Herbārija veidošana ne tikai dos iespēju bērnam izzināt augus, bet arī mācīs meklēt un apkopot informāciju, klasificēt, darboties praktiski.
Herbārija gatavošana ļauj pētīt augus, to nosaukumus un, saglabājot tos, var izzināt, kā mainās augi dabā. Daži herbāriji Latvijā ir saglabājušies vairāk nekā 200 gadus, vienā no Latvijas Universitātes herbārijiem atrodas aptuveni 150 000 augu eksemplāri.
Herbārija veidošana
Ieteikumi pa soļiem:
- Dodies dabā, līdzi ņemot šķēres, nazi, maisiņus, kur ielikt savāktos augus (katru augu savā maisiņā ar etiķeti klāt), papīru, kur pierakstīt auga atrašanas vietu, izskatu, tā dokumentējot atradumu, lai viss nesajūk kopā.
- Nofotografē augu vietā, kur to atradi.
- Noskaidro pēc augu noteicēja, kā augu sauc.
- Pieraksti ievākšanas vietu un laiku.
- Presē augu – tam vislabāk izmantot koka dēlīšus un papīru (var izmantot avīzes, papīra dvieļus utt. – papīrs uzsūks mitrumu no auga). Uz papīra augu izkārto tā, lai labi redzams zieds un lapas, uzliek otru papīru, dēlīti un virsū smagumu – grāmatu kaudzi vai ko smagu.
- Kad augi izžuvuši un nospiesti, tos liek uz stingras papīra lapas, pielīmē ar papīra līmlenti (neizmantot līmi, jo tā augu sabojās), klāt pieraksta informāciju par augu.
- Saliek sagatavoto herbāriju aploksnēs, kastēs vai mapēs, kārtojot pēc kādiem parametriem – alfabēta secībā, pēc augu sugām, ievākšanas laika, dārzā vai pļavā vākti augi vai citādi klasificēšanas veidi.
Trīs bērnu mammas ieteikumi herbārija gatavošanā
Trīs bērnu mamma Kitija Balcare kopā ar bērniem bieži dodas dabā, viņa uzsver, ka, pieradinot bērnu vaicāt augu un koku sugu nosaukumus, tos labi var iegaumēt. Konkrēto augu vai koka lapu liek ziedu presē (pašgatavotais variants – kartons starp koka dēlīšiem) vai gluži vienkārši biezā grāmatā, kura sen nav lasīta un kuru nav bail mazliet samērcēt vai iekrāsot.
Gatavojot herbāriju, svarīgi, lai augu var saspiest un lai ir kaut kas mitrumu uzsūcošs. Lai augs nekrokotos, tas pēc iespējas drīz pēc noplūkšanas ir jāliek presēties, to izlīdzinot un cieši nospiežot.
"Tā rokassomiņas vietā mazajai pētniecei šopavasar ir mazformāta ziedu prese," pieredzē dalās Kitija Balcere.
Ieklausieties Kitijas Balcares pieredzē: "Kad augs ir pāris nedēļas nostāvējies, to var izņemt laukā un dot tam otru dzīvi. No sapresētajiem augiem var tapt improvizētas glezniņas. Šī pavasara iecere līdz pat nākamajam pavasarim mūsmājās ir ziedu ābece. Bērns pats izvēlas augus herbārijam, atrod augu noteicējā tā sugu, izžāvētos augus līmē uz baltas papīra lapas, pats pieraksta klāt auga sugu. Pagaidām baltās lapas, kur uz katras ir viens augs, krājas kaudzītē, lai ziemā tos sarindotu alfabēta secībā, pieliktu klāt cietākas vāka lapas, stūrī ar caurduri izveidotu caurumiņu, kur ievērt metāla riņķi. Sava augu mācība jeb ziedu ābece būs gatava.
Skolas vecuma bērni katru lapu var papildināt arī ar informāciju par to, kad un kur augs noplūkts, arī ar savu zīmējumu. Nevācot dabā, bet nofotografējot vai pārzīmējot no augu noteicēja, ābecē bērns var iekļaut arī īpaši indīgos augus, tos īpaši izceļot ar brīdinājuma zīmēm."
Pirmpublikācija LSM.LV portālā 2020. gada 11. jūlijā.