Ģimenes studija

Ģimenes ikdiena pēc otrā bērna piedzimšanas. Tiekamies ar kolēģes Dairas Zīles ģimeni

Ģimenes studija

Kāda nozīme ir izglītībai ģimenes veidošanā?

Pirmās grāmatas mazuļiem un kāda ir grāmatu pieejamība bērnudārzā

«Mammām un tētiem» vadītāja: Lasīšanas pamati bērnam jāapgūst ģimenē, ne skolā

Bērnam lasīt māca vispirms vecāki, tad skola, bet bieži sabiedrība gaida, ka bērnam iemācīs lasīt skolā. Pētījumi liecina, ka agrākā vecumā lasīt iemācās tie bērni, kuriem vecāki no mazotnes ir lasījuši priekšā, tā bagātinot bērnu vārdu krājumu un ieinteresējot lasīšanas procesā.

Bērnu lasīšanas mācīšanās ir process, tāpēc skola pieņem skolēnu tādā stadijā, kādā tas šajā procesā ir pirmajā klasē. Pat tad, ja bērns prot raiti lasīt, ne vienmēr spēj izprast tekstu.

Saskaņā ar starptautiskā lasītprasmes novērtēšanas pētījuma datiem optimāls vecums, kad ir jāsāk mācīties lasīt, ir četri gadi. Tiem bērniem, kuri sākuši mācīties lasīt tikai piecu gadu vecumā, sākumskolā ir zemāki sasniegumi mācībās, vēl zemāki sasniegumi ir tiem, kuri sākuši mācīties lasīt sešu vai septiņu gadu vecumā.

"Labākā prakse, kad sākt (mācīties lasīt) būtu brīdis, kad mamma un tētis saprot, ka tas bērns viņam atsaucas un viņam interesē. Citam tas ir absolūti mazs vecums," norāda Rīgas 49. pirmsskolas izglītības iestādes vadītāja Vineta Jonīte. "Bet, ja runājam par to, kas rakstīts programmās, norādīts metodiskajos ieteikumos, tad šobrīd arī četri gadi jau ir starpposms starp to, vai bērns lasa, vai tas ir pirms lasīšanas stadijā, vai viņam tiek motivēta un pamatota šī vēlme vidē."

Mazuļi spējīgi atrast saiti starp lasīšanu un rakstīšanu, akcentēja Vineta Jonīte. Bērnudārzā nevarētu būt bažas par materiālu trūkumu. Atbildot uz jautājumu, vai pirmajā klasē bērnam ir jālasa, Jonīte pauda, ka lasīšanas mācīšanās ir process, skolai jāņem pretī skolēnu tādā stadijā, kādā tas šajā procesā ir pirmajā klasē. "Es paliktu pie pārliecības, ka bērns uz dārziņu iet lasošs, bet, vai izprot lasīto, tas ir cits jautājums," uzsvēra Jonīte.

"Meitas aizgāja uz skolu, lasot ar izpratni, tas ir izaicinājums skolotājam, jo klasē ir bērni ar dažādiem zināšanu līmeņiem,"

akcentēja Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes Pirmsskolas un sākumskolas nodaļas lektore Inese Eglīte.

"Ģimenes studija"

"Ģimenes studija"

Izgaismo pieredzi un viedokļus par aktuālām ģimenes attiecību, veselības un izglītības tēmām.

Klausies podkāstā sev ērtā laikā un šādās lietotnēs - Spotify, Apple, Google . Jauna epizode katru darba dienu. Epizodes garums 50 minūtes.

Viss spiediens bērnu lasītprasmes jautājumā ir uz izglītības iestādi – "Iemāciet manu bērnu lasīt!", uzsvēra vecāku organizācijas "Mammām un tētiem" vadītāja Inga Akmentiņa-Smildziņa. Tajās valstīs, kurām izglītība ir prioritāte, liels akcents tiek likts uz lasītprasmi izglītības iestādēs, bibliotēkās, mājās ar vecāku atbalstu. Bērnu sāk mācīt lasīt četru gadu vecumā. Kas nepieciešams – valodas bagātā vide mājās, kas ir uz izglītību rosinoša. Svarīga ir lasīšana bērnam priekšā, domā Akmentiņa-Smildziņa.

Rīgas centrālās bibliotēkas filiālbibliotēkas "Vidzeme" galvenā bibliotekāre Daiga Trakina skaidro, ka bibliotēkā ir bērnu nodaļa, pasaku istaba, ir ģimeņu dienas, priekšā lasīšanas dienas. Bērnu nodaļā visās vecuma grupās ir ap 10 000 grāmatu, bibliotēka saņem visu jaunāko literatūru.

Akmentiņa-Smildziņa kā vienu no problēmām mūsu bērnu sliktajai lasītprasmei min to, ka

nav veicināta sabiedrības doma, ka bērnam ir jālasa priekšā. Ir viena kopīga iezīme – vecāki bērnam sāk priekšā lasīt vēlāk, nekā tas būtu jādara. Svarīgs ir pirmā gada dzīves posms,

visefektīvāk būtu sākt lasīt bērnam priekšā vecumā līdz trim gadiem.

Noderīgas idejas un informācija:

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti