Lai gan valdībā tika iesniegts informatīvais ziņojums par "Rail Baltica" nākotni un arī ziņojums par līguma slēgšanu ar būvnieku par pamattrasi, tomēr tie vēl netika skatīti, premjerei norādot, ka tie nav iesniegti savlaicīgi.
Ašeradens intervijā LTV skaidroja, ka sagatavotais līgums par pamattrasi paredz ļoti plašus būvdarbus. "Līguma struktūra paredz, ka šobrīd nav izsolīti konkrētie būvdarbi, bet pasaka, cik maksās kubikmetrs zemes. Šodien uzskatījām, ka līgums vēl būtu jāapskata ekspertiem, lai Latvija saprastu, kurā brīdī iestājas valsts atbildība par līdzdalību šajā projektā," sacīja ministrs.
Politiķis skaidroja, ka vēlas gūt pārliecību par to, ka valstij nebūtu saistību finansēt no budžeta kādus posmus gadījumos, ja neizdodas piesaistīt tiem Eiropas Savienības finansējumu.
Līguma summa aplēsta 3,7 miljardu eiro apmērā, pastāstīja Ašeradens. Kopējās "Rail Baltica" summas aplēses finanšu ministram vēl neesot zināmas.
Tāpat viņš norādīja, ka līdz janvāra beigām Latvijai jāiesniedz pieteikums par nākamo finansēšanas posmu šajā projektā. "Šajā brīdī mēs skaidrojamies par scenārijiem, ar kādiem mēs virzīsimies uz priekšu. Un, izejot no šiem scenārijiem, mēs sapratīsim izmaksu apjomu," sacīja Ašeradens.
Ministrs arī norādīja uz nepieciešamību saprast projekta ekonomisko atdevi, ja reiz valstij būs jāpiedalās ar līdzfinansējumu tajā.
KONTEKSTS:
"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.
Sākotnēji bija paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, bet iesaistītās puses vairākkārt paudušas, ka tās ir būtiski pieaugušas. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem. Dzelzceļa līniju "Rail Baltica" plānots atklāt secīgi pa posmiem laikā no 2028.gada līdz 2030.gadam.