Pieci pazīstamie kravas automašīnu ražotāji 14 gadu garumā ir slepeni koordinējuši savu rīcību, tādējādi pārkāpjot konkurences likumus.
Šo uzņēmumu nosaukumi ir pazīstami daudziem - “MAN”, “Volvo/Renault”, “Daimler”, “Iveco” un “DAF”.
Neatļautā vienošanās bija spēkā ļoti ilgu laiku – no 1997. līdz 2011. gadam un skāra vidējo un smago kravas automašīnu sākotnējās cenas, norādīja ES konkurences komisāre Margreta Vestagere. “Šie pieci ražotāji kopā veido aptuveni deviņas no desmit pārdotajām vidējām un smagām kravas automašīnām Eiropā. Kravas automašīnas, protams, ieņem atslēgas lomu Eiropas iekšzemes transporta sistēmā. Kopumā uz mūsu ceļiem atrodas vairāk nekā 30 miljonu kravas automašīnu. Tādēļ šis kartelis skar ļoti būtisku mūsu ekonomikas daļu," stāsta Vestagere.
Sākotnēji pieminēto uzņēmumu vadība rīkoja slepenas tikšanās dažādās viesnīcās vai nozīmīgu automašīnu izstāžu laikā. Tomēr kopš 2004. gada koordinēšanu pārņēma šo kompāniju meitas uzņēmumi Vācijā un kopš tā brīža informācijas apmaiņa notika lielākoties elektroniski.
Turklāt, kā norāda komisāre Vestagere, pieci ražotāji ne tikai saskaņoja kravas automašīnu pamatcenu, bet arī ar vides piesārņojumu saistītos aspektus.
“Kravas automašīnu ražotāji apsprieda savā starpā arī atbildes rīcību uz jaunām Eiropas izmešu prasībām. Ar gadiem šīs prasības kļuva arvien striktākas, samazinot pieļaujamo kravas automašīnu izmešu normu. Ražotāji koordinēja jauno tehnoloģiju izmaksas, kuru ieviešana bija nepieciešama, lai izpildītu jaunās prasības. Līdz ar to viņi saskaņoja arī šo tehnoloģiju izmaksas, kas beigās bija jāmaksā pircējiem," atzīmēja Vestagere.
Par karteļa esamību Eiropas Komisijai paziņoja viens no tā dalībniekiem – uzņēmums MAN. Tādēļ tam nav jāmaksā sods. Arī pārējiem četriem ražotājiem sods tika samazināts par 10%, jo viņi ir atzinuši savu vainu un ir parakstījuši vienošanos ar Eiropas Komisiju. Savukārt par vēl vienu ražotāju – “Skania”, izmeklēšana vēl turpinās.
Piespriestais sods samazinās ES dalībvalstu iemaksu apjomu kopējā budžetā. Tāpat komisāre Vestagre norāda, ka par šo naudu viņas dzimtajā Dānijā būtu iespējams, piemēram, uzbūvēt jaunu tiltu.