Rīgā pirmos elektroautobusus atvedīs oktobra beigās; pasažierus sāks pārvadāt gada beigās

Rīgā pēc diviem mēnešiem plāno atvest pirmos elektroautobusus. Savukārt pasažierus tie sāks pārvadāt gada beigās, informēja uzņēmumā "Rīgas satiksme", norādot, ka šobrīd 19 miljonus vērtais projekts aktīvi virzās uz priekšu. Salīdzinot ar esošajiem autobusiem, jaunie spēkrati izmešus neradīs un būs krietni klusāki. Kur tie kursēs, un kā projekta virzību vērtē galvaspilsētas iedzīvotāju biedrība un pilsētplānotājs?

Rīgā pirmos elektroautobusus atvedīs oktobra beigās; pasažierus sāks pārvadāt gada beigās
00:00 / 04:47
Lejuplādēt

Piecus no kopumā 35 elektroautobusiem no rūpnīcas Polijā uz Rīgu atgādās līdz oktobra beigām. Pārējos 30 spēkratus paredzēts atvest līdz novembra otrai pusei. Pēcāk autobusus Rīgā vajadzēs pārbaudīt, bet šoferus – apmācīt. Tā sacīja "Rīgas satiksmē", paredzot, ka šā gada beigās pasažierus varēs pārvadāt vismaz daļa no 35 transportlīdzekļiem. Lai to īstenotu, vispirms ir jāpabeidz elektroautobusu uzlādes stacija, ko būvē Daugavas labajā krastā – 7. autobusu parkā Vestienas ielā. Paredzēts, ka tajā vienlaicīgi varēs uzlādēt pat 42 spēkratus. 

"Ņemot vērā, ka to [elektroautobusu] ietilpība un arī citi fiziskie parametri ir līdzīgi kā mūsu rīcībā jau esošajiem 12 metrus garajiem autobusiem, tie vienkārši aizvietos daļu no šobrīd ekspluatācijā esošajiem 12-metrīgajiem autobusiem. Visdrīzāk, tas notiks dažādos maršrutos," skaidroja uzņēmuma valdes loceklis Andris Lubāns.

Paredzēts, ka sākumā tos intensīvāk izmantos rītos un vakaros. Bet pa dienu uzņēmums vērtēs, vai elektroautobusus nepieciešams uzlādēt. Kuros maršrutos vai apkaimēs tie kursēs, Lubāns neatklāja.

"Šobrīd es negribētu saukt maršrutus. Noteikti tie būs vairāki maršruti, ņemot vērā, ka mēs autobusus ekspluatācijā ieviesīsim pakāpeniski.

Nebūs tā, ka visi šie autobusi brauks vienā maršrutā un citur ne. Mēs tos pilnīgi noteikti kopējā kustībā laidīsim epizodiski. Es domāju, ka [Daugavas] labā krasta daudzos maršrutos mēs tos varēsim redzēt. Sāksim nedaudz piesardzīgi, jūtot, kā tas izskatās. Ja to autobusu kapacitāte un faktiskā ekspluatācija Rīgas specifiskajos apstākļos ļaus, tad mēs droši vien maršrutu skaitu vai loku palielināsim," skaidroja Lubāns.

Nekādus riskus 19 miljonus vērtajam projektam Lubāns nesaskata.

Kā zināms, šomēness valdība Rīgas domi aicināja samazināt "Rīgas satiksmes" pārlieku lielos tēriņus, kas nākamā un aiznākamā gada valsts budžetā radīs caurumu. Kādus tēriņus var samazināt, to uzņēmums pārrunā ar Rīgas domi. Taču elektroautobusu projektu pašvaldība neapturēs, jo tam lielāko daļu naudas dod Eiropas Savienība. Domes Satiksmes un transporta lietu komitejas vadītājs Olafs Pulks ("Jaunā Vienotība") atzīmēja, ka pasažieri uzņēmuma tēriņu samazinājumu nepamanīs.

Rīgas apkaimju alianses vadītājs Māris Jansons uzskata, ka elektroautobusi ir mūsu nākotne.

"Mazāk trokšņu un piesārņojuma. Tās ir vienas no lielākajām pilsētas problēmām. Es speciāli paskatījos, ka viens autobuss ar iekšdedzes dzinēju savās dzīves laikā izmet, rupji rēķinot, simtiem kilogramu varbūt pat tonnām NOx [slāpekļa oksīds] un mazās PM daļiņas, kas ir kancerogēnas vielas. Ja viens autobuss pilsētas vidē izsmidzina tonnu kancerogēnu daļiņu, tad 35 [elektroautobusu dēļ] ir 35 tonnu mazāk. Tas ir tā vērts."

Atzinīgus vārdus projektam velta arī pilsētplānotājs un uzņēmuma "Grupa 93" vadītājs Neils Balgalis. Viņš ir pārliecināts, ka "Rīgas satiksmi" negaida tāds liktenis kā uzņēmumu "Pasažieru vilciens" ar jaunajiem elektrovilcieniem, no kuriem pirmo sastāvu ražotāji no Čehijas solīja nodot ekspluatācijā jau gada sākumā, bet joprojām to nav izdarījuši.

"Nu, vilcienu stāsts ir episks. Man liekas, ka visa Latvija nopūtīsies mirklī, kad beidzot vilcieni būs nopirkti. Bet mums ir, man liekas, 98% ticamība, ka autobusi būs, un šis iepirkums tiks veiksmīgi pabeigts. Protams, šī ir daļa no kopuma, jo mūsu galvenais uzdevums ir savienot visus elektriskos transporta veidus Rīgā kopā – tātad vilcienus, kas vēl nāk pie mums, kopā ar autobusiem, kas nāk, vienotā maršrutā un tīklā, lai tas ir ērti, ātri, patīkami un videi draudzīgi."

Ja Rīga ar jaunajiem elektroautobusiem būs apmierināta, vēl 17 tādi spēkrati varētu parādīties 2026. gadā.

Tādējādi no kopējā autobusu skaita "Rīgas satiksmē" būs nomanīta apmēram desmitā daļa. Balgalis paredzēja, ka visu parku galvaspilsēta nomainīs tuvāko desmit gadu laikā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti