Pirmais brauciens ar pasažieriem ir paredzēts šī gada decembrī, taču precīzs datums, kad jaunie elektrovilcieni uzsāks pasažieru pārvadājumus, tiks izziņots atsevišķi.
Ar prieku varu paziņot, ka ir saņemta atļauja laist tirgū jaunos elektrovilcienus! Pirmais brauciens ar pasažieriem plānots jau decembrī – vairāk informācijas drīzumā😉.
— Kaspars Briškens (@Briskens) November 17, 2023
Paldies, Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija, @PVilciens, @SkodaGroupEN un visiem citiem par darbu! 🇱🇻 pic.twitter.com/rUaafGEFa3
Ministrs Latvijas Televīzijai atklāja, ka, visticamāk, pirmais elektrovilciens kursēs maršrutā Rīga-Dubulti-Rīga. "Un tālāk jau pakāpeniski visos elektrificētajos maršrutos – gan Aizkraukles līnijā, gan Skultes līnijā, protams, Tukuma līnijā. Vēlāk arī Jelgavas līnijā uzsākt šo vilcienu ekspluatāciju," norādīja Briškens.
AS "Pasažieru vilciens" pārstāve Sigita Zviedre Latvijas Radio norādīja, ka šobrīd Tukuma, Jelgavas un Aizkraukles dzelzceļa līnijās vēl notiek jauno elektrovilcienu izmēģinājumu braucieni, pārbaudot, kā strādā visas vilcieniem nepieciešamās sistēmas.
"Būtībā tiek veikti visi nepieciešamie darbi, lai pēc šodien saņemtā Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas lēmuma par vilciena tipa apstiprināšanu un laišanu tirgū saņemšanas "Pasažieru vilciens" iespējami raitāk varētu pārņemt vilcienus no "Škoda Vagonka" savā īpašumā," norādīja Zviedre.
Pēc tam, kad "Pasažieru vilciens" jaunos vilcienus būs saņēmis savā īpašumā, tas varēs vērsties Valsts dzelzceļa administrācijā, lai reģistrētu tos izmantošanai Latvijas dzelzceļa infrastruktūrā.
Zviedre norādīja, ka nebūs tā, ka vienā dienā pasažierus sāks pārvadāt visi 18 šobrīd saņemtie elektrovilcieni. Tas notiks pakāpeniski.
Lai katru vilciena sastāvu pieņemtu, nepieciešama nedēļa vai pusotra, pauda Zviedre.
Solītie termiņi, kad pasažieri beidzot varēs pārvietoties ar jaunajiem elektrovilcieniem, vairākkārt mainījušies.
Sākumā tika solīts, ka jaunajos vilcienos pasažieri varēs kāpt vasaras beigās, pēcāk jau tikai rudenī. Satiksmes ministrs Briškens pēc tam prognozēja, ka jaunie vilcieni sāks kursēt vien nākamgad.
Starp AS "Pasažieru vilciens" un Čehijas uzņēmumu "Škoda Vagonka" ir noslēgts līgums par 32 jaunu elektrovilcienu iegādi, no kuriem 23 vilcieni tiek iegādāti par Eiropas Savienības Kohēzijas fonda finansējumu. Šobrīd Latvija ir saņēmusi 18 jauno vilcienu sastāvus, tiem tiek veiktas pārbaudes un visi nepieciešamie priekšdarbi, lai elektrovilcienus nodotu "Pasažieru vilcienam" un varētu sākt to ekspluatāciju.
Katrs elektrovilciens sastāv no četriem vagoniem, tajā ir sēdvietas 436 pasažieriem. Ar vilcieniem izpildīs reisus Aizkraukles, Tukuma, Skultes un Jelgavas virzienā. Vilcienos ir viena līmeņa iekāpšana no paaugstinātajām pasažieru platformām, kas ne tikai nodrošina pakalpojuma pieejamību ikvienam, bet arī saīsina pasažieru apmaiņas laiku pieturvietās. Iekāpšanas un izkāpšanas ātrumu veicina arī platākas vilcienu durvis.
Jaunie elektrovilcieni nodrošinās komfortablāku braukšanu pasažieriem, norādīja Satiksmes ministrijā. Vilcienos ir klimata kontrole, ergonomiski sēdekļi, mūsdienu prasībām atbilstošas labierīcības. Tie ir aprīkoti ar video un audio informēšanas sistēmām, bezvadu interneta pieslēgumu. Vilcienu gaita, salīdzinot ar pašlaik lietošanā esošajiem, ir vienmērīgāka, un trokšņu līmenis salonos ir zemāks.
KONTEKSTS:
Iepriekš – šī gada februārī – vilcienu ražotājs "Škoda Vagonka" un "Pasažieru vilciens" Satiksmes ministrijai apliecināja, ka plānots sākt pasažieru pārvadājumus ar jaunajiem elektrovilcieniem jau šīs vasaras beigās, bet vēlāk paziņoja, ka sertifikācijas procesa dēļ tomēr vilcieni nesāks kursēt ātrāk kā šī gada rudenī.
Līgums par 32 jaunu elektrovilcienu piegādi, ko "Pasažieru vilciens" un "Škoda Vagonka" parakstīja 2019. gada vidū, paredzēja, ka pirmie vilcieni tiks piegādāti 2022. gada pirmajā pusgadā, bet līdz 2023. gada beigām pasažieru pārvadājumi tiks veikti jau ar visiem 32 jaunajiem vilcieniem. Taču karš Ukrainā aizkavēja piegādes, jo vilcienus līdz Rīgai nācās vest ar autotransportu un montēt uz vietas.
Katrs vilciens sastāvēs no četriem vagoniem. Viena elektrovilciena garums būs 109 metri. Katrā vilcienā būs sēdvietas 436 pasažieriem.
Ministru kabinets atbalstīja valsts budžeta ilgtermiņa saistības 255,889 miljonu eiro apmērā "Pasažieru vilciena" elektrovilcienu iepirkuma finansēšanai.