«Riga IFF» recenzija: «Zirneklis» - par tarakāniem kinotelpā

Piedāvājam recenziju par Rīgas Starptautiskā kino festivāla programmas “In kino veritas” atklāšanas filmu – Vasīlija Masa erotisko šausmu filmu “Zirneklis” (1992, Latvija).

No 7. līdz 17. septembrim kinoteātros „Splendid Palace”, „Kino Bize” un „K Suns” ar vairāk nekā 120 filmām deviņās programmās norisinās Rīgas Starptautiskais kino festivāls (Riga IFF). Par festivāla gaitu un programmā iekļautajām filmām ik dienas ziņo arī Latvijas Kultūras akadēmijas studenti – jaunie filmu kritiķi un kino profesionāļi.

Šī gada Rīgas Starptautiskā kino festivāla retrospektīvas programma “In kino Veritas” veltīta “B kategorijas” filmām jeb mazbudžeta apstākļos ražotām komercfilmām, kam galvenokārt raksturīga mākslinieciska neviendabība un kas parasti neiemanto masu auditorijas atzinību. Programmu atklāja kino mākslinieka Vasīlija Masa pirmā filma “Zirneklis”, kura uzņemta pēc Vladimira Kaijaka tāda paša nosaukuma stāsta motīviem un festivāla publicitātes materiālos izcelta kā Latvijas vēsturē pirmā un pagaidām vienīgā erotiskā šausmu filma. Tā ir arīdzan Aurēlijas Anužītes kinodebija astoņpadsmitgadīgās Vitas lomā.

Drīz vien pēc tam, kad kristīgās skolas audzēkne Vita piekrīt pozēt Jaunavas Marijas portretam, viņa nonāk aizdomīgā mākslinieka (Ļubomirs Laucāvičs) vienlaikus stindzinoši baisajā un valdzinošajā varā. Tās iespaidā viņai sāk rādīties šausminoši murgi un halucinācijas par milzu zirnekli, kas viņu vajā un cenšas seksuāli pakļaut.

“Neapzinātās seksuālās vēlmes ir visciešāk saistītas ar baiļu sajūtu,” vēsta filmas pirmie titri, un jau no pašām pirmajām tās minūtēm noprotams, ka vērojam pilnībā alegorisku un brīnišķīgi glezniecisku (operators Gvido Skulte, gaismu meistars Ojārs Zeps) parafrāzi par Freida psihoseksualitātes teorijām. Rokas kamera brīvi un precīzi atrod uzvedinošas un savdabīgas kompozīcijas, kamēr kontrgaismu un zīmējošo gaismu lakoniskā saspēle piešķir portretiem iespaidīgu dramatismu. Mākslinieciski filma sava laika kontekstā nudien izceļas – tā caur tumsu atdzīvina Hieronīma Bosa gleznu motīviem līdzīgas pazemes orģijas, un ķermeniskās transformācijas un deformācijas. Akti ar necilvēciskām radībām ir ne mazāk vizuāli vai tehniski efektīgi kā atzītākajās Deivida Kronenberga filmās.  

To visu gan apgrūtina irdens naratīvs (ja, protams, nespējam prātā apklusināt balstiņu, kas nemitīgi meklē reālismu un taujā pēc cēloņsakarībām) un iekšēji nesamērīga aktierspēle: Anužīte – kaira un liderīga – meistarīgi plūst caur sapņu un nosacīto realitātes dimensiju, reizē sajūsminādamās un trīcēdama par savām pašai nesaprotamajām bailēm, kamēr turpat līdzās Laucāvičs viņas pavedinātāja lomā drīzāk atgādina kāda velna pakalpiņa trešo tēvadēlu. Arī tēmas tvērums nevar lepoties ar izteiktu dziļumu vai analītisku pieeju – beigu beigās taču visas bēdas, raizes, bailes un citas neirozes ārstē īsta mīlestība!

“In kino Veritas” programma piedāvā vēl četras B-filmas, kas pavisam noteikti sagādās interesantu kino piedzīvojumu skatītājam, kurš noguris no lielbudžeta popkorna filmu mehāniski montētajām klišejām vai starptautisko festivālu formāta filmu monotonā un aukstā elitārisma. Tiklab arī pilnasinīgam sinefilam būs vērtīgi šīs filmas redzēt un pārzināt, lai izprastu un varbūt arī nedaudz iemīlētu kino, kas vēl arvien iedvesmo Kino.

Pats “Zirneklis” varbūt ir būtisks kā ne vien unikāls fenomens mūsu liesajā kinotelpā, bet arī interesants anonīmo interneta komentāru viedokļu līderiem – izrādās, ka bez Jāņa Streiča sirsnīgajām ģimenes filmām un Lailas Pakalniņas “murgiem” Latvijā ražoti arī… pavisam citādi murgi.

 

Riga IFF programmas “In kino veritas” filmas skatāmas ik vakaru no 14. līdz 17. septembrim plkst. 18:30 kinoteātrī “K.Suns”. Programma:

  • 14. septembrī plkst. 18:30: “Maniaks aiz maniaka” (rež. Džons Voterss, ASV, 1970),
  • 15. septembrī plkst. 18:30: “Iezīmēts nogalināt” (rež. Seidzjuns Sudzuki, Japāna, 1967),
  • 16. septembrī plkst. 18:30: “Acis bez sejas” (rež. Žoržs Franžū, Francija/Itālija, 1960),
  • 17. septembrī plkst. 18:30: “Melnais kaķis” (rež. Edgars G. Ulmers, ASV, 1934).
0 komentāri
Pievienot komentāru
Komentēt vari ar kādu no saviem sociālajiem profiliem
Kino, foto un TV
Kultūra
Jaunākie
Populārākie
Interesanti