Baltijas jūras reģiona valstis trīs gadu projektā apņemas likt pamatus pārejai uz ūdeņradi aviācijā

Nākamo trīs gadu laikā Baltijas jūras reģionā paredzēts izveidot pamatus aviācijas sektora pārejai uz atjaunīgo enerģiju, tostarp ūdeņraža izmantošanu. To paredz uzsāktais starptautiskais projekts "BSR HyAirport", kas apvieno 16 lidostas, lidsabiedrības, pētniecības iestādes un tehnoloģiju uzņēmumus no Skandināvijas, Baltijas valstīm, Polijas un Vācijas, iesaistot arī 24 asociētās organizācijas.

No Latvijas puses projektā kā partneris iesaistījusies lidosta "Rīga", kā arī Latvijas Ūdeņraža asociācija, Latvijas Biozinātņu un teholoģiju universitāte un aviācijas degvielas piegādātājs SIA "Gulfstream Oil", bet asociēto dalībnieku vidū ir nacionālā aviokompānija "airBaltic", Liepājas lidosta, Civilās aviācijas aģentūra un Satiksmes ministrija.

"BSR HyAirport" mērķis ir nākamo trīs gadu laikā radīt priekšnosacījumus lidostu infrastruktūras pielāgošanai ar ūdeņradi darbināmu gaisa kuģu lidojumiem, sagatavot lidostas zaļā ūdeņraža uzglabāšanai, apstrādei un piegādei kā nākotnes enerģijas avotam aviācijā. Projekts tiek īstenots, lai nākotnē varētu atdzīvināt reģionālo gaisa satiksmi un labāk savienotu Baltijas jūras reģionus ar aviācijas centriem, tāpēc partnerībā iesaistītas arī vairākas mazākas lidostas un reģionālās aviokompānijas.

"Ieguldījumi inovācijās un ilgtspējā ir būtiska lidostas "Rīga" attīstības stratēģijas daļa. Projekts "BSR HyAirport" ir nozīmīgs solis ceļā uz enerģētikas pārveidi aviācijas nozarē. Pirms ūdeņraža regulāras izmantošanas ir vēl jāatbild uz daudziem jautājumiem, tāpēc priecājamies iesaistīties Baltijas jūras reģiona lidostu un citu aviācijas nozares uzņēmumu sadarbības projektā, lai kopā rastu risinājumus aviācijas ilgtspējai un iespējai samazināt nozares ietekmi uz klimata pārmaiņām," norādīja lidostas "Rīga" valdes priekšsēdētāja Laila Odiņa.

Eiropas Savienība atbalsta "BSR HyAirport" ar "Interreg" Baltijas jūras reģiona programmas starpniecību, kopumā starp dažādiem partneriem sadalot aptuveni 3,8 miljonus eiro. Projekta mērķis ir likt pamatus ūdeņraža tehnoloģijas izmantošanai aviācijā.

Gāzveida zaļais ūdeņradis sākotnēji ir labi piemērots kā degviela lidojumiem īsos attālumos, tāpēc tas ir īpaši atbilstošs aviācijas vajadzībām Baltijas jūras reģionā, un jau šajā desmitgadē varētu sagaidīt regulāru gaisa satiksmi ar reģionālajiem gaisa kuģiem, kuros ir līdz aptuveni 80 sēdvietām, teikts "BSR HyAirport" projekta paziņojumā.

"BSR HyAirport" kopējais budžets ir 4,8 miljoni eiro. Lidostas "Rīga" darbam projektā paredzēti aptuveni 420 000 eiro trīs gadu periodā. Projektā plānotas trīs darba pakotnes – risinājumu izstrāde, pilotprojektu īstenošana un risinājumu, zināšanu pārnese, katrā pakotnē paredzētas vairākas aktivitātes. Lidosta "Rīga" iesaistīsies gan juridiskā ietvara izpētē un izstrādē ūdeņraža tehnoloģiju ieviešanai gaisa kuģu apkalpošanas un lidlauka tehnikas darba procesos, gan ar ūdeņradi darbināma gaisa kuģa un lidlauka uzturēšanas tehnikas testēšanā, kā arī projekta rezultātu komunikācijā ar projekta mērķa grupām un projekta rezultātu noturības plāna izstrādē.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti