Eiropas Savienībā drīkstēs pārdot tikai tādus viedtālruņus, kuriem viegli nomainīt bateriju

Ik gadu miljoniem viedtālruņu, planšetdatoru un klēpjdatoru priekšlaicīgi nonāk izgāztuvēs, jo tiem ir grūti nomainīt baterijas. Lai risinātu šo problēmu, Eiropas Parlaments (EP) ir apstiprinājis likumprojektu, kas uzdos viedierīču ražotājiem padarīt bateriju nomaiņu vienkāršāku. Jaunā norma arī paredz, ka Eiropas Savienībā (ES) pārdotajām baterijām būs jākļūst videi draudzīgākām.

Eiropas Savienībā drīkstēs pārdot tikai tādus viedtālruņus, kuriem viegli nomainīt bateriju
00:00 / 03:58
Lejuplādēt

ĪSUMĀ:

  • Miljoniem viedtālruņu tiek izmesti atkritumos, jo tiem grūti nomainīt bateriju.
  • Eiropas Savienība plāno pieprasīt, lai tas būtu viegli izdarāms.
  • Baterijām jābūt pieejamām vismaz piecus gadus pēc modeļa laišanas tirgū.
  • Paredzams, ka noteikumi stāsies spēkā 2027. gadā.
  • Šādu prasību ieviešana ir daļa no Eiropas Savienības "zaļā kursa".

Aplēses liecina, ka katru gadu pasaulē tiek izmesti aptuveni 150 miljoni viedtālruņu. Liela daļa no tiem varētu kalpot vēl vairākus gadus, ja vien viedtālruņiem varētu vienkārši nomainīt baterijas. Taču vairumam viedtālruņu, kā arī planšetdatoru un klēpjdatoru, ir integrētas baterijas, kuru nomaiņa izmaksā dārgi, tāpēc lietotāji biežāk izvēlas nopirkt jaunu viedierīci.

Noteikumiem jāstājas spēkā 2027. gadā

Līdz ar izmestajām viedierīcēm atkritumos nonāk arī milzīgs daudzums ķimikāliju, kas piesārņo vidi. Turklāt šajās viedierīcēs ir arī vērtīgi metāli, piemēram, kobalts un litijs, kurus ES importē no trešajām valstīm.

Pērn veiktā aptaujā aptuveni 77% ES iedzīvotāju apgalvoja, ka viņi labāk vēlētos salabot savas pašreizējās viedierīces, nevis nomainīt tās pret jaunām.

Bet 79% ES pilsoņu sacīja, ka ražotājiem vajadzētu padarīt viedierīces vienkāršāk remontējamas, nodrošinot labāku piekļuvi atsevišķām detaļām, piemēram, baterijām.

Viedierīču mūžu varētu paildzināt EP šomēnes apstiprinātais likumprojekts, kas nosaka, ka patērētājiem jābūt iespējai viegli izņemt un nomainīt baterijas tādās ierīcēs kā viedtālruņi, planšetdatori un fotoaparāti.

Ražotājiem būs arī jānodrošina, lai baterijas būtu pieejamas kā rezerves daļas piecus gadus pēc pēdējās modeļa vienības laišanas tirgū.

Likumprojektā noteikts, ka rezerves baterijas jāpārdod par saprātīgu un nediskriminējošu cenu.

Jaunie noteikumi, kam jāstājas spēkā 2027. gadā, radīs neērtības pasaulē lielākajiem viedtālruņu ražotājiem "Samsung", "Apple" un "Xiaomi", kas eksportē savus produktus uz ES.

Viegli nomainīt detaļas

Šīs kompānijas varētu pamācīties no Nīderlandes uzņēmuma "Fairphone", kas ražo viedtālruņus ar baterijām, kuras lietotāji var vienkārši nomainīt.

"Unikālais "Fairphone" viedtālruņos ir tas, ka mēs esam radījuši telefonus, kuriem viegli var nomainīt detaļas," stāsta "Fairphone" pārstāve Monika Lempersa.

"Lietotnē "YouTube" esam ievietojuši video, kurā ir redzams, kā bērns salabo viedtālruni divu minūšu laikā. Tas būtu jāspēj ikvienam."

"Tā rezultātā mēs varam pagarināt viedtālruņa mūžu. Viedtālruņu vidējais kalpošanas laiks ir divi trīs gadi, bet mūsu telefonus lieto vidēji piecusarpus gadus.

Pateicoties tam, 2022.gadā mums izdevās samazināt CO2 izmešu daudzumu par 999 tonnām," Lempersa stāstīja intervijā telekanālam "Euronews".

EP pieņemtā regula arī nosaka stingrākus noteikumus attiecībā uz ES pārdoto bateriju ražošanu. Noteikumi paredz obligātu oglekļa dioksīda pēdas deklarāciju un marķējumu elektroauto baterijām, vieglo elektrisko transportlīdzekļu baterijām, kā arī atkārtoti uzlādējamām rūpnieciskām baterijām ar jaudu virs 2 kilovatiem.

Jāsavāc lielākā daļa bateriju

Turklāt parlaments noteica ambiciozākus mērķus izlietoto bateriju savākšanai un pārstrādei. Līdz 2027. gadam ES dalībvalstīm būs jāsavāc 63% izlietoto pārnēsājamo bateriju, bet līdz 2031. gadam – 70%. Pērn ES savāca 45% izlietoto pārnēsājamo bateriju.

EP deputāts Roberts Hajšels no sociāldemokrātu frakcijas norādīja, ka baterijas ir būtiskas, lai īstenotu ES nosprausto zaļo kursu.

"Mums tās ir nepieciešamas elektriskajās ierīcēs, elektriskajos transportlīdzekļos un atjaunojamo energoresursu līdzsvarošanai. Bez akumulatoriem un nepieciešamās uzglabāšanas jaudas atjaunojamās tehnoloģijas joprojām būs jāpapildina ar fosilo kurināmo. Baterijas nodrošinās elektrotīkla stabilitāti, ja trūks saules, vēja vai ūdens enerģijas," sacīja Hajšels.

Lai jaunie noteikumi stātos spēkā, tie ir jāapstiprina ES Padomei un visu ES dalībvalstu parlamentiem.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti