• Pirmdiena, 2017. gada 1. maijs
  • Vārda diena: Ziedonis
Rīgā +1°C, A vējš 2m/s

Saļodzījies Krišjāņa Barona ielas bruģis raisa šaubas par tēriņu lietderību

Ieteikt šo rakstu

26 komentāri | Latvijā

Krišjāņa Barona iela Rīgā pēc vairāku miljonu eiro vērtās pārbūves joprojām nav nodota ekspluatācijā, taču lietotāji jau saskaitījuši vairāk nekā 1300 bojātu jauno bruģakmeņu, iesēdumu un pacēlumu jaunajā klājumā. Lai gan vēl trīs gadus visus defektus par savu naudu labos būvnieki, uz ielas redzamais liek jautāt, vai rezultāts ir ieguldītās naudas vērts? Pašvaldībā uzsver – par spīti defektiem, iela šodien izskatās daudz labāk, tomēr no regulāriem bruģa bojājumiem, visticamāk, nevarēs izvairīties arī turpmāk.

Ielas seguma kvalitāte Krišjāņa Barona ielā nesasniedz gaidīto

„Piemēram, šeit ir redzama trīs līdz piecus metrus gara josla, kurā bruģakmeņi ir pārlūzuši uz pusēm. Arī tālāk uz priekšu ir tādi posmi, un šeit, lai kaut ko izlabotu, faktiski jāmaina ir visa josla,” stāsta biedrības „Pilsēta cilvēkiem” aktīvists Kārlis Krēķis. Ar viņu tiekamies Krišjāņa Barona un Tallinas ielas krustojumā, kur uz braucamās daļas jaunā bruģa redzams tikai viens no daudzajiem jaunā bruģa bojājumiem.

Kārlis ikdienā strādā par gidu Okupācijas muzejā, ir aktīvs riteņbraucējs un kopā ar citiem biedrības brīvprātīgajiem nesen vairākas stundas staigājuši pa Barona ielu, lai apskatītu jaunā bruģa kvalitāti.

Foto: Māra Rozenberga

„Pagājušā gada maijā Rīgas dome rīkoja oficiālu pasākumu, kurā arī Rīgas mērs gāja tādā kā apgaitā. Tā gan nebija oficiāla pieņemšana, bet tur tika rādīts, kāds tad ir tas [Barona ielas pārbūves] rezultāts," stāsta Krēķis. "Arī tad mēs norādījām uz lietām, kas nebija kārtībā. Toreiz mērs publiski aicināja visus, kam ir kāda informācija par bojātām vietām, par tām ziņot. Un tad mēs arī nolēmām to izdarīt, tā kā ir pagājis apmēram gads kopš tā laika, un paskatīties, kāda ir situācija pēc ziemas. (..) Mēs saskaitījām ap 1300 bojātiem bruģiem, kam ir vai nu nošķelts stūris, vai kas ir saplīsuši un kas potenciāli nākotnē radīs nelīdzenu virsmu.”

"Viennozīmīgi tā ir būvnieku atbildība,” saka Rīgas domes Satiksmes departamenta vadītājs Emīls Jakrins.

Viņš sola, ka būvnieki defektu labošanu sāks līdz ar pavasara būvsezonu un tas viņiem būs jādara par savu naudu vēl trīs gadus pēc ielas nodošanas ekspluatācijā.

KNAB sāktā kriminālprocesa dēļ gan iela joprojām nav nodota, bet Jakrins cer, ka tas notiks tuvākajos pāris mēnešos. Viņš gan pieļauj, ka iesēdumi bruģī veidosies arī turpmāk.

„Visa Rīga ir būvēta uz pietiekoši mīkstas grunts. Skaidrs, ka seguma atjaunošanas projekts neparedz nekādus darbus pazemē, līdz ar to gan visa komunikāciju pazemes sistēma, gan grunts ir tāda, kā tā vēsturiski ir bijusi,” bilda Jakrins.

Jautāts, vai joprojām uzskata Barona ielas pārbūvi par kvalitatīvi veiktu, Jakrins atbild izvairīgi. "Saprotiet, es nepateikšu konkrētu desmitu tūkstošu ķieģeļu skaitu, kas ir izlikti uz Barona ielas, bet, protams, kā jebkurā būvniecības objektā, kaut kādi defekti vienmēr būs. Mūsu uzdevums ir tos konstatēt, un būvnieku uzdevums ir tos novērst," viņš saka.

Barona ielas braucamās daļas pārbūvi veica SIA „Binders”. Uzņēmuma projekta vadītājs Armands Vēveris uzsver, ka

iela būvēta saskaņā ar projektu, kas paredzēja tikai seguma atjaunošanu, nevis ielas rekonstrukciju, un tas arī rada šobrīd redzamās problēmas.

„Mēs saskaņā ar projektu zem bruģa veicām šo izlīdzinošo slānīti un šķembu pamatu – 15 centimetrus. Pilnai rekonstrukcijai rokas vēl vismaz metru dziļumā un nomaina visu konstrukciju, kas ir apakšā," paskaidroja Vēveris. "Bet, ja mēs nomainām šo ielas segumu uz vēsturiskā slāņa, tad varam atbildēt par defektiem, kas radušies tīri šim segumam, bet nevis par tiem defektiem, kas radušies visas šīs konstrukcijas dēļ.”

Foto: Māra Rozenberga

Barona ielas seguma atjaunošana izmaksāja apmēram 4,3 miljonus eiro, bet pilna ielas rekonstrukcija būtu izmaksājusi vēl daudzkārt dārgāk.

Projekta autore Helēna Gūtmane no ainavu projektēšanas darbnīcas „Alps” spriež, ka galvenie vaininieki seguma kvalitātē ir laikapstākļi un steiga, kādā bruģis tika ielikts.

Bruģa risinājumu Barona ielas brauktuves malām viņa izvēlētos arī šodien.

„Es domāju, ka to var uztaisīt tā, lai būtu labāka kvalitāte," uzsvēra Gūtmane. "Lai gan man liekas, ka šī attieksme pret to, ka kvalitāte ir slikta… Es pat kā cilvēks no malas, nevis tāpēc, ka es tur piedalījos, teiktu, ka kvalitāte nav šausmīga. Ņemot vērā apstākļus, kādos darbs tika veikts, tā ir pat normāla. Ja būtu bijis laiks vasarā vai laiks no aprīļa līdz septembrim, mierīgs darbs, nav satiksmes, tad tā kvalitāte būtu tuva ideālam. Piemēram, uz ietvēm kvalitāte ir ļoti laba.”

Bruģa ražotāja SIA „Brikers” pārstāvis Eduards Cīrulis rakstiskā atbildē Latvijas Radio norāda, ka bruģis ražots pēc augstākajiem kvalitātes standartiem, taču „būtiski ievērot bruģa ekspluatācijas noteikumus un svarīga nozīme ir arī tā ieklāšanai”.

Lielos objektos varot būt arī iepriekš neparedzamas situācijas. Kādas tās ir, Cīrulis gan neprecizē. Viņš arī piebilst, ka 1300 bojāti bruģakmeņi ir tikai 0,3 – 0,4% no visiem Barona ielā ieklātajiem bruģakmeņiem.

Bruģa defektos varētu būt vainojams arī fakts, ka jaunajam bruģim nedeva laiku, tā teikt, „nosēsties”. Tūlīt pēc ieklāšanas pār to atsāka braukt automašīnas, nemaz nerunājot par šoferiem, kuri arī būvdarbu laikā ignorēja aizlieguma zīmes.

Kārlis Krēķis no biedrības „Pilsēta cilvēkiem” uzskata, ka automašīnām Barona ielu varētu slēgt pavisam.

„Es uzskatu, ka šī iela varētu būt ideāla bez automašīnām. Jo tagad, lai gan ātrums ir ierobežots, bieži var saskarties ar to, ka mašīnas brauc ātrāk, nogriež ceļu, atver priekšā durvis… Tātad riski joprojām pastāv. Cilvēkam nav droši braukt ar velosipēdu pa šo ielu," saka Krēķis.

Rīgas domes Satiksmes departamentā gan pašlaik tādu iespēju noraida. Lai gan departaments esot par zaļāku un videi draudzīgu pilsētu, šobrīd slēgt Barona ielu autosatiksmei vai ierobežot tajā tranzīta satiksmi nevarot vasarā gaidāmo centra ielu remontu dēļ, kas padarītu pilsētas centru necaurbraucamu.

Komentāri (26)

Sarma

ņemot vērā to, kas organizēja šo pārbūvi un vērojot, kā trīs veči rupji lamādamies nedraudzīgās kaimiņvalsts valodā mīcās ap vienu plāksni, kā tas pieņemts viņu vecāku dzimtenē, mani nekas šajā sakarā neizbrīna.

S. Oliņa

Pie vainas nav strādnieku valoda vai viņu vecāku izcelsmes "dzimtene", pie vainas ir firmas īpašnieku bezatbildība un neprofesionalītāte, un jā, arī plaukstošais "pofigisms" jebkuru darbu darot. Īstenībā tā "renovēta" iela jau trī dienas pēc nodošanas ekspluatācijā bija izļodzījusies laika gaitā turpināja vien ''lodzīties" (tāpat kā daudz kas pie mums "ļodzas" ... Labi padarīts darbs - jau sen nav goda jautājums (arī mūsu pašu mājās!)

O jee...

No kurienes tāds naids pret Rīgas domi, kas tik daudz dara savu vēlētāju labā? Tikai tāpēc, ka tie ir krievi? Mums vajadzētu aizmirst par sīkajām nesaskaņām un vērst savu naidu pret patiesajiem draudiem - NATO un Latvijas islamizāciju, kas šobrīd rit pilnā sparā.

ne jē

Naids ir tādēļ, ka RD a) sķiež ne jau savu privāto, bet manu naudu, b) izsviež nenormalas summas projektiem, kuri mierīgi varēja nebūt, - vecais bruģis stāvēja 100 gadus un būtu stāvējis vēl tikpat. Šis nenostāvēs ne 10 gadus, c) būvnieki strādā nekvalitatīvi, kā jau krievi. Cik no 4 mio ir pārmaksāti, lai 3 gadu garantijas termiņā neviens neciestu zaudējumus? Ja slikti padara darbu par nodokļu naudu, vajadzētu ne tikai labot brāķi, bet arī maksāt milzīgas soda naudas; d) apmātā "arhitekte" par lielu naudu uzčibinājusi smukumu no iekšām, neapjēdz, ka tā nav gājēju taka parkā, par noslodzi neko nav dzirdējusi. Šī cakainā mēsla vietā vajadzēja robustu, kvalitatīvu un izturīgu segumu, kas kalpotu gadu 10iem; e) RD turpina tik mīļo padomju kolektīvo bezatbildību par brāķi un nodokļu naudas izsaimniekošanu savās interesēs.

Neslāvs

Naids pret okupantiem nerimstas tiem iemācoties ieklāt bruģi.

:/

Vai tiešām Latvijas Valsts ir tik bezspēcīga, ka tam @£$% neko nevar padarīt? Vai tiešām nevar pierādīt ieinteresēto personu vainu? Vai arī nevēlas?

China

Te jau vairs nav starpība vai pilsētas mērs tīšām čakarē valsti vai vienkārši ir muļķītis.

Neslāvs

Lieliska iespēja par ekonomiskiem noziegumiem likvidēt pretvalstisku organizāciju.

tito

Stāvokli var glābt tikai Pulks ar Ēlerti!

surikāts

Nezin kāpēc vecais bruģis kalpoja ilgus gadus godam, pat pēc tā noņemšanas kādi pamanījās to kā vērtīgu materiālu nočiept. Bet par ielas brugēšanas izmaksām un steigu- tā vien šķiet, ka tikpat 20% otkats tam ir apakšā. Līdz ar to cieš kvalitāte un nabv kavalificēta darbaspēka. Bēdīgi!

Nja...

Vecais bruģis stāvēja gadsimtus,bez visām pamata konstrukciju maiņām. Uz ātro gribēja visi nopelnīt un viss.

ne tikai

nopelnīt, bet arī nozagt vērtīgos bruģakmeņus savai villai, ta vieta par svešu naudu uzklājot padomju sū.

Kaspars

viņiem mūžīgi ir kaut kādas atrunas, lai darbu padarītu kārtīgi. Bija tak plānots, ka Barona iela būs gājējiem, velosipēdistiem ērta, bet te - remontdarbi traucē, lai beidzot ierobežotu tranzītu un ielu padarītu drošu visiem.

nodokļu maksātāji

Mums nevajag skaidrojumus no piecpadsmit dažādām organizācijām. Mums vajag vienu gludu ielu.

Sarma - S.Oliņa



Labi padarīts darbs - jau sen nav goda jautājums
--------------------------------------------------------------------------------
Vai nevarētu precizēt, ar kuru laikposmu Latvijā tas iesākās. Pēc manā rīcībā esošās informācijas Pirmās republikas laikā neko tādu iedomāties nevarēja.

Nothing special.

Rīgas mēra elektorāts tādiem "sīkumiem" uzmanību nepievērš; galvenais- viņš svin(??) 9-to maiju, "on NAŠ"!!

MZGD

Bija jāuzklāj normāls asfalts vismaz 60cm biezumā, protams pirms tam norokot kārtu līdz mālam, tad ieklāt smilti, šķembas vēlteiz smilti un tad 60cm kārtu cietā seguma.

jāslēdz

jābūvē metro un Barona un Tērbatas iela automašīnām jāslēdz.

Tedis

Es domāju, ka vajag vēl pāris gadiņus pašaubīties, kamēr noilgums iestājas. Tad jau raugi varēs arī vēlreiz nogrozīt shēmiņu...

s

Strādnieki bija latvieši un krievi, bet redzēju gan kā jauns latviešu strādnieku puisis trīs reizes teica krievu večiem, nedariet tā, tā būs problēmas ar bruģi un ūdeni, bet viņi tik dara. Droši vien citur varēja būt otrādi. Bet smukāk ir, un, galvenais, ziemā labāk slīd un var labāk un biežāk krist.

.).

ja mudaki liek brugi,tad rezultaats ir shaads.

Pievienot komentāru

Pievienot atbildi

Komentēt vari arī ar savu draugiem.lv vai Facebook profilu!

Atlikušo simbolu skaits: 1000