Dienas ziņas

Valsts policijai – 105; premjere sola algu kāpumu

Dienas ziņas

(Zīmju valodā). Dienas ziņas

Jaunā stacija Rīgā top, izmaksas palielinās

«Rail Baltica» Rīgas centrālā mezgla izmaksas kāpušas par 90 miljoniem eiro

Pagājuši nedaudz vairāk nekā trīs gadi, kopš sākta "Rail Baltica" Rīgas centrālā mezgla izbūve, un nesen pilsētas ainavā iezīmējās jaunās stacijas galvenās konstrukcijas. Gan darbu pasūtītājs, gan veicējs neslēpj – projekts ir dārgāks, nekā sākotnēji domāts, un līdz pabeigšanai izmaksas vēl varētu palielināties.

Izmaksas pieaug

Tehnika rūc, ceļamkrāni griežas, būvnieki strādā – Rīgā ieskicējas jaunās Centrālās stacijas apveids. Ēka būs trīs stāvos, un vislabākais skats pavērsies trešajā stāvā, kur, gaidot vilcienu, varēs lūkoties uz baznīcu torņiem.

Projekta īstenotāji medijiem izrādīja nesen uzbūvēto arku, kas būs jaunās stacijas visaugstākais punkts. Tādas būs vairākas. Būvnieks pauda, ka darbi iet uz priekšu un viss būs. Jautājums gan ir par izmaksām – tās būs lielākas, nekā sākotnēji plānots.

Būvnieks norāda, ka stalažas šajā būvobjektā vien maksājot miljonos eiro. Darbu pasūtītājs – "Eiropas Dzelzceļa līnijas" – atklāja, ka izmaksas kopš līguma parakstīšanas palielinājušās par vairāk nekā 90 miljoniem eiro. Un, iespējams, būs vēl.

Līdz ar to Rīgas centrālā mezgla izbūves izmaksa pašlaik sasniedz 523 miljonus eiro.

Finansējumu būvniecībai pieprasa pa daļām, un pašlaik tas ir pietiekošs.

"Līguma summa ir grozīta vairākas reizes. Esam saņēmuši vairākas jaunas prasības, kas bija jāiekļauj, un tas palielināja līguma summu. Mēs nevaram prognozēt, kā mainīsies inflācija līdz 2027. gadam. Mūsu līgumam nosacījumi paredz būvniekam segt arī inflācijas indeksācijas radīto pieaugumu," pastāstīja "Eiropas Dzelzceļa līniju" Projektu ieviešanas departamenta direktors Einārs Jaunzems.

Termiņi kavējas

Bet par termiņu pārsniegšanu un darbu pagarināšanu gan pasūtītājam un būvniekam viedokļi sakrīt. Iemesli esot saprotami.

"Tā nobīde daudzu gadu garumā, cauri pandēmijai, cauri karam, plānojot Latvijā lielāko būvniecības objektu, nav nekāda ievērojama. Bet te jāpiebilst, ka mūsu pabeigšanas kapacitāte nav atkarīga tikai no tā, cik jaudīgi spēj strādāt mūsu būvnieks, bet vairāk no tā, cik ātri Eiropas Komisija mums var iedot finansējumu," sacīja Jaunzems.

Pagaidām gan tas neesot bijis par iemeslu, lai būvdarbi kavētos.

Atklājot būvlaukumu 2020. gada beigās, nodošanas termiņš bija 2026. gads. Tagad skaidrs, ka ap to laiku varētu pabeigt vien daļu no stacijas.

"Mums ir svarīgi šeit palaist vilcienu kustību, lai mēs atbrīvotu vietu ziemeļu pusē. Tad varam uzsākt darbus tajā pusē. Tas notiks droši vien 2026. gadā. 2030. gadā kad visai "Rail Baltica" trasei jāsāk funkcionēt, līdz tam laikam noteikti," sacīja būvsabiedrības "BeReRix" izpilddirektors Guntis Āboltiņš-Āboliņš.

Mediju ekskursija būvlaukumā noslēdzās pie autoostas, kur būvnieks nākamās nedēļas laikā pabeigs darbus un autobusi varēs atkal kursēt no peroniem. Nožogojums gan paliks, jo vēlāk sāks būvēt tuneli caur dzelzceļa valni.

KONTEKSTS:

Valdība oktobrī piešķīra papildus vairāk nekā 18 miljonus eiro, lai pabeigtu dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" projektēšanu četros posmos Latvijā, un projektēšanai vēl vairākiem posmiem joprojām ir nepieciešams papildu finansējums. Papildu izmaksas radījušas novirzes no sākotnēji plānotās dzelzceļa līnijas, vilcienu kustības ātruma palielinājums atbilstoši Eiropas Komisijas (EK) noteiktajiem standartiem, reģionālo vilcienu pieturu atrašanās vietu noteikšana un papildu drošības pasākumi. 

Lai apgūtu jau piešķirto EK finansējumu pilnā apjomā, uzsāktie projektēšanas darbi jāpabeidz līdz 2024. gada 31. decembrim. Tāpat projektēšanas darbu pabeigšana ir būtisks priekšnosacījums turpmākā EISI finansējuma piesaistīšanai "Rail Baltica" projektam un būvniecības darbu turpināšanai pamattrasē, norādīja ministrijā.

Rīgā atsevišķiem darbiem "Rail Baltica" būvniecībā pietrūkstot 200 miljonu eiro. Lai gan valsts sedz tikai daļu naudas, noskaidrojies, ka Finanšu ministrijā pēc palīdzības atbildīgie nav vērsušies. 

Projekts ir sadārdzinājies, un kopumā tas varētu izmaksāt aptuveni 7,8 miljardus eiro.

"Rail Baltica" projekta pamatfinansējuma avots ir EISI finansējums, kuru Latvija saņem, piesakoties EK izsludinātajos projektu pieteikumu uzsaukumos. "Rail Baltica" projekta īstenošanai Latvijā provizoriski piešķirti 298 miljoni eiro jeb 32% no kopumā Baltijas valstīm projekta īstenošanai piešķirtajiem 928 miljoniem eiro.  

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti