Drabešu Jaunās pamatskolas direktore Kristīne Paisuma izrāda vienu no skolas ēkām, kur šajā mācību gadā mācās mazākie skolēni. Bērni te darbojas brīvi, daži izvietojuši arī savus darbiņus uz grīdas. Ar nodarbību iepazīstina skolotāja Lija Janševska:
''Mēs taču gribam dzīvē augt lieli un par kaut ko kļūt, un šonedēļ tā cītīgi piedomājam pie karjeras, pie tā, kas būsim.''
Personības izaugsme - tā skolas direktore Kristīne Paisuma raksturo vienu galvenajiem skolas darbības pamatprincipiem, kas attiecas gan uz skolēniem, gan skolotājiem:
''Pedagoga uzdevums ir palīdzēt tikt bērnam dzīvē ātrāk uz priekšu, nekā mēs esam tikuši, un nevis pozā, ka es jau to visu zinu un ka es esmu tas visgudrais... Nē, mīlīši, pedagogs šobrīd nav visgudrais, ļoti ātri var visu informāciju atrast ''mātē gūglē'', tāpēc man nav vajadzīgs skolotājs pretim, man skolotājs ir pedagogs ar savu pieredzi, un pedagogs ir ne lielāks, ne mazāks par bērnu.''
Ne tik vienkārši mainīt sevi, mainīt to, kā runāt ar klasi, stāstīt par savu priekšmetu bija ilggadīgajiem skolotājiem. Skolas direktore atzīst, ka tā bija koleģiāla un atklāta saruna, vai būs vēlme strādāt šajā komandā un pēc šiem principiem. Bija pedagogi, kas atzina, ka to nespēj, un ir, kas piekrita būt komandā, arī Lija Janševska:
''Visa šī skolas maiņa jau bija dulla doma, un mēs lecām šai vagonā un cenšamies braukt, jo galvenais jau ir darīt.''
Taujāta, kas ir galvenais, lai internātskola piedzīvotu pārmaiņas, Kristīne Paisuma atzīst - domāšanas maiņa:
''Piedodiet man, šobrīd ar internātskolām tas izskatās tā, - cik gadus jau draud, divus? -, ka slēgs ciet, un finansējumu piešķir vai nepiešķir, - man liekas, ka tas ir tā, kā izvest beigtu kaķīti pastaigāties un visiem stāstīt, ka viņš ir tikai iesnaudies un viss jau būs kārtībā. Mums ir jāmaina domāšana, un jāmaina līdzatbildības princips šajās skolās. Nav tā, ka vecāki ierodas, atstāj bērnu un pasaka - man pienākas. Nekas jums nepienākas, jums ir līdzi jābūt, līdzi jādzīvo, līdzi jādarbojas; un tā personīgā izaugsme, kas ir tā mūsu skolas vērtība, tā ir ne tikai bērniem, ne tikai skolotājiem, bet arī vecākiem.''
Mēģinot izprast, kas tad ir tas jaunais Drabešos, jāieskatās lapenē, kur tobrīd rit angļu valodas stunda. Neierasti – brīvā dabā, pie tējas krūzes. Šis tad arī ir viens no jaunās skolas pamatprincipiem, ka skolotājs nav strikts uzraugs pie tāfeles, bet gan, kā stāsta skolotājs Ivo Rode - palīgs, lai iemācītos mācīties:
''Tas jaunais ir, ka patiesībā bērni grib mācīties paši, var mācīties paši, mums ir tikai jāvada viņi šajā procesā.
Man pēc pirmajām nedēļām prasīja draugi - nu kā tu tur tiec ar viņiem galā, kā tu cīnies, un es teicu, tu zini, es necīnos, jo mēs esam kolēģi.''
To, ka ir pārmaiņas, salīdzinot ar internātskolas laiku, novērtē arī paši skolnieki:
''Mēs varam vairāk izpausties, mēs diez ko daudz nemācamies no grāmatām, mēs darām radošos darbus, mācāmies no datoriem. - Daudz atsaucīgāki skolotāji, daudz labāki dzīves apstākļi, un tagad ir tā, ka ar skolotājiem biežāk var izrunāties par visādām problēmām, tagad arī stundas notiek daudz radošāk, un vairāk iemācāmies no viņiem, jo nav tikai jāurbjas grāmatās.''
Vēl Drabešu Jaunajā pamatskolā kā virzienu redz vides izglītību un sadarbību ar blakus esošo Drabešu Amatu māju, kur skolnieki var apgūt senos amatus. Šobrīd mācības ir divās ēkās – Āraišos un Līvos, kur ir mazākās klasītes, ar nākamo mācību gadu arī tās pārcelsies uz Āraišiem, kur šobrīd skolas ēkā norit remontdarbi, jo, kā vērtē skolas direktore, pārmaiņās no svara ir arī tas, kāda būs mācību vide, un var teikt, ka no 1. septembra tā būs jauna skola ne tikai satura ziņā.