No zemām degvielas cenām - vairāk ieguvumu nekā risku

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

Ievērojamais degvielas cenu kritums, iespējams, ir viens no patīkamākajiem pārsteigumiem, ko nesusi pagājušā gada nogale un šis gads. Kopš ieviests eiro, cenu izmaiņas pamanām lēnāk, tāpēc daži tikai pavisam nesen ir pamanījuši, ka gada laikā degviela kļuvusi gandrīz par 30% lētāka. Vērtējam, vai šīs pārmaiņas būtiski ietekmēs mūsu labklājību un vai tās neslēpj risku arī ekonomikai?

 

Automašīnas bākā mutuļojošā dīzeļdegviela tagad maksā aptuveni vienu eiro litrā jeb par aptuveni 30 eiro centiem lētāk, nekā pagājušā gada janvārī, tāpēc šobrīd, par katriem iztērētājiem 20 eiro varam nopirkt gandrīz piecus litrus degvielas vairāk un nobraukt par gandrīz 100 kilometriem vairāk.

Ieguvumi uzņēmumiem vēl nav acīmredzami 

Tiesa, pārvadājumu nozarēs strādājošie uzsver, ka zemās degvielas cenas vēl nav iemesls svinēt. Taksometra vadītāja Ieva norāda, ka daudzi taksometri kā degvielu izmanto gāzi, kurai cena kritusies lēnāk, tomēr kopumā cenu kritums būtiskus papildus ieņēmumus taksometru vadītājiem nenes.

Ieva par ietaupījumu
00:00 / 00:28
Lejuplādēt

Degvielas izmaksas nebūt nav lielākā daļa no taksometru pakalpojumu faktiskajām izmaksām. Lielākās ir paša auto uzturēšana.

Ieva par lielākajām taksometru uzņēmumu izmaksām
00:00 / 00:20
Lejuplādēt

Savukārt neliela transporta uzņēmuma īpašnieks Ainārs norāda, ka kopumā nozarē pakalpojumu cenas nav kritušas, jo degvielas cenu kritumu kompensējusi ceļa nodokļa ieviešana.

Ainārs skaidro kā izdevumi izlīdzinājušies
00:00 / 00:31
Lejuplādēt

Viņš neslēpj, ka uzņēmējdarbībā būtisku atspaidu cenu kritums vēl nav devis, un lētāku degvielu viņš vairāk izjūt kā privātpersona.

Degvielu pērk vairāk 

Tomēr degvielas tirgotāji teic, ka cenu samazinājuma radīto ietekmi pakāpeniski jau var pamanīt - kā norāda Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Stirāns, pērn degvielas noieta kāpums bijis straujāks nekā iepriekšējos gados.

Stirāns skaidro pieauguma cēloņus
00:00 / 00:45
Lejuplādēt

Asociācijas vadītājs pieļauj iespēju, ka uz degvielas rēķina ietaupīto naudu iedzīvotāji, iespējams, nesteidz tērēt citām vajadzībām. Tomēr tā esot tikai viņa sajūta.

Valstij mazāk ienākumu no PVN 

Degvielas cenu kritums tomēr atstāj ietekmi ne tikai uz iedzīvotājiem, bet arī uz valsts maciņu, jo, degvielai kļūstot lētākai, no katra pārdotā litra ir mazāk pievienotās vērtības nodokļu. Bez tam kritumu piedzīvo arī inflācija. Tomēr kopumā ekonomisti norāda, ka ieguvumi ir lielāki nekā riski, tā komentē Latvijas Bankas ekonomists Andris Strazds.

Strazds par iedzīvotāju ieradumu tērēt
00:00 / 00:46
Lejuplādēt

Strazds norāda, ka Latvijas iedzīvotāji daudz neuzkrāj. Viņš arī uzskata, ka tā tas turpināsies un cilvēki izmantos iespēju iegādāties tā vietā ko citu. 

Arī Tautsaimniecības analīzes departamenta direktore Inta Vasaraudze kopumā no izmaiņām globālajā tirgū saredz galvenokārt ieguvumus.

Vasaraudze prognozē, ka mājsaimniecībām paliks vairāk ienākumu
00:00 / 00:33
Lejuplādēt

Tiesa, Inta Vasaraudze apstiprina, ka inflācija degvielas cenu iespaidā tiešām būs mazāka, tomēr to daļēji kompensēs citi faktori.

Vasaraudzes inflācijas prognoze 2015.gadam
00:00 / 00:26
Lejuplādēt

Andris Strazds paskaidro, ka kopumā zemas cenas un cenu stabilitāti budžeta ieņēmumiem tiešā veidā nenāk par labu, tomēr to daļēji varētu kompensēt pieaugošs patēriņš.

Strazds par PVN iekasēšanu
00:00 / 01:02
Lejuplādēt

Lai gan mazākas inflācijas iespaidā valstij ir jārēķinās ar iespēju, ka atsevišķu nodokļu ieņēmumi var būt mazāki, degvielas nodokļus pārskatīt šobrīd nav plānots, norāda Finanšu ministrijas eksperte.

Vasaraudze par ieņēmumu prognozi
00:00 / 00:25
Lejuplādēt

Nākotnes prognozes un sekas

Kopumā Andris Strazds norāda, ka degvielas cenu kritums tiešā veidā Latvijai ir labvēlīgs, un bažas varētu būt saistītas vienīgi ar no naftas cenas atkarīgās Krievijas ekonomikas attīstību.

"Kāds būs tas summārais efekts, kur tas aizies, ir šobrīd diezgan grūti spriest," viņš saka.

Vērtējot to, līdz kādam līmenim degvielas cenas varētu turpināt samazināties, Mārtiņš Stirāns atgādina, ka degvielas cenu kritums nevar būt proporcionāls naftas cenu kritumam biržās, jo būtisku daļu degvielas cenas veido arī nodokļi.

Stirāns par nodokļa ietekmi uz cenu
00:00 / 00:48
Lejuplādēt

Tāpat nav pamatoti gaidīt, ka degvielas cenu svārstības būs simetriskas iepriekšējo gadu svārstībām, jo gadu gaitā ir augušas arī nodokļu likmes, uzsver Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs.

Degvielas tirgotāji arī norāda - pretēji sabiedrībā valdošajiem mītiem, tirgotāji nav ieinteresēti augstās degvielas cenās, jo par savu darbu degvielas cenai nepiemēro procentuālu, bet gan fiksētu uzcenojumu. Tāpēc tieši pretēji, tirgotāji ir ieguvēji no lētākām cenām, kas ļauj pārdot vairāk degvielas litru.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti