• Sestdiena, 2017. gada 25. februāris
  • Vārda diena: Alma, Annemarija
Rīgā -2°C, DR vējš 2.7m/s

Vides ministrija: Skanstes tramvaja līnijai vajadzīga publiskā apspriešana

Ieteikt šo rakstu

6 komentāri Papildināts 31. oktobrī 2016, 18:22 | Latvijā

Skanstes tramvaja izbūves iecerei ir vajadzīga publiskā apspriešana – tā norāda pašvaldības uzraugošā Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM), liekot šķēršļus Rīgas domes sākotnējiem plāniem virzīt projektu bez sabiedrības viedokļa uzklausīšanas.

Satiksmes departamenta vadība tagad sola apspriešanas prasību respektēt, tomēr joprojām ir pārliecināta, ka iebildumiem pamata nav, jo tramvaja līnija kapu teritoriju neskaršot.  Bet pirmdien vakarā Lielajos kapos notiekošais iedzīvotāju protests gan liek domāt par pretējo.

Cer, ka valsts iestādes apturēs

Turpinoties ažiotāžai ap jaunā Skanstes jeb, kā tautā jau iegājies, "kapu tramvaja" ieceri, ar atklātu vēstuli pie valsts augstākajām amatpersonām nesen vērsās arī pieci Latvijas eiroparlamentārieši. Vēstules iniciatore Sandra Kalniete ("Vienotība") tramvaja līnijas ieceri 60.gados caur kapiem izbūvētajā Senču ielā uzskata par galēji neētisku un cer, ka valsts iestādes to apturēs.

"Mēs tomēr ceram, ka VARAM, kurai ir tādas tiesības, šo lēmumu apturēs līdz brīdim, kamēr tiks sakārtota likumdošana par Lielajiem kapiem un būs skaidrs to statuss. Manuprāt, tas šobrīd ir vissvarīgākais. Domāju, ka Eiropas līmenī nekas nav jāiedarbina, jo šeit nekādi lēmumi vēl nav pieņemti. Nekāda Eiropas nauda tam vēl nav piešķirta, tas viss vēl karājas gaisā. (..)

Es ļoti šaubos, ka šo lēmumu šeit var dabūt cauri. Katrā ziņā mēs darīsim visu, lai šādu Latviju kompromitējošu ačgārnību nepieļautu," teica Kalniete.

Vajadzīga publiskā apspriešana

Iepriekš izskanējis, ka Rīgas dome neplāno rīkot atsevišķu publisko apspriešanu Skanstes tramvaja lietā. Taču pašvaldību lietu ministrija uzsver – bez sabiedriskās domas uzklausīšanas projektu nedrīkstētu īstenot.

Pašvaldības uzraugošā Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" publicējusi atzinumu, ka tramvaja līnijas iecerei vajadzīga publiskā apspriešana. Tajā teikts – tā kā Lielie kapi ir Rīgas vēsturiskā centra un tā aizsardzības zonas nozīmīgākās saglabājamās kultūrvēsturiskās vērtības, jebkāda jauna infrastruktūras būvniecība, kas tos varētu skart, veicama tikai pēc Vēsturiskā centra saglabāšanas un attīstības padomes atzinuma ar Valsts kultūras pieminekļu inspekcijas atļauju. Padomē šis jautājums pagaidām nav skatīts.

„To [sabiedrisko apspriešanu] paredz vairāki normatīvie akti, tai skaitā likums par vēsturisko centru. Un jebkuras izmaiņas, kas tiek veiktas, tomēr būtu jānodod sabiedriskajā apspriešanā,” sacīja VARAM parlamentārais sekretārs Jānis Eglīts (Nacionālā apvienība).

Tiesa gan, likums nenosaka, ka sabiedriskās apspriešanas rezultāti ir saistoši.

„Tai ir jānotiek, sabiedrības viedoklis ir jāņem vērā, pieņemot lēmumu. Bet to katrs deputāts pats izvērtē, cik lielā mērā viņš piekrīt vai nepiekrīt šiem sabiedriskās apspriešanas rezultātiem. Saistoša tā nav,” atzina Eglīts.

"Sabiedriskā apspriešana teritoriālajam plānojumam jau ir veikta," Rīgas domes Satiksmes departamenta priekšnieks Emīls Jakrins atsaucas uz pirms diviem gadiem veiktu apspriešanu par Skanstes teritorijas attīstību kopumā, bet teic, ka neiebilstu arī pret iedzīvotāju viedokļa uzklausīšanu tieši par tramvaja līniju.

"Viennozīmīgi – sabiedrības viedoklis, es domāju, ir atslēgas faktors jebkuram lielam projektam, ieskaitot arī šo.

Neredzu iemeslu, kāpēc lai „Rīgas satiksme” šī projekta ietvaros nemēģinātu saklausīt vēl kādus viedokļus," piebilda Jakrins.

Viņš gan skaidri neatbild, kā pašvaldība rīkosies, ja sabiedrības vērtējums būs negatīvs. Viņaprāt, tam vienkārši nav iemeslu. "Cik es redzu no publiskās diskusijas, lielākās bažas ir par to, ka šī līnija izies ārpus Senču ielas esošā platuma, aizskarot kādus vēsturiskus apbedījumus, pieminekļus, tai skaitā kapličas. Ir pilnīgi skaidrs, ka tas nenotiks. Līdz ar to, manuprāt, tā vienīgā baža, par ko ir diskusijas, nav aktuāla. Jo tā vienkārši nebūs."

Pulcēsies piemiņas brīdī

Tomēr daļai iedzīvotāju ar šādiem solījumiem nepietiek. Šovakar tradicionālais Krišjāņa Barona piemiņas brīdis Lielajos kapos savīsies ar protestu pret tramvaja līnijas izbūvi. Tā iniciatore ir dzejniece Inese Zandere.

Zandere aicinājusi nākt ar protesta plakātiem pret pašvaldības ieceri būvēt jaunu tramvaja līniju padomju gados caur kapiem „izdzītajā” Senču ielā, vien dažus simtus metru no Barona kapavietas.

"Tas ir saistīts ar tādu lielāku sāpi, kas neattiecas tikai uz Lielajiem kapiem un pat ne tikai uz šo projektu. Varētu teikt, ka kultūra visu laiku ir tādā ķīlnieka lomā, jo tie avoti, no kuriem kultūra barojas, lai izdzīvotu Latvijā..., liela daļa no šiem šķīvjiem ir netīri," saka dzejniece, atbildot uz jautājumu, kādēļ viņai sāp Skanstes tramvaja iecere.

Viņa atzīst, ka, no vienas puses, var būt pateicīga Rīgas domei par dažādiem labiem projektiem. “Un arī Zandere nav nekāds izņēmums, jo no domes ir tikušas atbalstītas bērnu grāmatas, izrādes...” Taču tam blakus esot gana daudz acīmredzamu aplamību, par ko nevar nedomāt. „Šī mana nostāšanās pret Rīgas domi (..) kaut kādā veidā palīdz saglabāties vienā gabalā un neiekrist galīgā šizofrēnijā. Jo es nevaru izlikties, ka es neredzu to, kas notiek,” protesta ieceri pamato dzejniece.

Skanstes tramvaja projekts pašlaik iesniegts vērtēšanai Eiropas fondu projektu uzraugam Latvijā – Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai.

Komentāri (6)

Rubika gulbja dziesma

bija Rīgas metro, cerams, ka Išakovam tā būs Lielais kapu tramvajs.

rrrr

metro atbalstu!

:/

Publiskā apspriešana ir nepieciešama tikai ja vadās pēc demokrātijas principiem.

Zinošais

Cik reizes var rīkot publiskās apspriešanas? Jau bija gan attīstības plāna gan Skanstes plānojuma apspriedes. Kas tā par anekdoti daži cilvēki atnākuši uz kapiem iedegt svecītes tikai tagad, pirmo reizi mūžā. Kad beigsies tramvaja farss?

Sarma

Tiešām, kad beigsies.
Un ne jau tikai saistībā ar kapiem.
Interesanti, kā panāks šā trulā maršruta daudz maz jēdzīgu rentabilitāti.
Cik būs tādu, kuri pēkšņi no Juglas vai, jo īpaši no centra braucot uz Juglu, pēkšņi attapsies, ka patiesībā gribējuši uz Skanstes kvartālu, kuru turklāt Ušakovs maldīgi norādījis kā degradētu.
Nu bet vai krievu darījumu kārtošanas principu galveno ieviesēju Rīgā tas interesē. Būs nauda, ko sadalīt starp savējiem.
Cik šis kremļa pakalpiņš ir nožēlojams. Nu bet tie, kuriem krievu informācijas avoti nemitīgi atgādina par "labo saimnieku"tam tic, jo savas smadzenes ieslēgt nevēlas, vai to vienkārši nav.

DOMAS

Beidziet ākstīties.....uz kapiem ar vajag skaisti braukt.

Pievienot komentāru

Pievienot atbildi

Komentēt vari arī ar savu draugiem.lv vai Facebook profilu!

Atlikušo simbolu skaits: 1000