GNP izmantošanas noteikumi nosaka, ka parka teritorijā jāievēro izliktās aizlieguma un brīdinājuma zīmes, kā arī pārvietošanās ierobežojumi vietās, kur to neatļauj norobežojumi un aizlieguma zīmes. Netālu no Cēsīm Dabas aizsardzības pārvalde (DAP) kopā ar tuvējo māju saimnieku ir uzstādījuši koka barjeru, lai mežā, kas ir dabas aizsargājamā teritorija, nebraukātu motorizētie spēkrati, tomēr motociklu un kvadriciklu vadītājiem tas nav šķērslis.
"Saimnieks pastiprinājis barjeras malas, lai neapbrauktu, bet tas nav saprotams cilvēkiem.
Pirms kāda laika mums bija zīme - kvadriciklu un motociklu vadītājiem šeit nebraukt, bet tā zīme ir nolauzta un tagad vispār kaut kur pazudusi," sacīja DAP vecākais valsts vides inspektors Jānis Bušs.
Šie meža ceļi ir paredzēti teritoriju apsaimniekošanas darbu veikšanai, ugunsgrēku dzēšanai, cilvēku glābšanas un meklēšanas darbiem. Šeit pārvietojas mednieki, kā arī takas ir paredzētas tūristiem, nevis radītas pārgalvīgiem motorizēto spēkratu vadītājiem, kuri, veidojot trases mežā, pamatīgi sabojā arī zemsedzi, izbraukā sūnas un bojā reljefu.
"Te ir tā, ka ir pat bēguši, ir mēģināts ķert, aizturēt un pateikt – nebrauciet šeit. Viņi redz, ka kāds tuvojas, un viņi bēg projām," teica Bušs.
DAP inspektors skaidroja, ka šobrīd viņu iespējas administratīvi sodīt mežu izbraukātājus ir ierobežotas, jo šos vadītājus nav iespējams aizturēt un kur nu vēl identificēt. Mežā viņi pārvietojas lielā ātrumā ar spēkratiem bez numura zīmēm, galvā tumšām aizsargķiverēm.
"Pirms dažiem gadiem bija situācija, kad gribēju aizturēt vienu, turēju viņu un, kamēr policija tika izsaukta un brauca, tikmēr viņš uzdeva gāzi un pārbrauca man pāri," klāstīja DAP inspektors.
Valsts policijā skaidroja, ka par gadījumiem, kad ar motorizētajiem spēkratiem tiek izbraukātas aizsargājamās dabas teritorijas, informāciju bieži nesaņem. Lielākoties šāda informācija nonāk pašvaldības policijas rīcībā. Tomēr arī Valsts policija uzrauga, vai kvadriaciklu un motociklu vadītāji ievēro reģistrācijas noteikumus.
"Normatīvie akti, kas regulē ceļu satiksmi, nosaka, ka ikvienā vietā, kur notiek kustība, jāievēro ceļu noteikumu prasības. Tātad gadījumi vai pieņēmumi, ka kāds uzskata, ka var braukt ar nereģistrētu transportu vai bez ķiverēm, vai bez numuriem, tādi gadījumi ir izslēgti," sacīja Valsts policijas Vidzemes reģiona pārvaldes pārstāvis Jānis Lūks.
Šobrīd administratīvo pārkāpumu kodekss nosaka, ka par aizsargājamo dabas teritoriju bojāšanu piemērojams naudas sodas no 30 līdz 1000 eiro.