Ģimenes studija

Vairot empātiju pret sarežģītajiem pusaudžiem. Būtiskākie secinājumi pēc "Dod pieci! 2023"

Ģimenes studija

Ģimenes ikdiena pēc otrā bērna piedzimšanas. Tiekamies ar kolēģes Dairas Zīles ģimeni

Izstrādāti jauni latviešu valodas mācību līdzekļi skolēniem ar dzirdes traucējumiem

Skolēniem ar dzirdes traucējumiem izstrādāti latviešu valodas mācību materiāli; daudzos priekšmetos to trūkst

Latvijā tapuši jauni, mūsdienīgi mācību un metodiskie līdzekļi latviešu valodas apguvei skolēniem ar dzirdes traucējumiem. Tie ir izstrādāti Valsts izglītības satura centra projekta "Skola2030" ietvaros, sadarbojoties ar Latvijas speciālistiem un iedvesmojoties no starptautiskās pieredzes. Materiālu izstrādi nepieciešams turpināt, lai visām klašu grupām un visos mācību priekšmetos tie īpašo vajadzību bērniem būtu pieejami, Latvijas Radio  raidījumā "Ģimenes studija" skaidroja grāmatu veidotāji.

LSM Bērnistabā pieejams saturs zīmju valodā.

Jaunās grāmatas "Saproti mani" veidotas kā prototips no slovēņu pieredzes. Ir sagatavots materiāls ābeces periodam, tas ir balstīts uz programmu, kas izstrādāta bērniem ar dzirdes traucējumiem. Uzdevums bija izveidot digitālos materiālus skolēniem no 2. klases līdz 6. klasei, skaidro pedagoģe, logopēde Inamora Zaiceva.

Katrai grāmatas lapaspusei ir QR kods, kurā pieejams saturs zīmju valodā. Teksts ir bērniem viegli saprotams, katram teikumam ir sava krāsa, lai bērnam ir vieglāk uztvert saturu.

Rīgas Ēbelmuižas pamatskolas direktora vietniece  un sākumizglītības skolotāja Justīne Smuļkēviča uzsver, ka ar šiem materiāliem var strādāt arī bērni, kuriem ir garīgās attīstības traucējumi.

Skolēniem pēc 6. klases šādu materiālu nav. Skolo.lv ir pieejami dažādi materiāli skolēniem un pedagogiem par brīvu, skaidroja Zaiceva.

Materiāli nedzirdīgiem un vājdzirdīgiem bērniem nepieciešami visām vecuma grupām. Šo materiālu izstrāde ir dārga, tiem vajadzētu būt tādiem, lai tos gribētu izmantot arī bērns bez speciālām vajadzībām. Jo sarežģītāka un komplicētākā bērna vajadzība, jo grūtāk materiālus sagatavot, tie ir individualizētāki. Valoda, matemātika, sociālās zinības, pilsoniskā izglītība, vēsture ir tēmas, kurām nepieciešami mācību materiāli dažādām vecuma grupām, akcentēja Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) ministres padomniece iekļaujošās izglītības jautājumos Nellija Repina.

Smuļkēviča pauda, ka, dodotos pieredzes braucienos uz dažādu valstu skolām, šķiet, ka tur izglītības sistēma īpašo vajadzību bērniem ir sakārtotāka. "Mums vēl ir, kur tiekties."

Zaiceva akcentēja, ka vajadzīgi ne tikai materiāli, bet nepieciešams arī sakārtot likumdošanu.

Latvijas Bērnu dzirdes centra ārste Sandra Kušķe uzsvēra, ka iepriekš ārsts drīkstēja rakstīt iesniegumu par vājdzirdīga bērna atbrīvošanu no eksāmeniem. Ir izmaiņas likumdošanā, pēc pagājušā gada februārī pieņemtās kārtības bērniem atbrīvojumu no eksāmeniem var dot pedagoģiski medicīniskā komisija vai specializēto skolu speciālisti. "Līdz šim neviens apmierināts par šo situāciju nav. Šobrīd sanāca tā, ka IZM veica korekcijas likumdošanā, netika pietiekami informētas skolas," skaidroja Kušķe.

Mācību programmas saturs daudzām diagnozēm ir vienāds, bet no eksāmena izņem daļu, ko veselības dēļ nevar veikt, tāpēc nav saprotams, kāpēc bērns nevar kārtot eksāmenu, jautā Repina.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti