Dienas ziņas

ASV tanki "Abrams" drīz būs Ukrainā

Dienas ziņas

Cementa ražotne Brocēnos izmantos arī saules ražotu elektroenerģiju

Nepieciešama ūdeņraža plašāka izmantošana transportā

Enerģētiķi spriež par ūdeņraža plašāku izmantošanu transportā

Lai apmainītos ar pieredzēm par ūdeņraža pielietojuma iespējām, izaicinājumiem un finansējuma piesaisti, pirmdien starptautiskā forumā "Ūdeņradis mobilitātei un enerģijai" Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) telpās pulcējās enerģētikas eksperti no Latvijas un citām Eiropas valstīm. Ūdeņraža plašāka izmantošana veicināšot energoatkarības mazināšanos un mazāk piesārņotu vidi. Forumā apskatei pieejami bija dažādi ar ūdeņradi darbināmi transportlīdzekļi – velosipēds, vieglais auto, kā arī autobuss, kurš pēc foruma brauca uz Jelgavu un Valmieru, kur tiks izmēģināts ielās. 

Lai arī Latvija ir vienīgā Baltijas valsts, kurā ir ūdeņraža uzpildes stacija, tā vienlaikus ir arī vienīgā reģionā, kurai nav ūdeņraža izmantošanas stratēģijas. Patlaban uzņēmumā "Rīgas satiksme" ekspluatē 10 ar ūdeņradi darbojošos trolejbusus, taču tā izmantošana jāattīsta plašāk. Lai tēmu virzītu uz priekšu, otrdien RTU telpās sapulcējās Eiropas eksperti.

Latvijas Ūdeņraža asociācijas valdes loceklis Aivars Starikovs sacīja: "Šodienas pasākums, pirmkārt, tā ir pieredzes apmaiņa, zināšanas par to, kā to var nofinansēt, kas to var izdarīt un tehnoloģiski nodrošināt, un galvenais, tā ir iespēja vietējiem speciālistiem satikties ar ārvalstu partneriem un jaunu partnerību dibināšana."

Jautājums par ūdeņraža izmantošanu šogad guvis jaunu aktualitāti. 

Eiropas Savienības (ES) noteikumi paredz, ka līdz 2031. gadam uz ES galvenajiem autoceļiem ik pēc 200 kilometriem jābūt ūdeņraža uzpildes stacijai.

Starikovs pauda: "Mūsu mērķis tieši projekta ietvaros bija Austrumeiropā šo kūtrumu un inovācijas neizpratni… parādīt, ka nē, mēs arī varam, bet tāpēc mums ir vajadzīgi partneri."

Otrdienas forumā apskatīt varēja ar ūdeņradi darbināmu autobusu, vieglo auto, velosipēdu un dronu.

Uzņēmuma "Caetanobus" starptautiskās tirdzniecības direktors Francisko de Mugales stāstīja: "Ja domājam par mūsdienu pilsētu izkārtojumu, aizvien vairāk cilvēku dzīvo priekšpilsētās, tāpēc sabiedriskā transporta maršruti palielinās. Jau tagad ir grūti šos attālumus veikt ar pilnībā elektriskajiem autobusiem, tāpēc ūdeņraža elements sāk ieņemt svarīgu lomu šajā jomā."

Demonstrētais autobuss ziemas apstākļos var veikt vismaz 400 kilometrus ar vienu uzpildi. Ar ūdeņradi darbināmie transportlīdzekļi ir elektriskie transportlīdzekļi ar mazāku bateriju un ūdeņraža bāku, kas ražo elektrību uz vietas.

Uzņēmuma "Elme Messer Gaas" mārketinga direktors Vadims Kjasilis sacīja: "Ja tagad pasaulē 80% elektrības tiek ražoti no fosilām degvielām, tad ūdeņradis ir iespēja pāriet uz pilnīgi zaļo elektrību, pilnīgi zaļo enerģētiku un vairāk nepirkt dīzeli vai benzīnu, bet ražot tepat uz vietas Latvijā."

Plašāka ūdeņraža izmantošana arī veicināšot neatkarību no Krievijas fosilā kurināmā un tiekšanos pretim klimatneitralitātei. Ūdeņraža projekta sagatavošana, plānošana un finanšu piesaiste varētu prasīt aptuveni divus līdz trīs gadus.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti