ĪSUMĀ:
- Šogad sacensību kalendārā sen neredzēti un nebijuši posmi; sportisti jaunās komandās.
- Titulētais Sebastjens Ožjē šosezon izcīnījis visvairāk uzvaru, bet pilnu sezonu nestartē.
- "Toyota Gazoo Racing" patlaban – līdervienība; trīs vadošie braucēji pārstāv šo komandu.
- "Hyundai Shell Mobis" komanda atgūstas un koriģē sastāvu pēc traģēdijas testu laikā.
- "M-Sport Ford" vienība cenšas uzlabot auto; priekšā parocīgi ralliji.
- Sezonā atlikuši seši posmi – pārsvarā grants ralliji.
Vēl pirms WRC 51. sezonas bija skaidrs, ka šis gads augstākās raudzes rallistiem būs izaicinājumu pilns. Bija gaidāms, ka vienus pārsteigs sezonas kalendārā ilgi neredzētie vai vēl nebijušie posmi, bet citiem pārbaudījums būs aprast ar jaunās komandas spēkratiem.
Pirms sezonas sākuma katrā no rūpnīcas komandām – "Hyundai Shell Mobis", "M-Sport Ford", "Toyota Gazoo Racing" – iezīmējās arī līderis. Katrs no šiem pilotiem jeb attiecīgi beļģis Tjerī Nevils, igaunis Ots Tanaks un soms Kalle Rovanpera šogad izcīnījuši pa vienai uzvarai. Tiesa, pēc aizvadītiem septiņiem no kopumā 13 rallijiem visi iepriekš minētie braucēji nav vienlīdz tīkamās pozīcijās, lūkojoties uz sezonas noslēdzošo cēlienu.
Neapšaubāms meistars
Pagaidām visvairāk uzvaras šosezon izcīnījis titulētais franču rallists Sebastjens Ožjē. Astoņkārtējais pasaules čempions nestartē pilnu sezonu, bet gan rallijos, kas viņu "uzrunā". Sacenšoties "Toyota Gazoo Racing" komandas sastāvā, Ožjē komandai atnesis ļoti vērtīgus punktus.
No pieciem rallijiem, kuros Ožjē šogad startējis, viņš uzvaru izcīnījis trijos – Montekarlo, Meksikā un Kenijā. Tuvu uzvarai Ožjē bija arī Sardīnijas posmā, tomēr tur patraucēja reti pieļauta kļūda.
Divi no šīgada Ožjē triumfiem izpelnījušies īpašu uzmanību. Proti, ar devīto uzvaru Montekarlo posmā francūzis kļuva par titulētāko pilotu šī konkrētā rallija vēsturē. Tādu pašu godu Ožjē izpelnījās ar septīto triumfu Meksikā.
Kopumā Ožjē šosezon apliecinājis, ka aizvien var turēt tempu starp vadošajiem braucējiem. Lai arī francūzis apstiprinājis, ka rezultāts sezonas griezumā viņam nav nozīmīgs, pieredzes un prasmju dēļ konkurenti tieši Ožjē uztver kā atskaites punktu sacīkstēs, kurās viņš izvēlējies piedalīties.
Spēcīgs starts
Komanda, kurai Ožjē nesis tik vērtīgos punktus, salīdzinot ar citām vienībām, sezonas pirmo pusi aizvadījusi krietni veiksmīgāk. "Toyota Gazoo Racing" kontā ir piecas uzvaras, 48 punktu pārsvars komandu ieskaitē, kā arī sezonas kopvērtējumā trīs vadošie braucēji stūrē tieši šīs komandas spēkratu.
Ožjē, nestartējot visu sezonu, patlaban ierindojas trešajā pozīcijā čempionāta kopvērtējumā. Brits Elfins Evanss, kurš finišēja pirmais Horvātijas rallijā un kāpa uz goda pjedestāla arī Meksikā un Kenijā, ieņem otro vietu, savukārt līderpozīcijā izvirzījies 2022. gada pasaules čempions Kalle Rovanpera. Soms šogad triumfēja Portugāles rallijā, kā arī vēl trīs reizes finišējis pirmajā trijniekā. Soms Rovanpera sezonas griezumā komandas biedru Evansu apsteidz par 41 punktu.
WRC sezonas kopvērtējums
Vienlaikus jāatzīmē, ka "Toyota Gazoo Racing" komandas sagatavotā "Toyota GR Yaris" automašīna tiek uzskatīta par piemērotāko nākamajiem diviem sezonas posmiem Igaunijā un Somijā, kas ir ātrākie WRC kalendārā.
Jāpiebilst, ka vienība savas mašīnas apkalpo un testē Somijā. Tāpat "Toyota Gazoo Racing" sagatavotās mašīnas šosezon līdz šim bijušas izturīgas un uzticamas; tehniskas ķibeles piemeklējušas maz.
Sāpīgs satricinājums
Otrajā vietā komandu ieskaitē atrodas "Hyundai Shell Mobis". Šo vienību pamatīgi iedragāja traģiskais negadījums Horvātijas rallija testa braucienos, kad dzīvību zaudēju īru pilots Kreigs Brīns. Braucēja nāve pāršalca visu autorallija kopienu un satricināja "Hyundai Shell Mobis".
Pēc Brīna došanās mūžībā "Hyundai" nedaudz koriģēja braucēju sastāvu. Tikmēr komandas līderis – beļģis Tjerī Nevils – apņēmās jau Horvātijā finišēt pirmais, veltot uzvaru Brīnam, taču tas neizdevās. Nevila šosezon vienīgais triumfs nāca nedaudz vēlāk – Sardīnijas posmā.
Pozitīvu vēsmu komandas rindās ienesis soms Esapeka Lapi, kurš šogad startē visos posmos. Lapi šosezon trīs reizes kāpis uz goda pjedestāla. Paredzams, ka Lapi kopā ar tautieti Tēmu Suninenu centīsies nopelnīt papildu punktus nākamajos divos ātrajos rallijos, no kuriem otrs ir abu mājas rallijs.
"Hyundai Shell Mobis" jāaizvada stabila sezonas otrā puse, lai tā varētu cerēt kļūt par čempionvienību, kā tas izdevās 2019. un 2020. gadā.
Pacietīgs piegājiens
Savukārt "M-Sport Ford" komanda, salīdzinot ar tās konkurentiem, ir sarežģītākā situācijā. Galvenokārt tādēļ, ka lielākajā daļā sacīkšu "M-Sport Ford" krāsās braukušas tikai divas automašīnas, kā rezultātā – patlaban trešā vieta komandu vērtējumā. Vienu no spēkratiem stūrē pēc uzvarām izsalkušais igaunis Ots Tanaks, bet otru – jaunais franču braucējs Pjērs-Luis Lubē, kurš vēl krāj pieredzi un meklē pareizo tempu.
Sezona "M-Sport Ford" vienībai iesākās uz pozitīvas nots. Pēc atkalapvienošanās ar komandu Tanaks sezonu iesāka ar piesardzīgu braucienu Montekarlo, bet nākamajā posmā Zviedrijā izcīnīja uzvaru. Bez tā igaunim uz goda pjedestāla gan šogad izdevies kāpt vēl tikai vienu reizi – Horvātijā. Tanaku vairākos rallijos pievīlusi tehnika.
Tanaks gan sezonas laikā nav slēpis, ka "Ford Puma" spēkratam nepieciešami uzlabojumi, un pie tiem tiekot strādāts. Nu igauņu pilotam priekšā divi parocīgi ralliji, kuros iespējams atgūt zaudēto.
Tālāk dominē grants
WRC sezonā priekšā vēl seši posmi. Nākamais jau šajā nedēļas nogalē, no 20. līdz 23. jūlijam notiks Igaunijā. Čempionāts tālāk vedīs uz Somiju, Grieķiju, Čīli, jauno Centrāleiropas ralliju, kur pirmo reizi WRC līmeņa sacīkstes kopīgi rīkos trīs valstis, bet sezona noslēgsies Japānā.
Japānas un Centrāleiropas sacīkstēs sportisti spēkosies asfaltētots ceļos, bet pārējos rallijos – uz grants seguma.