Pasaules rallija čempionāta 2023. gada sezona: Jauns posms, izmaiņas komandu sastāvā un trīs līderi

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Pasaules rallija čempionāta (WRC) 2023. gada sezona, iespējams, atnākusi krietni klusāk nekā aizvadītā gada sezona, kad WRC ar hibrīdauto ēras sākumu atzīmēja 50. jubileju. Tomēr tas nenozīmē, ka šogad čempionāts startēs bez izmaiņām. Jaunajai sezonai sākoties jau nākamndēļ, pasaulē augstākā līmeņa autorallijs atgriezīsies ar kādu laiku sezonas kalendārā neredzētiem un ar vēl nebijušiem posmiem, kā arī ar pamatīgām rotācijām komandu sastāvos, kas iezīmējušas trīs līderus. 

ĪSUMĀ: 

Atsvaidzināts kalendārs un jauns rallijs 

Ņemot vērā, ka ar hibrīda spēkratiem vadošajiem čempionāta braucējiem sanāca iepazīties aizvadītajā gadā un pienācīgi tos pārbaudīt pirms jaunās sezonas, tad 2023. gads varētu vairāk parādīt, kurš pilots, nevis kurš auto, ir spēcīgākais trasē. 

To šogad braucēji varēs noskaidrot 13 posmos. Lai arī aizvadītās sezonas vidū medijos parādījās ziņas par WRC vēlmi paplašināt čempionātu un rīkot 14 rallijus, tas nepiepildījās. Taču 2023. gada posmu norises vietas atkal atsvaidzina WRC kalendāru. 

Jaunums būs Centrāleiropas rallijs, kas būs ne tikai vēl nebijis posms WRC kalendārā, bet arī pilnīgi jauns koncepts. Oktobra izskaņā pirmo reizi WRC vēsturē trīs valstis apvienosies, lai pulcētu pasaulē ātrākos rallistus. Centrāleiropas posms paredzēts uz asfaltētiem ceļiem, kur sacensības sāksies Čehijā, pēc tam vedīs uz Austriju, bet noslēgsies rallija servisa parka bāzes zemē – Vācijā.

Šā gada sezona martā vedīs arī uz Meksiku, kur WRC posms atgriezīsies pēc divu pārtraukuma. Tāpat septembrī paredzēts Čīles rallijs; šajā Dienvidamerikas valstī pasaules čempionāta posms noticis vienu reizi – 2019. gadā. 
Trīs jauni ieraksti sacensību kalendārā nozīmēja to, ka šogad sportisti nesacentīsies Beļģijas un Spānijas asfalta ceļos, kā arī Jaunzēlandes rallijā.

Sezonas pirmais posms – leģendārais Montekarlo rallijs – Monako sāksies jau nākamnedēļ. Montekarlo ralliju varētu dēvēt par "vissezonas" sacensībām, jo trasē Alpu kalnu virsotnēs sastopams gan sauss asfalts, gan ledus un sniegs.

Pēc tam, februārī sekos vienīgais īstas ziemas pārbaudījums Zviedrijā. Starp pārējiem sezonas posmiem dominē grants ralliji.

Šosezon sacensības notiks piecos kontinentos – Eiropā, Āzijā, Āfrikā, Dienvidamerikā un Ziemeļamerikā. Ar šādu sadalījumu WRC rīkotāji turpina tiekties uz "50 pret 50" proporcionālu sadalījumu starp čempionāta posmiem, kas notiks Eiropā un ārpus tās.

Raibas pārmaiņas komandu sastāvā

Raibas pārmaiņas 2023. gadā piedzīvojis ne vien sacensību kalendārs, bet arī komandu sastāvs. 

Aizvadītās sezonas čempionvienība "Toyota Gazoo Racing" ir vienīgā, kas nemainīja komandas sastāvu. Tās līderis nenoliedzami ir 2022. gada pasaules čempions, soms Kalle Rovanpera, bet otrais numurs – brits Elfins Evanss, kurš pērn kopvērtējumā ierindojās ceturtajā pozīcijā. Vienīgā izmaiņa "Toyota" vienībā jaunajā sezonā būs tā, ka japānis Takamoto Katsuta pakāpsies uz trešā pilota amatu posmos, kuros nestartēs leģendārais franču rallists Sebastjens Ožjē. 

Atskats uz Rovanperas 2022. gada sezonu

Tikmēr pamatīgas pārmaiņas piedzīvojusi "Hyundai Shell Mobis" komanda. "Hyundai" vadošo mašīnu stūrēs jau devīto gadu komandai uzticīgais beļģis Tjerī Nevils. "Hyundai" pievienojies soms Esapeka Lapi, kurš acīmredzot pagājušajā gadā demonstrēja labu braukšanu "Toyota" rindās. Tiesa Lapi šosezon atšķirībā no 2022. gada piedalīsies visos posmos. Pie "Hyundai" atgriezies arī pērnā gada "Ford" komandas vadošais pilots, īrs Kreigs Brīns, kurš trešo vienības spēkratu pārmaiņus dalīs ar pieredzējušo Spānijas pilotu Dani Sordo.

Pēc ilgstošas neapmierinātības ar "Hyundai" automašīnu un pēc vairāku gadu pārtraukuma "M-Sport Ford" komandā atgriezies 2019. gada pasaules čempions, igaunis Ots Tanaks. Tieši šī autosporta komanda Tanaku iepazīstināja ar pasaules augstākā līmeņa autoralliju. "Ford" rindās pirmo pilno sezonu brauks arī francūzis Pjērs-Luis Lubē. Izskanējusi arī ziņa, ka "Ford Puma" automašīnu šogad dažos rallijos varētu pilotēt deviņkārtējs pasaules čempions Sebastjens Lēbs, līdzīgi tas notika arī aizvadītajā gadā. Taču konkrēti Lēba un "M-Sport Ford" plāni nav apstiprināti. 

Franču pilots Sebastjens Lēbs pēc uzvaras Montekarlo rallijā. 2013. gada 20. janvāris.
Franču pilots Sebastjens Lēbs pēc uzvaras Montekarlo rallijā. 2013. gada 20. janvāris.

Ar braucēju rotācijām katrā ātrākās ieskaites komandā – "Toyota Gazoo Racing", ""Hyundai Shell Mobis", "M-Sport Ford" – nu skaidri iezīmējies viens līderis. 

Savukārt brits Gass Grīnsmits, francūzis Adriens Formo un zviedrs Olivers Solbergs, kuri pērn sacentās ātrākajā klasē, jaunajā sezonā pakāpsies soli zemāk un spēkosies "WRC2" ieskaitē. 

Spiediens Rovanperam; augsti mērķi Tanakam un Nevilam

Izmaiņas komandu sastāvā liek domāt, ka jaunajā sezonā gaidāma aizraujoša cīņa par pasaulē ātrākā rallista titulu. Līdzjutēju un arī braucēju acis būs pievērstas visu laiku jaunākajam pasaules čempionam Rovanperam. Vai jaunais soms spēs nosargāt titulu? Sagaidāms, ka šis uzdevums Rovanperam būs sarežģītāks nekā pirmo reizi uzkāpt pasaules autorallija virsotnē. 

Kalle Rovanpera (no labās) ar stūrmani Jonni Haltunenu pēc uzvaras Igaunijas WRC posmā.
Kalle Rovanpera (no labās) ar stūrmani Jonni Haltunenu pēc uzvaras Igaunijas WRC posmā.

Rallija apskatnieki no portāla "Dirtfish" un čempionāta rīkotāji norādījuši, ka Rovanperam būs visai sarežģīti šogad apliecināt, ka titula iegūšana pērn nebija tikai uzplaiksnījums. Šeit jāatgādina, ka pagājušās sezonas sākumā Rovanperas pilotētā "Toyota" bija tehniski pārāka un uzticamāka par konkurentu auto. Taču sezonas otrajā pusē pareizos automašīnas regulējumus atklāja arī "Hyundai", gadu noslēdzot ar vidēji labākiem rezultātiem nekā "Toyota". 

Šoreiz "Hyundai" bijis arī pienācīgi ilgs laiks sagatavot auto sezonai, ko nevarēja teikt pirms vairāk nekā 12 mēnešiem. Tāpat "Hyundai" līderis Nevils apliecinājis spēju braukt kā stabils pirmais numurs. Un no visu komandu līderiem tieši beļģis ir "izsalkušākais" jeb vienīgais bez pasaules čempiona kroņa. 

Tjerī Nevila ekipāža traucas pretim uzvarai 2022. gada Grieķijas WRC posmā
Tjerī Nevila ekipāža traucas pretim uzvarai 2022. gada Grieķijas WRC posmā

Nenoliedzami Rovanpera savu prasmi braukt ātri, precīzi un bez kļūdām ir vairākkārt apliecinājis. Taču viņa sniegums 2022. gada Beļģijas un Grieķijas posmos apliecināja "Toyota Gazoo Racing" komandas vadītāja Jari Mati Latvalas teikto – kļūdas rallijā agri vai vēlu pieļauj visi.

Tas, kā Rovanpera tiks galā ar cita veida spriedzi, kad uzmanība galvenokārt būs pievērsta viņa iespējām nosargāt titulu, jaunajai sezonai piešķir papildu intrigas elementu. 

Visbeidzot, kāda būs Tanaka loma cīņā par uzvaru šosezon? Igaunis atgriezies komandā, kas viņu uzaudzināja. Noprotams, ka starp Tanaku un "M-Sport Ford" ir abpusēja cieņa, kā arī mērķi jaunajā sezonā ir augsti – Tanaks vēlas kļūt par divkārtēju pasaules čempionu. Jāatgādina, ka tieši igaunis pērn izrādīja lielāko konkurenci Rovanperam cīņā par titulu.

Taču "Hyundai" tehniskās problēmas, komandas vadības stratēģiskie lēmumi un spriedze komandas iekšienē vairoja igaunī neapmierinātību. Tagad pats Tanaks un arī visi apkārt apzinās, ka viņš ir komandas līderis. Arī "Ford" automašīna 2022. gadā kopumā izrādījās uzticama. Tagad Tanakam bijusi iespēja to pietiekami ilgi testēt un regulēt atbilstoši saviem ieskatiem. 

Tanaka testi ar "Ford" automašīnu pirms Montekarlo rallija

Līdz ar to jaunajā sezonā starp vadošajiem sportistiem sagaidāma vairāk prasmēs, nevis tehnikā balstīta ciņa. 

Taču tehnisko aspektu no šī sporta veida nedrīkst neņemt vērā. Tāpat nevajadzētu aizmirst arī par laikapstākļu ietekmi kombinācijā ar pareizo riepu izvēli, kas sacīkšu iznākumu var izšķirt pat vienā kilometrā. Skaidrāka aina par jauno sezonu iezīmēsies jau nākamnedēļ – pēc vienmēr neparedzamā Montekarlo rallija. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti