Eiro fokusā

Pieaug satiksmes intensitāte. Vai braucam ar jaunākām un videi draudzīgākām automašīnām?

Eiro fokusā

Latvijas lidostās turpinās izaugsme; palielinājies arī kravu apjoms

Pirmajiem rīka “Smart-ID” lietotājiem jāveic personas datu atjaunošana

Pirmajiem rīka «Smart ID» lietotājiem būs jāatjauno personas dati

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 4 gadiem un 3 mēnešiem.

Tiem autentifikācijas rīka "Smart ID" lietotājiem, kas to sāka izmantot pirms trīs gadiem, šogad beigsies konta derīguma termiņš. Līdz gada beigām savu personas datu atjaunošana būs jāveic apmēram 60 000 "Smart ID" lietotāju. Informāciju par konta atjaunināšanu iedzīvotāji saņems savā internetbankā vai "Smart ID" aplikācijā. 

Brīdinās vismaz trīs mēnešus iepriekš

"Smart ID" ir autentifikācijas rīks, ko bankas piedāvā klientiem, lai apstiprinātu maksājumu, un ne tikai, stāstīja uzņēmuma "SK ID Solutions" Latvijas filiāles vadītāja Sanita Meijere.

"Tas ir gan autentifikācijas, gan elektroniskā paraksta rīks. Unikāls pasaulē ar to, ka ļoti ērts lietošanai. Tāpat kā telefons vienmēr ir līdzi, tā vienmēr līdzi ir rīks, ar ko ieiet bankas un e-pakalpojumu sniedzēju portālos, gan arī parakstīt dokumentus. (..) Šobrīd mums ir 916 000 lietotāju," teica Meijere.

Viņa stāstīja, ka daļai šī rīka lietotāju pienācis laiks atjaunināt personas datus. Kāpēc tas ir vajadzīgs? "Tas ir ikviena lietotāja drošībai. Jebkurš, kam ir pase vai ID karte, ik pa laikam to nomaina. Tas pats ir elektroniskajā vidē, jo tur tehnoloģijas attīstās daudz straujāk un ātrāk. Tā ir tiešām drošības standartu prasība. Ja mēs šo atjaunināšanu nepieprasītu, mēs nevarētu arī sniegt šo pakalpojumu," skaidroja Meijere.

Finanšu nozares asociācijas Digitālās transformācijas komitejas līdzpriekšsēdētājs Iļja Nogičevs skaidroja – lai lietotu "Smart ID", nepieciešams viedtelefons un interneta pieslēgums.

"Tas, ko mēs redzam –  klienti kopumā maina telefonus daudz biežāk, nekā beidzas "Smart ID" lietošanas termiņš. Ir klienti, kuri spēj paši ieinstalēt jaunu "Smart ID". Ir iespējams arī atrast banku mājaslapās video pamācības. Ja jūs sekojat līdzi instrukcijām katrā solī, tad to ir iespējams izdarīt arī pašam. Bet, protams, ir arī klienti, kas nāk uz filiāli, un mēs esam šeit, lai palīdzētu,"  stāstīja Nogičevs.

Par to, ka pienācis laiks atjaunot personas datus, savlaicīgi brīdinās gan bankas savās internetbankās, gan "Smart ID" aplikācijā.

"Kad lietotājs lieto šo aplikāciju vai atnāk pieprasījums no bankas, uzreiz parādās brīdinājums, ka jūsu "Smart ID" beigsies pēc tik un tik dienām. Šie brīdinājumi parādās katram lietotājam tieši trīs mēnešus pirms viņa konta lietošanas beigām. Ja lietotājs nereaģē, nākamais solis, ko mēs darīsim, nosūtīsim e-pastu. Ja mēs redzēsim, ka lietotājam e-pasts netiek piegādāts, sūtīsim īsziņu," teica Meijere.

Kādi drošības noteikumi jāievēro

Finanšu nozares asociācijas Digitālās transformācijas komitejas līdzpriekšsēdētājs Nogičevs atgādināja – tāpat kā lietojot kodu kartes, arī "Smart ID" lietošanā jāievēro drošības noteikumi.

"Mūsdienu krāpnieki, protams, seko līdzi, kas notiek, un viņi cenšas klientiem pasniegt informāciju tā, lai jūs dotu viņiem pieeju saviem naudas līdzekļiem. Brīdī, kad jūs pieslēdzaties internetbankai, pārbaudiet, vai tieši jūs esat tas, kas to darāt. Un, vai jūs tiešām apstiprinātu summu, ko gribat pārskaitīt uz kādu kontu. Visbiežāk tie krāpniecības mēģinājumi ir tad, kad cilvēks neuzmanības pēc vienkārši ievada autorizācijas kodu pats. Ja viņš nav iniciējis šo maksājumu, tad loģiski, ka šajā gadījumā maksājums aiziet citur. Tieši tas pats notiek ar kodu kalkulatoriem, tieši tāpat notika agrāk ar kodu kartēm. Tāpēc arī ir jāmaina tie sertifikāti, kas "Smart ID" bija pirms trīs gadiem, lai ievērotu drošības elementus," sacīja Nogičevs.

Uzņēmuma "SK ID Solutions", kas izstrādāja "Smart ID",

Latvijas filiāles vadītāja Meijere stāstīja, ka trīs gadu laikā Latvijā konstatēti divi krāpniecības gadījumi, Lietuvā tādu esot daudz vairāk.

"Lietuvieši ir radoši cilvēki, un viņi izdomā veidus, kā izkrāpt datus. Un viņiem ir daudz krāpniecisku gadījumu. Tā notiek jebkurā datu zagšanas jomā. Jābūt pašiem arī piesardzīgiem un jādomā līdzi tam, ko dara. Jo nevar vienkārši pēkšņi aktivizēties "Smart ID" un prasīt ievadīt PIN kodu," klāstīja Meijere.

Personas datu atjaunošanu var veikt arī "Smart ID" aplikācijā. Šobrīd tiek izstrādāts arī jauns risinājums, lai "Smart ID" varētu izmantot arī kā elektronisko parakstu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti