Ieraugot mākslas telpā izstādītos objektus, burtus un video projekciju, tā vien šķiet, ka ekspozīcijas uzstādījums ir nesakarīgi haotisks, tomēr pēc brīža viss sakārtojas kopīgā vēstījumā.
„Anamorfoze ir šī metode šiem telpiskiem objektiem, kad noteiktā skatu punktā mēs ieraugām konkrētu zīmējumu, šinī gadījumā šos te divus Raiņa jaunvārdus – kaisle un degsme,” skaidro dizaina biroja „H2E” mākslinieciskā direktore Ingūna Elere.
Izstādes ideja tās autoriem radās pērnā gada rudenī līdz ar kalendāra izveidi, kurā ietvertas interpretācijas par spilgtiem Raiņa un Aspazijas dzīves mirkļiem. No paprāvas skiču čupiņas 12 spilgtākās tika atlasītas kalendāra izveidei.
„Bez Raiņa mums nebūtu "degsmes", bez Raiņa mēs nelietotu vārdu “mīla” un nelietotu vārdu “kaisle”. Mums tas likās pietiekami saistoši, lai rādītu to arī citiem. Tādā brīdī ir svarīgs viens noteikts skatu punkts kā tu paskaties uz lietām,” turpina Elere.
Ekspozīcijas tapšanas laikā komandai pievienojās literatūrzinātniece Gundega Grīnuma, kura šogad, svinot Raiņa un Aspazijas jubileju, jau ir apmeklējusi vairākas literātiem veltītas ekspozīcijas un notikumus.
„Liela daļa šo projektu tomēr ir ar tādu kā “ķeksīša” klātbūtni īstenoti, un ne vienmēr es redzu tur satura dziļumu un arī atdevi šos projektus īstenojot,” saka literatūrzinātniece Gundega Grīnuma. „Šis ir pilnīgi pretējs gadījums – tas visai nosacīti ierakstās tajā kopīgajā Raiņa un Aspazijas godināšanas kopainā, ar to ka impulss veidot šo izstādi ir nācis no iekšpuses un tam nav nekāda sakara ar dažādiem ārējiem nosacījumiem.”
Ikviens izstādes apmeklētājs var iejusties dzejnieka lomā. Piemēram, izmantojot vārdus, vārdu salikumus vai burtus, tādējādi izveidojot jaunu vēstījumu, kuru mēs tālāk varam nodot nākamajam apmeklētājam.