Rīta Panorāma

Laika ziņas

Rīta Panorāma

Berlīnē notiek Vācijas - Ukrainas ekonomikas forums

Mainīs pieslēgšanās veidus e-veselības portālam

No janvāra e-veselības sistēmai vairs nevarēs pieslēgties ar internetbanku autentifikāciju

No 2024. gada 1. janvāra E-veselības portālam eveseliba.gov.lv gan iedzīvotāji, gan mediķi varēs pieslēgties tikai ar mobilo lietotni "eParaksts mobile" vai personas apliecību (eID karti), un vairs nebūs iespējams izmantot internetbanku, lai pieslēgtos sistēmai, paziņojumā medijiem informēja Nacionālā veselības dienesta (NVD) Sabiedrisko attiecību nodaļa.

Vienlaikus Valsts reģionālās attīstības aģentūra strādā pie tā, lai iedzīvotāji kā pieslēgšanās rīku varētu izmantot arī mobilās lietotnes Smart-ID kvalificēto versiju. Savukārt juridiskās personas varēs izmantot arī savulaik saņemto eParaksta karti.

Iedzīvotāji tiek aicināti parūpēties par derīga identifikācijas līdzekļa iegūšanu, lai no nākamā gada droši piekļūtu savām e-receptēm, e-darbnespējas lapām, e-nosūtījumiem un citiem veselības datiem, kas ir pieejami E-veselībā.

Izmaiņas ieviesīs, "lai iedzīvotājiem nodrošinātu drošu piekļuvi saviem veselības datiem, tādējādi stiprinot E-veselības sistēmas drošību un personu datu aizsardzību kopumā", skaidroja NVD.

Ja iedzīvotājs šobrīd vēl neizmanto kādu no drošiem kvalificētiem elektroniskās identifikācijas līdzekļiem, NVD iesaka savlaicīgi ieplānot sev ērtākā līdzekļa uzstādīšanu viedierīcē vai eID noformēšanu, kā arī nepieciešamo lietošanas prasmju apgūšanu.

Kāpēc ievieš izmaiņas?

NVD skaidroja, ka kvalificētu personas elektroniskās identifikācijas līdzekļu izmantošana sniedz daudz augstāku drošības līmeni un ir atbilstošāka E-veselības specifikai, jo tajā tiek uzkrāti īpašu kategoriju personas dati, tajā skaitā veselības dati.

Kvalificētie līdzekļi satur digitālu sertifikātu, kas ir pārbaudāms un digitālajā vidē nodrošina tādu personas identitātes apliecināšanu, kas ir līdzvērtīga personu apliecinošu dokumentu uzrādīšanai klātienē.

Internetbanku identifikācijas līdzekļi nav kvalificēti identifikācijas līdzekļi. Tas ir savulaik ieviests pagaidu risinājums, kam šobrīd ir pieejamas daudz drošākas alternatīvas.

 Mobilā lietotne "eParaksts mobile" un "eParaksts" personas apliecībā

Konsultāciju par "eParaksts mobile" noformēšanu un izmantošanu iedzīvotāji var saņemt VAS Latvijas Valsts radio un televīzijas centrā (LVRTC), zvanot pa tālruni +37167108787 (darba dienās plkst. 9.00–18.00). LVRTC divreiz mēnesī nodrošina arī tiešsaistes apmācības par "eParaksta" lietošanu, kurās iedzīvotāji var uzzināt par lietotnes "eParaksts mobile" un eID kartes izmantošanu. Informācija par apmācību norisi pieejama portālā www.eparaksts.lv sadaļā "Jaunumi". Savukārt konsultāciju par eID kartes noformēšanu var saņemt Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē, zvanot pa tālruni +37167209400 (P.-C. 8.30–16.00, Pk. 9.00–15.00).

Mobilā lietotne Smart-ID iedzīvotājiem ir pieejama bez maksas. Informāciju par tās lejupielādi un izmantošanu var iegūt šeit.

Kā rīkoties iedzīvotājiem, kuri neizmanto digitālus rīkus?

Tāpat kā līdz šim, iedzīvotājiem, kuri vecuma, veselības vai cita iemesla dēļ neizmanto digitālus rīkus, ir iespēja deleģēt savu pieaugušo bērnu, laulāto vai citu uzticības personu piekļuvei saviem E-veselības datiem.

To var izdarīt:

  • Vēršoties NVD Klientu apkalpošanas centrā ar iesniegumu šādos veidos:

- iedzīvotajam pašam vēršoties klātienē Rīgā vai ārpus Rīgas – Jelgavā, Smiltenē, Kuldīgā, Daugavpilī;

- nosūtot ar e-parakstu parakstītu iesniegumu elektroniski uz e-pastu [email protected] vai uz oficiālo e-adresi;

- iedzīvotāja oficiāli pilnvarotajai personai (ar notariāli apstiprinātu pilnvaru) iesniedzot iesniegumu klātienē vai ar e-parakstu parakstītu iesniegumu (ar pievienotu e-pilnvaru) nosūtot elektroniski uz [email protected] vai uz oficiālo e-adresi.

  • Ja ir pieejams internetbankas identifikācijas līdzeklis, tad līdz šī gada 31. decembrim piekļuvi uzticības personai var izveidot, pieslēdzoties ar internetbankas līdzekli www.eveseliba.gov.lv un aizpildot informāciju Personas dati sadaļā "Tiesību deleģējumi". Ja nav pieejams dators un internets, iespējams vērsties kādā no valsts un pašvaldību vienotajiem klientu apkalpošanas centriem, kuros ir īpaši ierīkotas klientu darba vietas.
Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti