Valmieras Svētā Sīmaņa baznīca ir viens no vecākajiem dievnamiem Latvijā, tas celts 1283. gadā. Iepriekšējie torņa remontdarbi veikti pagājušā gadsimta 70-to gadu sākumā, tolaik uzklātais jumta segums ir sarūsējis un baznīcā vērtē – ir pēdējais laiks veikt tā nomaiņu, lai jumts nesāktu tecēt. Būvniekiem pamazām noņemot skārdu, top zināms, kādā stāvoklī ir visas jumta konstrukcijas.
„Priecīgā vēsts ir tāda, ka, atsedzot torņa galerijas, kas tur pašu augšējo tornīti, tās ir labā stāvoklī un to maiņa nebūs nepieciešama. Tas līdzi nestu ļoti lielus izdevumus, kas šobrīd nav plānoti projektā,” skaidro Sv. Sīmaņa draudzes valdes priekšsēdētājs Ainārs Pastva.
Darbu veicēji atzīst – tik augsta objekta viņiem līdz šim nav bijis. Gailis atrodas 43 metrus virs jūras līmeņa.
Tomēr ne tikai tāpēc jumta nomaiņa soloties būt visai piņķerīga. „Tas darbs ir tāds sarežģīts. Tas nav vienkāršs - nav taisnas plaknes, ir daudz stūri, daudz visādas šķautnes, kuras ir jāiesedz ar jauno vara segumu,” stāsta SIA “Ekers” būvdarbu vadītājs Zigmārs Kalējs.
Visas koka konstrukcijas remontdarbu laikā tiks apstrādātas ar pretaizdegšanās līdzekļiem. Tāpat tiks atjaunota apmeklētājiem pieejamā torņa galerija. „Margu atjaunošana, grīdas segumu nomaiņa, tāpat arī tiks veikta zibensaizsardzības atjaunošana, jo esošā jau ir nokalpojusi savu laiku,” uzskaita būvdarbu vadītājs.
Zibensnovedēja zeltītā smaile gan joprojām mirdz saulē, tomēr to nevar teikt par gaili, kas arī prasās pēc atjaunošanas, varbūt pat pēc nomaiņas. Rīcības plānu gan šajā jautājumā noteiks eksperti, kas izvērtēs gan 19.gadsimtā tapušo gaili, gan baznīcas torņa pulksteni.
Tā kā baznīcas gaiļa un pulksteņa nomaiņai projektā līdzekļi nav atvēlēti, baznīca plāno vākt ziedojumus.
„Ceru, ka izdosies mums arī sakārtot gaili, lai tas būtu varbūt drusku spīdīgāks un eksponētos labāk. Un arī pulksteni - tā, lai to var pamanīt. Jo šobrīd tas strādā, bet reāli to grūti ir pamanīt. Tas ir ekskluzīvs, ar vienu ciparnīcu, stundas rāda tikai,” stāsta draudzes priekšsēdētājs.
Torņa remontdarbi tiek veikti ar Eiropas reģionālā attīstības fonda līdzfinansējumu. Kopējās projekta izmaksas ir ap 165 tūkstošiem eiro. Darbiem jānoslēdzas 1.jūnijā.