Līdz šim panākts, ka Izglītības un zinātnes ministrija atkāpjas no ieceres par 30 maksimālajām mācību stundām vienam pedagogam. Tāpat ministrija piekritusi slodžu balansēšanas modeli virzīt tikai kopā ar skolu tīkla sakārtošanu un papildu naudu.
Šodien abas puses, piedaloties finanšu ministram, tikās atkal. Vakar izdevies panākt ne vien uzaicinājumu uz sarunām, bet arī vairākas izmaiņas.
Vaicāta, kas lika pārdomāt un pedagogus tomēr aicināt uz sarunu, ja premjere vakar norādījusi, ka jautājums par pedagogu slodzēm šobrīd nav darba kārtībā, izglītības ministre Anda Čakša ("Jaunā Vienotība") norādīja – Izglītības ministrijai tas darba kārtībā esot nepārtraukti.
Čakša: "Arodbiedrība vienkārši ļoti skaidri atzina, ka šis ir pirmsvēlēšanu laiks, kad ir tāds labs brīdis, lai "sistu politiķus"."
LTV: "Vai jūs aicinājāt tādēļ, ka ir priekšvēlēšanu laiks?"
Čakša: "Nē. Es teiktu, ka otrādi."
LIZDA vadītāja Inga Vanaga pavēstīja, ka ir panākts, ka nebūs 30 maksimālo mācību stundu vienam pedagogam. "Tas, kas šobrīd notiek, ministrija nepiekrīt turpināt balansēt slodzes lielākai pedagogu daļai. Mēs šodien šeit sēdēsim un turpināsim uzstāt tālāk. Padomes lēmums tāds ir. Mēs esam gatavi būt šeit. Tad acīmredzot – kurš kuru," pauda Vanaga.
Vēl panākts kompromiss, ka
izmaiņas slodžu izlīdzināšanā virzīs kopā tikai ar jauno pedagogu algu finansējuma modeli, kas iet roku rokā ar skolu tīkla sakārtošanu un papildu finansējumu, kas budžeta sarunās būšot prioritāte, solīja Čakša.
Citādi – sarunas vēl nav finišā, pēcpusdienā sacīja abas puses.
"Mēs izpratnē un jēdzienos joprojām esam dažādās pozīcijās un tas arī šodien parādījās. Es neslēpju, ka mums šī atšķirība pastāv uzskatos par to. Tas, par ko mēs varam būt vienisprātis ar arodbiedrību – mūsu mērķis ir, ka skolotājs nav pārslogots. Cik tur ir mācību stundas, vai tur ir griesti, vai kā mēs to rēķinām? Tur mēs aizvien stumdāmies," pastāstīja Čakša.
Trešdienas pievakarē pēc sarunu beigām Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) paziņojusi, ka ar LIZDA panākta vienota izpratne par to, kāda ir optimālā slodze pedagogiem darbam mācību stundās.
"Lai apstiprinātu ieceri, ka pārmaiņas nāks kopā ar tam nepieciešamo finansējumu, IZM virzīs noteikumu grozījumus par slodžu līdzsvarošanu attiecībā uz 2025./2026. mācību gadu kopā ar normatīvo regulējumu par jauno finansēšanas modeli "Programma skolā"," norādījusi IZM.
Šogad septembrī ministrija pedagogu slodzes vēl nevarot sabalansēt, jo tam nav naudas. To apliecinājis arī finanšu ministrs.
Šodienas sarunās pašvaldības un Latvijas Pašvaldību savienība (LPS) akcentējušas, ka sarunās par pedagogu slodžu līdzsvarošanas principiem ir jāpiedalās arī skolu dibinātājiem un skolu vadības pārstāvjiem, lai nodrošinātu visu iesaistīto pušu pārstāvniecību. Pirmdien, 27. maijā, LPS organizēs sēdi, kurā jautājumu par pedagogu slodžu līdzsvarošanu apspriedīs pašvaldību vadītāji. Vienlaikus LPS, pašvaldību un skolu pārstāvji šodienas tikšanās reizē konceptuāli atbalstīja IZM ieceri noteikt maksimālo pedagogu slodzes apjomu, kā arī principus, kas paredz skolām autonomiju, veidojot savas akadēmiskās komandas.