No 7. līdz 17. septembrim kinoteātros „Splendid Palace”, „Kino Bize” un „K Suns” ar vairāk nekā 120 filmām 9 programmās norisinās Rīgas Starptautiskais kino festivāls (Riga IFF). Par festivāla gaitu un programmā iekļautajām filmām ik dienas ziņos arī Latvijas Kultūras akadēmijas studenti – jaunie kino kritiķi un režisori.
Aiz tempļa fasādes
Adriāna Roze, kino režisore
Vērtējums: ❇️ ❇️ ❇️ ❇️ (4/5)
"Lidojošo mūku templis” ir stāsts par jauna un ambicioza latviešu arhitekta Austra Mailīša centieniem īstenot savu vīziju, taču tā atsitas pret Ķīnas mūri – kalnrūpnieka Cjuaņcji Džu iecerēm un vietējo kultūru. Jaunās režisores Žanetes Skarules debijas filmas pirmā puse ir atmosfēriska ne tikai vizuāli, bet arī tās lēnajā laika ritējumā. Šādi būvēts naratīvs un forma turpinās arī stāsta otrajā pusē, taču sevi pilnībā neattaisno. Galvenais varonis Austris Mailītis pārņem stāsta vadību savās rokās, līdzīgi kā to darītu topošas ēkas projektā. Režisorei šoreiz nav izdevies ielūkoties aiz paša varoņa meistarīgi projektētās personīgā tēla fasādes. Atzinīgi vērtējams montāžas režisores Andras Doršas darbs, filmu strukturējot un veidojot tās vizualitāti. “Lidojošo mūku templis” noteikti atradīs savu skatītāju, taču filma nedod iespēju labsajūtā atrauties no zemes.
Kopumā vērtējot, filma ir pieklājīgs debijas darbs.
Par tuvu nesatikšanos
Miks Želvis, kino kritiķis
Vērtējums: ❇️ ❇️ ❇️ (3/5)
Piesātinātā attēla kolorīts, kura kairinājumu esam pieraduši asociēt ar Tālo Austrumu filmām, nomainīts pret lakonisku, toties sabalansētu un ārkārtīgi estētisku kompozīciju. Tā savijumā ar Voldemāra Johansona atsvešināto, teju vai pārdabisko skaņu celiņu sagādā iespaidīgas un atmiņā paliekošas izjūtas – kas arī filmas lielākais trumpis. Tā ir rezignēts stāsts ne tik daudz par Rietumu un Austrumu kultūru savstarpējo dinamiku, cik par mākslas un biznesa pasauļu, to mērķu, ambīciju sadursmi. Un, protams, nav grūti uzminēt, kuram šajā konfrontācijā nākas piekāpties.
Divu pretmetu attiecības
Ieva Augstkalna, kino kritiķe
Vērtējums: ❇️ ❇️ ❇️ ❇️ (4/5)
Filmai raksturīgā daudzlīmeņu konfrontācija ir gan naratīva, gan vizuāla. Turklāt sižetiski arhitekts Austris Mailītis un viņa ķīniešu kolēģis Cjuaņcji Džu ir divu pasauļu, divu kultūru un divu personību satikšanās. Filma šo pretmetu attiecības iezīmē gan ar kompozīcijas, gan montāžas palīdzību. Ambiciozais projekts, kas paredz būvēt celtni Ķīnas “centrā”, ir pārbaudījums ne vien arhitekta profesionalitātei, bet arī abu puši iespējamajai sadarbībai.
Jāteic, ka režisores stingrais “krampis” un filmas komandas vērīgās acis ļāvušas tapt savdabīgam, bet mērķtiecīgam un interesantam dokumentālā kino darbam.
FLYING MONKS TEMPLE_trailer from VFS FILMS on Vimeo.
Par filmu "Lidojošo mūku templis"
Dokumentālā stāsta centrā ir latviešu arhitekts Austris Mailītis un ķīniešu kalnrūpnieks Cjuaņcji Džu. Process – ambiciozs objekts Ķīnas “centrā” – svētā Songšanas kalna pakajē. Kultūras atšķiras, pieņēmumi un konvencijas ir jāpārvērtē, personiskās ambīcijas ir kā monētas divas puses. Ķīnietis, kurš vēlas atklāt Rietumus, latvietis, kurā mīt milzīga cieņa pret Austrumu filozofiju, un lidojoši Šaoliņas mūki pasaules pirmajā būvē, kas paredzēta, iespējams, centrālajai cilvēciskajai ambīcijai – levitēt.
Producents VFS FILMS (Vides Filmu Studija)
Scenārija autore Žanete Skarule
Operatori Valdis Celmiņš, Jānis Jurkovskis
Skaņu režisors Artis Dukaļskis
Producents Uldis Cekulis