Izdevumi par degvielu ir gandrīz lielākā daļa no uzņēmuma “VTU Valmiera” ikdienas izmaksām. Hibrīdtehnoloģijas šobrīd ir viens no perspektīvākajiem risinājumiem, kā patēriņu samazināt. Par aptuveni 30% degvielu iespējams ietaupīt, autobusam bremzējot. Tad tiek saražota papildu enerģija, kas uzkrājas akumulatorā, un tas ir resurss, autobusam atkal uzsākot kustību. Tad to uz priekšu dzen tikai elektromotors, līdz, sasniedzot 20 kilometrus stundā lielu ātrumu, tam pievienojas arī dīzeļdzinējs.
“Pie jebkuras apstāšanās, pie luksofora vai pieturvietā, vai esot galapunktā, kad autobuss stāv, visa sistēma strādā, bet motors nestrādā. Tas viss tiek nodrošināts uz uzkrātās enerģijas rēķina,” stāsta “Volvo Bus Corporation” pārstāvis Baltijas valstīs Jānis Rorbaks.
Tā kā pilsētas satiksmē ir daudzi raitas kustības ierobežojoši faktori, bez biežām bremzēšanām neiztikt. Jau pēc dažu dienu autobusa testēšanas uzņēmumā “VTU Valmiera” secina – tas ir gana efektīvs veids, kā ieekonomēt degvielu. Kad satiksme lēnāka, izdodas nobraukt līdz pat 800 metriem lielu attālumu, degvielu vispār netērējot.
Būtiski arī tas, ka šim pirmās pakāpes hibrīdautobusam nav jānodrošina akumulatora uzlāde no elektrotīkla, tātad atkrīt arī raizes par nepieciešamo infrastruktūru. “Šis ir viens no aspektiem, kāpēc tieši šāda tipa autobusu testējam. Ja ir otrās pakāpes hibrīdautobuss vai elektroautobuss, tad ir jābūt pilsētā izveidotām ātrās uzlādes stacijām, un tas krietni visu sadārdzina,” norāda "VTU Valmiera" Transporta daļas vadītājs Guntis Kamzols.
Tā kā Eiropas Savienības iecere ir tuvāko gadu laikā samazināt vides piesārņojumu, tostarp attiecībā uz pasažieru pārvadātājiem, uzņēmumā piebilst - agrāk vai vēlāk būs jāraugās “zaļo” tehnoloģiju virzienā. Tāpēc būtiski arī tas, ka tehnoloģija ir draudzīgāka videi: cik daudz samazinās degvielas patēriņš, par tik arī izmešu daudzums.
Testa režīmā hibrīdautobuss Valmieras pilsētā brauks aptuveni līdz oktobra vidum, kas, uzņēmuma ieskatā, būs pietiekams laiks, lai veiktu aprēķinus par ieguvumiem un domātu par to iespējamo iegādi. Tas gan atkarīgs arī no tā, vai būs iespēja piesaistīt Eiropas fondu naudu šādu autobusu iegādei.