Dienesti ar Krievijas «ēnu floti» saistītā kuģa «Zirkone» lietā: Citu jurisdikciju nevaram kontrolēt

Latvijas firmas apsaimniekošanā esošajam naftas tankkuģim "Zirkone", kas apgādā Krievijas kuģus pie Gotlandes, par ko satrauktas ir Zviedrijas varasiestādes, savas darbības ar vietējiem dienestiem neesot jāsaskaņo. Tikmēr Ārlietu ministrija sola iedziļināties detaļās, jo ne visos Eiropas Savienības (ES) tirdzniecības aizliegumos un tirdzniecības sankcijās viss ir aizliegts.

Dienesti ar Krievijas «ēnu floti» saistītā kuģa «Zirkone» lietā: Citu jurisdikciju nevaram kontrolēt
00:00 / 05:23
Lejuplādēt

ĪSUMĀ:

Kuģa apsaimniekotāja bizness kopš kara sākuma sekmējas

Kuģi "Zircone", kas reģistrēts Kiprā, apsaimnieko Latvijas firma "Fast Bunkering", kas specializējusies degvielas, cietā, šķidrā un gāzveida kurināmā un līdzīgu produktu vairumtirdzniecībā.

"Fast Bunkering" reģistrēta 2007. gadā, tā pilnībā pieder Igaunijā reģistrētajam "Baltic Sea Bunkering", un tās īpašnieki jeb patiesie labuma guvēji ir Maltas pilsonis Sergejs Pasters un Igaunijas pilsonis Aleksejs Čulecs.

Šīs abas personas jau pirms diviem gadiem minētas "Re: Baltica", Igaunijas "Delfi" un Baltkrievijas pētnieciskā centra žurnālistu izpētes rakstā par Igaunijas biznesa duetu, kas sankciju ēnā pelna no darījumiem ar Baltkrievijas vadītāja Aleksandra Lukašenko režīmu un, iespējams, saistīti ar Lukašenko pietuvināto Mikalaju Varabeju, kurš ir iekļauts ES sankciju sarakstos.

Čulecs un Pasters kontrolē uzņēmumu grupu Latvijā un Igaunijā un ir galvenie ieguvēji no tagad sankcijām pakļautās naftas tirdzniecības ar Baltkrieviju.

Kuģis "Zirkone" degvielas uzpildi Gotlandes tuvumā sāka 2022. gadā pēc Krievijas pilna mēroga iebrukuma Ukrainā.

Par to, ka "Fast Bunkering" bizness sekmējas, liecina gan apgrozījuma, gan peļņas pieaugums 2022. gadā – neto apgrozījums sasniedzis 6,5 miljonus eiro, salīdzinot ar 3,4 miljoniem gadu iepriekš, bet peļņa augusi gandrīz piecas reizes.

Gan Čulecs, gan Pasters sankciju sarakstā nav iekļauti. Arī "Fast Bunkering" nav sankciju sarakstā.

Taču Varabejs sankciju sarakstos gan ir atrodams.

VID: Sankciju ievērošanu kontrolējam, kas notiek jūrā – tā ir cita jurisdikcija

Latvijas Radio mēģināja noskaidrot, ko par notikušo saka atbildīgās iestādes. Valsts ieņēmumu dienesta (VID) pārstāvji komentēt konkrēto lietu un nodokļu maksātāju neesot tiesīgi.

VID Muitas pārvaldes direktora vietniece Sandra Kārkliņa-Ādmine norādīja, ka "degviela, kas uzglabājas brīvo zonu uzņēmumos, var tikt un tiek tālāk pārvadāta ar kuģiem ārpus Latvijas teritorijas; izejot no ostām, to ved uz citām valstīm".

"Tajos gadījumos mēs veicam muitas kontroli un procedūru noformēšanu. Tā ir standarta procedūra kā tranzīta procedūra, kad preces tiek izvestas no Latvijas, tajā skaitā Eiropas Savienības teritorijas.

Kas notiek tālāk jūrā, tur ir arī cita jurisdikcija, piemēram, pie citiem krastiem, mēs nevaram šo nokomentēt," norādīja VID pārstāve.

Viņa uzsvēra, ka dienests uzrauga arī sankciju ievērošanu.

"Sankciju kontrole mums aizņem aptuveni 50% no visām kontrolēm, līdz ar to mēs tam pievēršam ļoti būtisku uzmanību, to skaitā degvielas pārvadājumiem, lai mēs pārliecinātos, ka pie mums nenonāk sankcionēta degviela un nenotiek tirdzniecība ar to. Bet tālāk, kad krava uzkrauta mūsu ostā un kad ar kuģi tālāk tiek nogādāta citā ostā, kas nav Latvijas osta, ar to visi mūsu kontroles pasākumi izbeidzas, un mēs tur nevaram neko uzraudzīt un kontrolēt," stāstīja Kārkliņa-Ādmine.

Vides dienests: Šādus darbus ar degvielu jūrā starptautiskās prasības neregulē

Par bažām sakarā ar iespējamiem vides apdraudējumiem Latvijas Radio jautāja Valsts vides dienestam. Dienesta ģenerāldirektores vietniece Evija Šmite skaidroja, ka šādi degvielas bunkurēšanas darbi ar Valsts vides dienestu neesot jāsaskaņo un arī starptautiskās prasības neregulē šādus darbus.

"Tā ir zināma kompānija, kas uzpilda kuģus arī Latvijā. Arī ilgstoši stāvošais "Asian Majesty" iet uz Gotlandi uzpildīt degvielu, un tieši to arī "Fast Bunkering" uzpilda, mums bija informācija.

Bet attiecībā uz vides riskiem mēs uzskatām, ka nozīmīgi noplūdes riski tur nepastāv,

jo, izvērtējot apstākļus jūrā, šādi darbi ir atļauti arī bez īpašas saskaņošanas un prasībām," sacīja Evija Šmite.

Viss notiekot likumīgi. Šmite skaidroja, ka "iemesls, kāpēc, piemēram, "Asian Majesty" stāv jau otro gadu Rīgas ostas reidā un iet uzpildīties, – tāpēc, ka tur nav jāmaksā nodoklis, kas viņam būtu jāmaksā Latvijā. Viņš aiziet uz neitrāliem ūdeņiem, uzpildās un nāk atpakaļ stāvēt, jo viņam nav atļauts pamest enkurvietu."

Labā ziņa esot tā, ka Zviedrijas krasta apsardze ļoti cītīgi uzrauga šo teritoriju un seko līdzi notiekošajam.

"Zirkone" no Latvijas kuģa reģistra izslēgts

Tikmēr "Fast Bunkering" pārstāvis Aleksejs Volkovs rakstiskā atbildē Zviedrijas sabiedriskajai televīzijai norādījis, ka degvielas uzpilde Gotlandes tuvumā esot saistīta ar klientu vēlmēm.

Uz Latvijas Radio nosūtītajiem jautājumiem Volkovs sacīja, ka šī "informācija ir pilnīgi nepatiesa un melīga, neviena patiesa vārda, un raksts ir "pasūtīts"". Lūgts precizēt, kas tieši ir nepatiess, Volkovs plašāk nepaskaidroja.

Savukārt Latvijas Jūras administrācijas pārstāve Sarma Kočāne skaidroja, ka kuģis "Zirkone" savulaik bijis reģistrēts Latvijas Kuģu reģistrā, taču no reģistra izslēgts.

Latvijas Kuģu reģistrā nav arī neviena cita firmas "Fast Bunkering" kuģa, līdz ar to Latvijas Jūras administrācijai neesot nekādas saistības un nekādas informācijas par šo firmu.

Tāpat no Zviedrijas nav saņemts ne palīdzības lūgums, ne arī kāda informācija par kuģi "Zirkone" vai situāciju kopumā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti