Digitālās brokastis

Aizraujošas ierīces izstādē IFA 2023 Berlīnē

Digitālās brokastis

Digitālo brokastu izbrauciens: dīzelis vs. elektroauto vs. gāze

Ziņu topā "Microsoft" datu noplūdes, "iPhone" starojums, latviešu elektrokartinga rekords

«iPhone» starojums un mākslīgā intelekta attēlu rīka jaunākā versija. Tehnoloģiju ziņas

Digitālajiem gardēžiem Latvijas Radio raidījums "#DigitālāsBrokastis" piedāvā iknedēļas tehnoloģiju TOP. Iepazīsties ar aizvadītās nedēļas spilgtākajiem tehnoloģiju pasaules notikumiem un produktiem!

#DigitālāsBrokastis

#DigitālāsBrokastis

"Radio Naba" un "Latvijas Radio 1" raidījums "Digitālās Brokastis" - Tava iknedēļas tehnoloģiju ziņu deva. Tehnoloģijas, digitālā kultūra un trendi, gadžeti un to apskati, kā arī sociālo tīklu jaunumi. Tiešraidē "Digitālās Brokastis" dzirdamas "Radio Naba" un "Latvijas Radio 1" ēterā katru piektdienas rītu 10.05.

Podkāsta formātā raidījums klausāms visās lielākajās straumēšanas platformās:

1. Netīšam publiskoti "Microsoft" un "Xbox" noslēpumi

Aizvadītajā nedēļā divas reizes "Microsoft" saimē notikušas datu noplūdes: virkne potenciālu "Xbox" jaunumu noplūda tiesas prāvas atpubliskotu materiālu ietvaros, savukārt "Microsoft" datus netīšām palaida mākslīgā intelekta pētnieki, cenšoties dalīties savā veikumā ar sabiedrību.

Kā vēstī portāls "The Verge", tad "FTC v. Microsoft" prāvā atslepenoti dokumenti atklājuši iekšējo "Xbox" vadības pārstāvju saziņu par plāniem veidot jaunu "Xbox Series X" konsoli bez diskdziņa, jaunu kontrolieri, un pat runāts par jaunas paaudzes "Xbox" konsoli, kas varētu iznākt 2028. gadā. Pastāv iespēja, ka "Bethesda" spēļu studija strādā pie "The Elder Scrolls IV: Oblivion" un "Fallout 3" uzlabotām spēles versijām, kā arī jaunas "Doom", "Ghostwire: Tokyo", "Dishonored 3" un "Indiana Jones" spēles. Tāpat vadība iekšēji apspriedusi arī "Nintendo" iegādi.

Savukārt, kā vēstīja portāls "Kursors", "Microsoft" mākslīgā intelekta pētnieki nejauši piešķīruši "GitHub" lietotājiem piekļuvi uzņēmuma datiem 38 terabaitu apjomā, tai skaitā, pakalpojumu parolēm, slepenajām atslēgām, kā arī 30 000 "Teams" iekšējiem ziņojumiem u.c. veida informācijai. "Microsoft" gan uzsvēris, ka nekādi klientu dati nopludināti netika.

2. Francijā, Beļģijā un Vācijā satraucas par "iPhone 12" elektromagnētisko starojumu

Aizvadītajā nedēļā, kad tika izziņoti "Apple" viedtālruņu "iPhone" 15. versija, Francija likusi "Apple" apturēt "iPhone 12" tirgošanu valstī, pamatojoties uz paziņojumu, ka "iPhone 12" telefoni rada pārāk lielu elektromagnētisko starojumu. Kā vēstīja ziņu aģentūra "Reuters", arī Beļģijas regulatori izvērtēs Francijas varas iestāžu bažas saistībā ar "iPhone 12" radīto pārāk lielo radiācijas līmeni, un tam varētu sekot arī Vācija.

Francijas apgalvojums esot balstīts uz radiofrekvenču regulācijas aģentūras "Agence nationale des frequences" veiktajiem testiem. Tajos noskaidrots, ka "iPhone 12" radītais elektromagnētiskās enerģijas absorbcijas līmenis ir 5,74 vati uz kilogramu. Savukārt Eiropas Savienībā šis ierobežojums sasniedz četrus vatus uz kilogramu.

Lai labāk saprastu, par ko ir stāsts, raidījums "Digitālās brokastis" vērsās pie Elektronikas un datorzinātņu institūta pētnieka Gata Gaigala: "Vispirms par terminoloģiju. Enerģijas absorbcijas līmenis – cik daudz kaut kas spēj absorbēt. Visticamāk, šeit runa ir par viedtālruņa emitētā elektromagnētiskā starojuma līmeni, jo vismaz daļa no tā tiks absorbēta jebkurā priekšmetā vai dzīvā būtnē, kas būs telefona tuvumā. Pamatprincips – jo lielāks attālums līdz telefonam, jo starojums vājāks. Divas reizes palielinot attālumu, starojuma intensitāte samazinās četras reizes."

Viņš skaidroja, ka izstarojuma līmeni var nomērīt un izstarojums pats par sevi neko sliktu nedara. "Problēmas sākas, ja tas tiek absorbēts. Tā kā cilvēkā procentuāli daudz ir ūdens, turklāt asinīs ir arī 0,9% sāls, kas veido jau kaut ko līdzīgu vadītājam, tad iespēja cilvēkam absorbēt elektromagnētisko enerģiju nav niecīga, taču nevar teikt arī, ka tā būtu ļoti liela," piebilda Gaigals.

Viņš skaidroja – lai saprastu, cik bīstams cilvēkam ir viens vai otrs telefona uzturētais serviss, būtu jāzina arī, kā cilvēks dažādās frekvencēs absorbē elektromagnētisko starojumu. "Pieļauju, ka šādi eksperimenti ir veikti, bet man nav zināmi šādu mērījumu rezultāti," teica pētnieks.

Viņš pieļāva, ka tad, "ja arī eksperimenti ir bijuši, to rezultāti plašākai sabiedrībai nav pavēstīti tā, lai vienreiz un par visām reizēm pateiktu, ka telefonu elektromagnētiskā starojuma kokteilis veselībai nav bīstams. Ne 4G vai 5G, vai WiFi, bet tieši kokteilis."

Viņaprāt, būtu jājautā biologiem, cik liela drīkst būt iedarbes signāla amplitūda, lai olbaltumvielu molekulas bojātu neatgriezeniski. "Skaidrs, ka 1000V uz mm nav labi, bet, vai šādu spriegumu var "dabūt laukā" no normāli strādājoša telefona? Nereāli! Cik ir reāli un cik drīkst būt – joprojām aktuāls jautājums," viņš teica.

Pētnieks rezumēja – nevar 100% apgalvot, ka "iPhone 12" viedtālrunis ir automātiski uzskatāms par cilvēka veselībai ļoti kaitīgu, taču tāpat nevar apgalvot, ka "iPhone 12" viedtālrunis ir pilnīgi nekaitīgs.

3. Latviešu elektrokartings sasniedz 163 km/h rekordlielu ātrumu

Latviešu ražotais "Blue Shock Race" kartings sasniedza jaunu pasaules rekordu komerciāli ražotiem elektrokartingiem. Zviedru kartinga braucējs Leo Obrants vienā no Zviedrijas "Gotlandring" trases taisnēm attīstīja ātrumu 163 km/h.

Kartinga uzbūves un kartinga trases specifikas dēļ parasti kartinga ātrums trasē nepārsniedz 130-140 km/h, tāpēc šāda veida rekords apliecina elektrotehnoloģijas spēju sacensties un pārspēt pasaules ātrākos iekšdedzes kartingus.

Testa brauciens noritēja "Gotlandring" 20 gadu jubilejas pasākumā, kas pulcēja vietējās slavenības, žurnālistus, "TOP Gear" komandu, kā arī "Formula E komandu", kas ieradās "Gotlandring" pēc nesen uzstādītā pasaules rekorda. "Blue Shock Race" kartingi pievērsa milzīgu uzmanību, ne tikai no skatītāju puses, bet par tiem interesi izrādīja kā žurnālisti, tā "Formula E" tehniskā komanda.

4. "OpenAI" izziņo trešo "DALL-E" mākslīgā intelekta attēlu ģenerēšanas platformas versiju

"OpenAI" izziņojuši tās ģeneratīvās mākslīgā intelekta vizuālās mākslas platformas "DALL-E" trešo versiju, kas tagad ļauj lietotājiem izmantot "ChatGPT", lai izveidotu attēlu pieprasījumu tekstus. Jaunajā versijā arī uzlaboti drošības nosacījumi, vēstīja "The Verge".

Pieraksties ziņām!

Ja mākslīgā intelekta tēma aizrāvusi, ir iespēja pierakstīties jaunākajām šīs tēmas ziņām, šī raksta beigās nospiežot zvaniņu!

Vairāk par LSM.lv tēmu paziņojumiem un to lietošanu var lasīt te.

Tāpat pievienojies sarunu grupai par un ap mākslīgo intelektu sociālajā tīklā "Facebook".

Platforma "DALL-E" pārvērš teksta pieprasījumus attēlos. Salīdzinājumā ar tās otro versiju, "OpenAI" pētnieki uzsver, ka tā daudz labāk saprot kontekstu. Turklāt ar "ChatGPT" integrāciju vairs nav pašiem jāizdomā detalizēts skaidrojums attēla izstrādei – var vienkārši lūgt "ChatGPT" nākt klajā ar tekstu, un tērzēšanas robots uzrakstīs rindkopu, un "DALL-E 3" sekos norādei. Protams, savus pieprasījumus joprojām varēs arī rakstīt manuāli. "OpenAI" cer, ka ar čatbota integrāciju lielāks skaits cilvēku izmēģinās mākslīgā intelekta mākslas iespējas. Tiesa, paredzams, ka jaunākā versija būs pieejama "ChatGPT 4" jeb maksas versijas lietotājiem.

"OpenAI" arī apgalvo, ka tā stiprinājusi drošības nosacījumus, lai novērstu netiklu vai potenciāli naidīgu attēlu veidošanu. "DALL-E 3" arī neizmantos publisku personu attēlus, ja teksta pieprasījumā minēts konkrēts vārds. Tāpat jaunākā versija arī vairs neatveidos īstu mākslinieku stilu, ko otrajā versijā varēja darīt. Tāpat mākslinieki īpašā tīmekļa vietnē varēs iesniegt attēlu, uz kuru viņiem pieder tiesības, un pieprasīt tā izņemšanu no platformas.

 

5. "Bolt Drive" atgriežas lidostas "Rīga" stāvvietā P3

Atgriezusies "Bolt Drive" auto koplietošanas pakalpojuma klientiem paredzētā stāvvieta lidostas "Rīga" ilgtermiņa stāvlaukumā P3, kas paredzētas kā brauciena noslēgumam pēc ierašanās stāvvietā, tā arī brauciena uzsākšanai no lidostas. Kopumā lidostas ilgtermiņa stāvlaukumā tiek piedāvātas vairāk nekā 20 stāvvietas.

Stāvvietās, kas paredzētas "Bolt Drive" koplietošanas automašīnām, izvietotas vizuālas norādes ar zīmola logo, kas palīdz tās atšķirt no citām stāvvietām turpat teritorijā. Gadījumos, kad, ierodoties P3 stāvlaukumā, konkrētā zīmola marķētās stāvvietas ir aizņemtas, lietotāji aicināti stāvvietu zonu apskatīt mobilajā lietotnē un novietot koplietošanas auto zonas ietvaros jebkurā citā brīvā stāvvietā, kas nav apzīmēta ar norādēm.

Kā "Digitālajām brokastīm" skaidroja "Bolt Drive" operāciju vadītājs Latvijā Edvīns Kažoks: "Iemesls, kāpēc pirms laika Rīgas lidostas ilgtermiņa stāvvietā P3 "Bolt Drive" stāvvietas tika slēgtas, bija tādēļ, ka mēs gada sākumā koncentrējāmies uz pietiekošu automašīnu skaita nodrošināšanu Rīgā un tuvākajās pilsētās, piedāvājot lietotājiem arvien jaunas zonas. Līdz ar mūsu izaugsmi un sekojoši arī autoparka paplašināšanos šobrīd piedāvājumā ir teju 1000 automobiļu, tāpēc mēs dabiski varam atgriezties arī lidostas teritorijā."

Bez minētā "Bolt Drive", lidostas P3 stāvvietā var novietot un paņemt arī "Citybee", "Carguru" un "OX Drive" koplietošanas automašīnas.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti