Panorāma

Latviete Islandē: Dzīvojam kā uz pulvera mucas

Panorāma

Panorāma

Maksājums par kredītu pieaug gandrīz divas reizes

Dzīvokļa kredīts dzen izmisumā; banku kritēriji par atvieglojumiem – neskaidri

Tūkstošiem ģimeņu ņēmušas kredītus, un tagad daļa nespēj laicīgi tos apmaksāt. Bankas sola katru gadījumu izvērtēt un iespēju robežās palīdzēt, ja saņemts lūgums. Tomēr kritēriji par to, kuriem netiks palielināti kredītprocenti vai arī piešķirti kādi citi atvieglojumi, nav skaidri. Ar šādu situāciju saskārusies divu bērnu māte no Baložiem, kurai tagad jādomā, kā izdzīvot tālāk. 

Kristīne ir skolotāja un divu pusaudžu mamma, kura 80 tūkstošu eiro hipotekāro kredītu par divistabu dzīvokli paņēma 2007. gadā. Ikmēneša maksājumi toreiz bija ap 300 eiro, bet tagad jau 550. Ja pirms pāris gadiem izdevās savilkt galus, jo blakus bija vīrs ar saviem ieņēmumiem, tad tagad viņa ir uz izmisuma sliekšņa. 

"Sēžu kā uz bumbas ar laika degli. Saprotu, ka man ir viens solis līdz tam, lai man atnāktu, aizklapētu ciet durvis un pateiktu – ejiet, kur gribat, un viss, jo es nevarēšu [maksāt]," teic Kristīne.

Viņa atzina, ka jau vairākus gadus nav apmeklējusi izrādes vai koncertus, nekādi lieki tēriņi nav iespējami. 

"Kad es nomaksāju maksājumus, mana alga ir beigusies,"

viņa piebilst. "Bērni ir augoši, gandrīz katru sezonu, ja ne katru, ir vajadzīgi citi apavi, citas jakas, drēbes un tā tālāk. Un tad ir jāietaupa uz ēšanas rēķina."

Kristīnes ģimene
Kristīnes ģimene

Kristīnei bijušas vairākas sarunas ar "Luminor" banku par kredītu, tomēr risinājumus, kas neprasītu papildu izdevumus, banka nesniedz.

"Esmu rakstījusi un sūtījusi vēstules, izstāstot savu situāciju un apstākļus, ka es esmu vienīgā apgādniece saviem diviem bērniem un vienīgā pelnītāja, bet neko viņi man nevar palīdzēt. Visas izmaiņas, ko man piedāvā, pārkreditēšana, maksā uzreiz vismaz 500 eiro, kuru man nav," turpina Kristīne.

"Luminor" bankā norādīja, ka tai esot rūpīgi izstrādāta kārtība, lai atbalstītu klientus un rastu izeju šajās situācijās, lai nepienāktu brīdis, kad klients vairs nespēj samaksāt. Tomēr kritēriji, kuram tiek piešķirta palīdzība un kuram ne, nav skaidri.

"Nav tādas vienotas formulas, kurš var un kurš nevar pieteikties. Ja klientam ir sajūta, ka nepieciešams atbalsts vai radušās kādas grūtības, kas var būtiski ietekmēt maksājuma veikšanas disciplīnu, tad ir jāsazinās ar banku. Tanī brīdi mēs skatāmies, kas tad tie ir par apstākļiem un kā no šīs situācijas var vai nu izkļūt, vai nu mazināt tās ietekmi," skaidroja "Luminor Bank" privātpersonu kreditēšanas vadītājs Kaspars Lukačovs.

Pēc uzmanības pievēršanas konkrētam gadījumam un uz jautājumu, ko darīt Kristīnei, banka gatava tomēr viņai palīdzēt.

"Aicinātu klientu sazināties ar mums atkārtoti, jo situācija, ko mēs varējām piedāvāt attiecīgajā sazināšanās periodā, ir mainījusies pret to, kas ir šodien," apgalvoja Lukačovs.

Banka tagad kā risinājumu piedāvā kredītu likmes pagarināšanu uz ilgāku laiku.  

Finanšu nozares asociācijā atzina, ka nav vienotu kritēriju, kā kredītiestādes piešķir palīdzību. Tās pārstāvis atkārtoja to pašu, ko var pēdējā laikā bieži dzirdēt – jāvēršas bankā un katrs gadījums ir individuāli  izvērtējams.

"Viena lieta gan, kas droši vien ir jāņem vērā, ir, ka katra līguma pārskatīšana nozīmē kaut kādas noteiktas normatīvos paredzētās prasības, kā piemēram restrukturizāciju," teica Finanšu nozares asociācijas Kreditēšanas komitejas līdzpriekšsēdētājs Ainars Balcers.

Latvijā šobrīd ir aptuveni 124 000 kredītņēmēju, no kuriem aptuveni 14% ir tieši mājsaimniecību hipotekārie kredīti. Bankās atzīst, ka pēdējā laikā prasījumi pēc kredītu nosacījumu pārskatīšanas pieaug. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti