Latvijas Radio klausītājs vaicā: Kāpēc “AstraZeneca” efektivitātes procenti atšķiras? Vienā vietā rakstīts 60%, otrā – 76%, kuri ir īstie?
Elita Poplavska: “AstraZeneca” reģistrācijas brīdī ir 60% [efektivitāte] apstiprināta. Ļoti bieži izskan dažādi procenti, un tas ir saistīts ar to, ka kopā “AstraZeneca” bija četri dažādi pētījumi reģistrācijas brīdī [iesniegti]. Un eksperti Eiropas Zāļu aģentūrā, kad mēs rēķinājām efektivitāti – efekta lielumu, šo procentu, Eiropas Zāļu aģentūras eksperti uzskatīja, ka divi no tiem [četriem] pētījumiem, kurus “AstraZeneca” bija iesniegusi, viņi nevar tikt ņemti vērā efektivitātes aprēķinā. Lai to rēķinātu, pētījumam ir jāatbilst noteiktiem kritērijiem, un tas ir tāpēc, lai rezultāts, ko mēs aprēķinām, ir metodoloģiski pareizs un precīzs.
No Eiropas Zāļu aģentūras [viedokļa raugoties], tas ir korekti, ka izmantots tas konservatīvākais piegājiens. Bet kopumā pats uzņēmums vai citi eksperti, ja viņi diskutē vai analizē datus, viņi var ņemt vērā visus četrus pētījumus un tad mainās procentuālais [efektivitātes] aprēķins.
Un, protams, ir nākuši klāt arī mazliet pēcreģistrācijas dati no Lielbritānijas arī par “AstraZeneca”, tie ir tādi reālās dzīves dati, kas ir apkopoti par cilvēkiem, kuri ir saņēmuši vakcīnu, un attiecīgi reizēm varbūt kāds ir izteicis [efektivitātes] procentus no šiem pētījumiem – tad arī tas [efektivitātes procents] var izskatīties citādi.
Tas, ko es varu pateikt par tiem pēcreģistrācijas pētījumiem īsumā – tā labā ziņa ir tā, ka viņi visi saskan un atbalsta reģistrācijas pētījumu datus. Pēcreģistrācijas periodā [pētījumos] ir daudz vairāk cilvēku, un tie rezultāti ir konsekventi, tā ir tā labā ziņa.
Lai sniegtu atbildes uz dažādiem iedzīvotāju jautājumiem par Covid-19 un vakcināciju pret to, Latvijas Radio Ziņu dienests kopā ar ekspertiem skaidro un sniedz atbildes katru darba dienu programmā “Labrīt”. Savus jautājumus par vakcinēšanos pret Covid-19 iespējams sūtīt Latvijas Radio Ziņu dienestam uz e-pastu [email protected] vai balss ziņām uz numuru 27834559 (WhatsApp).