Vai zini?

Vai zini, ko horeogrāfs dara dramatiskajā teātrī?

Vai zini?

Vai zini, kāda saistība Vilhelmam Purvītim ar baronu Manteifeli?

Vai zini, ka Leonīds Vīgners reizēm mēģinājumus atstāja bez pauzēm?

Vai zini, ka Leonīds Vīgners reizēm mēģinājumus atstāja bez pauzēm?

"Viens no dižgariem, ar kuru man ir bijis tas gods un laime sadarboties, ir Leonīds Vīgners. Viņš pēckara gados bija neapšaubāma autoritāte – gan kā operas diriģents, gan simfoniskās mūzikas diriģents. Viņš bija cilvēks, kurš patiešām drīkstēja nest vārdu "maestro"," stāsta vijolnieks, Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas emeritētais profesors Juris Švolkovskis. 

Vai zini?

Latvijas Radio 3 ciklā "Vai zini?" kultūrpētnieki, vēsturnieki un citi eksperti skaidro dažnedažādus terminus, vēsta par interesantiem artefaktiem un neparastām idejām.

"Necerēju, ka iepazīšu viņu tuvāk, bet pienāca 1956. gads, kad es biju Dārziņskolas pēdējās klases audzēknis, un sākās gatavošanās Vispasaules jauniešu un studentu festivālam Maskavā. Es nezinu, kam bija šī iecere, ka vajadzētu braukt un nodibināt simfonisko orķestri, bet tas beigās ļoti veiksmīgi realizējās. Un sākums tam bija 1956. gada nogalē, kad tika salasīti visi spējīgākie audzēkņi no mūzikas skolām, no Dārziņskolas, no Jāzepa Mediņa skolas, un Vīgnera vadībā notika pirmais mēģinājums. Iznāca tā, ka mani nosēdināja pie pirmās pults. Mēs spēlējām ļoti sarežģītu skaņdarbu – Sergeja Prokofjeva "Klasisko simfoniju". Man bija diezgan labas iemaņas lasīšanā no lapas, un es to visu nospēlēju, nolasīju no lapas, un laikam Vīgners saprata, ka, kā saka, ar mani var rēķināties.

Ar jauno simfonisko orķestri Vīgners strādāja ar milzīgu patiku. Viņam patika darbs ar jauniešiem. Viņš arī paļāvās, un mēs visi jaunie mūziķi izgājām viņa vadībā ļoti stingru skolu. Pat varētu teikt, ka esmu svētīts ar Vīgnera sviedriem, jo, sēžot pie pirmās pults, viņš strādāja un diriģēja ar diezgan lielu spēku, svīda, un bieži viņa sviedru piles man pilēja gan uz instrumenta, gan sejas.

Elfrīda Pakule, Leonīds Vīgners un LNSO
Elfrīda Pakule, Leonīds Vīgners un LNSO

Atceros vienu gadījumu, kad mēs jau bijām savus skaņdarbus apguvuši tik labi, – šķiet, ka tā bija Ādolfa Skultes "Horeogrāfiskā poēma", kad Vīgners tikai iedeva tempu, lepni izgāja ārā un mēs visu "Horeogrāfisko poēmu" orķestrī nospēlējām bez diriģenta – ļoti labi bijām to visu apguvuši.

Bet ne vienmēr viss gāja tik gludi. Bija arī viens tāds incidents – man ar Vīgneru bija gatavošanās koncertam universitātes aulā, kad divas dienas pirms koncerta viņš kļuva diezgan nervozs, nerēķinājās ar laikiem – mēģina un mēģina, sen jau pauzes laiks, kad es kā koncertmeistars tomēr uzskatīju, ka man ir tiesības piecelties un pateikt, ka nu ir laiks pauzei. Viņu tas sadusmoja.

Tādās reizēs viņš piesita kāju: "Tu, piena puika, man te aizrādīsi! Ārā!"

Kas man atlika! Paņēmu savu vijolīti, sakrāmēju, eju ārā no zāles, bet man sekoja viņa dzīvesbiedre, kas arī atradās zālē. Viņa sāka mani mierināt: "Nu, Juri, neņemiet ļaunā, viņš kādreiz ir tāds dusmīgs, bet viss būs kārtībā!"

No tā es sapratu, ka man ir bijusi taisnība. Sāpināts gan aizgāju mājās, bet tagad – ko darīt nākošā dienā? Viens no tādiem veciem mūziķiem deva padomu – izliecies, ka nekas nav bijis! Atnāc otrā dienā, sēdi savā vietā un miers! Tā es arī izdarīju – otrā dienā aizgāju uz mēģinājumu, atradu savu vietu, no Vīgnera neviena vārda, it kā nekas nebūtu noticis. Vienkārši šis incidents parādīja, ka dažbrīd viņš bija tāds drusku valdonīgs. Es vienmēr pēc tam esmu pārdomājis, ka neviens no vecākajiem mūziķiem, kas tolaik tur sēdēja, kas vairs nebija "piena puikas", neiestājās par mani. Arī tas, kurš sēdēja man aiz muguras, Vīgners tikai pateica: "Sēdies viņa vietā!" un viņš – neviena vārda! – apsēdās manā vietā, it kā viss būtu pareizi. Jutu, ka man nebija atbalsta.

Ar Vīgneru kā diriģentu man sanāca sadarboties jau studiju laikā, bet pēc otrā kursa beigšanas Maskavā 1959. gadā vasarā, kad biju sagatavojis Arama Hačaturjana koncertu, man piedāvāja nospēlēt ar Radio simfonisko orķestri, tagadējo Nacionālo simfonisko orķestri, šo koncertu dzīvajā raidījumā. Toreiz vēl bija dzīvie raidījumi – nospēlēju raidījumu, bet pilnīgi pašās beigās, kādas divas taktis pirms kodas, man drusku kaut kas samisējās. Bet es pēc tām divām taktīm biju atpakaļ uz ceļa un spēlēju, un nobeidzām, viss bija labi. Piegāju pie Vīgnera un teicu, ka atvainojos par to, ka man tāda kļūme gadījās.

Vīgners teica: "Zini ko, nospēlēt bez kļūdām nav liela māksla, bet kļūdīties un tikt atpakaļ uz ceļa, tas jau kaut kas ir!"

Leonīds Vīgners orķestra mēģinājuma laikā
Leonīds Vīgners orķestra mēģinājuma laikā

Es vienmēr atceros šo teicienu un saku to arī saviem studentiem, ka jāprot vienmēr tikt uz ceļa. Vīgners tādā ziņā kā diriģents prata tikt ārā no šādām sarežģītām situācijām. 

Maskavā Vīgnera vārds bija ļoti lielā cieņā. Viņam katru gadu tur bija kāds koncerts, un es kā students centos uz visiem šiem koncertiem būt. 1959. gadā Maskavā aspirantūrā mācījās arī Valdis Jancis un Māris Villerušs, un šos koncertus mēs apmeklējām trijatā. Viņi dzīvoja un īrēja istabu ārpus Maskavas, bet es Maskavā biju lietas kursā, kādas ir afišas. Tad es vienmēr viņiem zvanīju un teicu, kad Vīgners būs Maskavā, kad jānāk uz koncertu. Tā mēs visus šos koncertus vienmēr apmeklējām. 

Mums bija arī cita interese, jo Vīgners mūs vienmēr pēc koncertiem aicināja uz viņa iemīļotu gruzīnu restorānu pašā Maskavas centrā. Pēc koncerta mēs tikām uzaicināti uz vakariņām ar gruzīnu ēdieniem un gruzīnu vīnu – tas mums arī bija iepriecinājums!

Interesanti, ka šajās vakariņās viņš nekad neaicināja nevienu no Maskavas funkcionāriem, kas varēja viņam nodrošināt kādus koncertus vai kaut ko tamlīdzīgu. Nē, tie bija trīs latviešu studenti, kas sastādīja viņam kompāniju. Viņš, protams, sen bija pazīstams gan ar Janci, gan ar Villerušu, gan mani – mēs visi bijām viņa vadībā spēlējuši, viņš mūs ļoti labi zināja. Tā ka esmu ļoti pateicīgs Leonīdam Vīgneram: vispirms, viņš ir tas, kas mani pēc skolas gadiem faktiski izcēla no vides un ielika atbildīgā postenī, koncertmeistara vietā, iedeva kopā ar orķestri spēlēt Pētera Čaikovska koncertu, un tas man iedeva stimulu gan strādāt, gan censties – ceļa maizi visai manai nākamajai dzīvei un darbībai. Es viņam par to esmu ļoti pateicīgs."

Vai zini?

Vairāk

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti