Lielveikalu tīkli apgalvo, ka atbalsta Latvijas ražotājus. "Rimi" jau agrāk deklarējis, ka tādējādi cenšas būt tuvāk saviem pircējiem, savukārt "Maxima" vēsta, ka, tirgojot vietējās preces, veikalu tīkls atbalsta Latvijas tautsaimniecību kopumā.
Taču vārdi ne vienmēr saskan ar darbiem.
Par lielveikalu nodomu samazināt Latvijā ražoto zeķu iepirkšanu nesen brīdināja Vieglās rūpniecības uzņēmumu asociācija, prognozējot, ka pašmāju produkcijai nāksies meklēt noietu citur.
"Nu gluži vienkārši – ar tirgu ir jācīnās. Par tirgu ir jācīnās. Teiksim, piemērs par zeķēm. Mēs neeksportējam uz Krieviju, bet baidos, ka mēs šogad vai nākamgad sāksim eksportēt uz Krieviju. Jo gan "Rimi", gan "Maxima" atteicās pieņemt mūsu zeķu ražotāju produkciju," stāsta Vieglās rūpniecības uzņēmumu asociācijas prezidents Guntis Strazds.
"Maxima" tīkla pārstāvji apgalvo – vienīgais, kas viņu klāstā drīz vairs nebūs un tiek izpārdoti pēdējie krājumi, ir "Auroras" zeķes, jo uzņēmumam iestājusies maksātnespēja. Taču no visiem citiem līdzšinējiem Latvijas preču piegādātājiem – "Bisoks", "Favorit" un "LION" – produkcija tiks iepirkta arī turpmāk.
"Piegādātāji – tie, kas mums ir jau bijuši –, tie arī ir pastāvīgie piegādātāji. Sortiments var variēt, protams, atkarībā arī no sezonas, teiksim, kad ir siltākas zeķes vai zeķubikšu sezona. Bet piegādātāju loks ir stabils," informē "Maxima Latvija" pārstāve Laura Bagātā.
"Rimi" tīkls apstiprina, ka vairs neiepirks Latvijā ražotās "LION" zeķes.
"Jo mēs redzam, ka pircēji šajā gadījumā, ņemot vērā ekonomiskos apstākļus, vairāk izvērtē cenas un kvalitātes attiecību. Tieši tāpēc, piemēram, mēs šobrīd redzam izteiktu pieprasījuma pieaugumu mūsu privātās preču zīmes "Mywear" zeķēm, kurām ir pircējam ļoti pievilcīga cenas un kvalitātes attiecība," spriež "Rimi" pārstāve Inga Bite.
Šīs zeķes ir Ķīnas ražojums, un zeķu pāris tiek tirgots par 99 centiem. Latvijā, salīdzinot ar Ķīnu, gan darbaspēks, gan elektrība un citi resursi ir ievērojami dārgāki.
Latvijas zeķu ražošanas uzņēmuma "Lion+Co Latvia Ltd" vadītājs Konstantīns Nariškins stāsta, ka ražošanas izmaksas kopš pirmspandēmijas laika cēlušās par 30–40% un pret Ķīnu viņš paliek zaudētājos.
"Diemžēl lētajā segmentā mēs ar viņiem konkurēt nevaram," atzīst Nariškins.
"Rimi" atteikums iepirkt produkciju jau ir piespiedis veikt vairākas nepatīkamas izmaiņas uzņēmumā.
"Noliktavā samazinājām darbinieku skaitu uz trim cilvēkiem, arī ražošana strādā tagad nepilnu darba nedēļu. Jā, bija samazinājums, protams."
Uzņēmējs atzīst – eksportēt zeķes uz Krieviju vai Baltkrieviju tomēr neplāno un labi, ka citi lielveikalu tīkli turpinās viņa produkciju tirgot tepat Latvijā.
"Drogas, Elvi, Maxima, Mego, Top veikalos. Tur, starp citu, arī ir imports. Jā, var teikt, ka zaļā gaisma dota tieši Latvijā ražotām zeķēm," stāsta Nariškins.
Spriežot pēc pašu veikalu sniegtiem datiem, "Maxima" apstiprina, ka viņu tīklā vairāk nekā puse pārdoto zeķu nāk no vietējiem piegādātājiem, bet "Rimi" tā ir tikai aptuveni ceturtdaļa.