nevis tiek ieprogrammēts katrā koda rindā, kas ir jādara, kādi skaitļi jāsaskaita utt., bet tam tiek parādīti piemēri, kas jāizdara. Piemēram, ja tas ir attēlu atpazīšanas gadījums, datoram tiek parādīti tūkstoš attēlu ar kaķiem, tūkstoš attēlu ar suņiem, un katru reizi tiek pateikts, kas tam attēlā jāatpazīst –  kaķis vai suns. Un tad šīs mašīnmācīšanās metodes ar laiku spēj jau iemācīties pilnīgi jaunos attēlos pateikt, ka tie ir kaķi un suņi.  Un izrādās, ka šīs metodes ļoti labi strādā, un tagad tās liek visdažādākajos lietojumos, sauc par mākslīgo intelektu," skaidro Roberts Kadiķis.

Šobrīd popularitāti guvuši ģenerējošie mākslīgā intelekta rīki, kas spēj ne vien analizēt informāciju, bet arī radīt ko jaunu, piemēram, tekstus, attēlus u.tml. Plaši izmantotais teksta ģenerators "ChatGPT" spēj uzrakstīt, piemēram, vēstuli, saīsināt garu tekstu vai pretēji – no īsa stāstījuma izveidot garāku, atbildēt uz dažādiem jautājumiem, darbojoties kā meklētājs, kā arī pildīt dažādas citas funkcijas.

 

"ChatGPT" ir modelis, kurš māk uzrakstīt ļoti ticamu tekstu. Tas, ko "ChatGPT" dara, ir paredz, kāds vārds sekotu iepriekšējam tekstam ar lielu varbūtību. Un tā tas iet uz priekšu ar katru vārdu, kamēr sanāk ticams teksts. Ticams tādā ziņā, ka cilvēks to izlasīs un domās – "jā, tas ir teksts, kuru es kaut kur varētu būt lasījis" –, bet to, vai fakti tajā ir patiesi, garantēt nevar, jo tas nedomā par faktiem, bet uzraksta ticami skanošu tekstu," skaidro Roberts Kadiķis.

Daudz tiek apspriesta mākslīgā intelekta loma un iespējas izglītībā. Pētnieks atklāj, ka bezpeļņas organizācija un izglītības platforma "Kāna akadēmija" (Khan Academy) mākslīgo intelektu, "ChatGPT" līdzīgu valodas modeli, izmanto kā privātskolotāju, mācīšanās asistentu, kurš skolēniem palīdz atrisināt uzdevumus, nevis pasakot pareizo atbildi priekšā, bet gan uzvedinot uz to.

Mākslīgā intelekta rīki var būt noderīgi arī dažādās radošajās izpausmēs. Piemēram, "ChatGPT" var izmantot kā palīgu dziesmu sacerēšanā, norāda Roberts Kadiķis. "Tam var prasīt sacerēt dziesmu pantus, jautāt kādus akordus dziesmai varētu sarakstīt. Ir varbūt nedaudz radoši jāpieiet, ko var panākt ar tekstu," pauž pētnieks.

Drošības riski un apdraudējumi

Latvijas Drošāka interneta centra vadītāja Maija Katkovska norāda, –

ja vecāki vēlas iepazīstināt bērnu ar mākslīgā intelekta rīkiem, ir būtiski vecākiem pašiem tos izpētīt, lai rastu izpratni par to, kā tie darbojas, kādas ir to iespējas.

Saskarsmē ar mākslīgo intelektu bērns var nonākt arī tad, ja lieto sociālo tīklu "Snapchat".  Tajā pieejams mākslīgā intelekta čatbots "MyAI", kurš atrodams turpat, kur visi lietotnē pievienotie draugi.

Maija Katkovska uzsver, – ja runa ir par čatbotiem, svarīgi bērnam skaidrot, ka tas, ar ko bērns sarunājas, nav dzīvs cilvēks. "Bērnam kādā brīdī rodas ilūzija, ka čatbots ir īsts draugs, jo draugs atbild uz pilnīgi visiem viņa jautājumiem, visu atsūta, un tad rodas sajūta, ka draugs ir ieinteresēts uzturēt sarunu, jo tas risks ir, ka čatbots nekad nepārtrauks sarunu – tiklīdz bērns kaut ko uzrakstīts, vienmēr būs kāda atbilde. Tās bažas drošāka interneta centriem ir, ka, ja bērns, piemēram, jūtas depresīvs un viņam patiesībā būtu nepieciešams kāda pieaugušā, psihologa atbalsts, tad čatbots turpina ar bērnu vienkārši runāt – "tev vajadzētu vērsties pēc palīdzības" –, bet nedod konkrētu informāciju, kā būtu jārīkojas krīzes gadījumos," pauž Maija Katkovska.

Līdz ar ilūziju, ka čatbots ir īsts draugs, nāk arī drošības riski bērna privātumam.

 

"Ja bērnam ir sajūta, ka tur ir īsts cilvēks, viņš var sākt stāstīt par daudz privātu informāciju. (..)  Lietotāju sniegtā informācija, runājot ar čatbotu, var kļūt arī par informāciju, ko vēlāk čatbots izmantos, sarunājoties un ģenerējot atbildes tālāk citiem cilvēkiem," norāda Latvijas Drošāka interneta centra vadītāja.

Jāņem vērā arī, ka "ChatGPT" var sniegt nepatiesu vai novecojošu informāciju. Tāpat čatbota sniegtā informācija latviešu valodā ir ierobežotāka nekā angļu valodā.

Maija Katkovska atgādina, ka vecums, no kura var reģistrēties "Snapchat", ir 13 gadi, savukārt, "ChatGPT" var izmantot, piemēram, reģistrējoties caur "Google" kontu, kura izveidošanai arī jābūt sasniegušam vismaz 13 gadu vecumu.

"Ja jūsu, piemēram, deviņgadīgajam bērnam jau ir "Snapchat" konts, tad tas nozīmē, ka ar vai bez jūsu atļaujas, bet bērns ir samelojis par savu vecumu. Un lielākais drauds šajā ir, ka tas nozīmē, ka deviņgadīgajam bērnam, it sevišķi, ja vecums tiek samelots nevis uz 13, bet jau uz 18 gadiem, nemaz netiek filtrēts saturs programmā iekšienē, viņiem tiek piedāvāts pilnīgi viss saturs, kas ir pieaugušajiem paredzēts, tai skaitā erotisks, pornogrāfisks, vardarbīgs saturs, tas viss ir redzams šim deviņgadīgajam bērnam, ja pašā sākumā reģistrējoties ir samelots par bērna vecumu," norāda Maija Katkovska.  

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti