Brisele šobrīd turpina strādāt pie blīvas likumdošanas programmas jeb Digitālo tirgu likuma un Digitālo pakalpojumu likuma, lai izveidotu stingrāku lielo tehnoloģiju regulējumu.
Viens no Digitālo tirgu likuma galvenajiem mērķiem ir neļaut lielākiem tirgus spēlētājiem sagraut tādu mazāku uzņēmumu attīstību, kas draud kļūt par konkurentiem.
Digitālā tirgus "vārtziņi"
Brisele norāda, ka stingro noteikumu mērķis ir Eiropas patērētāju aizsargāšana tiešsaistē un konkurences veicināšana nozarē. Pašlaik šajā nozarē, kā zināms, dominē ASV tehnoloģiju milži.
Tādēļ nav pārsteigums, ka šajā Eiropas Komisijas publicētajā sarakstā atrodamas tādas kompānijas kā "Apple", "Facebook" īpašniece "Meta", "Google" mātes uzņēmums "Alphabet" un "Amazon". Sarakstā iekļauts arī Ķīnas uzņēmums, sociālā tīkla "TikTok" īpašnieks "ByteDance".
Šiem uzņēmumiem Eiropas Komisija ir piemērojusi statusu jeb nosaukumu "vārtziņi", un tas tiek piemērots, ja pakalpojumam ir vairāk nekā 45 miljoni aktīvo lietotāju mēnesī un vairāk nekā 10 000 aktīvu biznesa lietotāju, kas reģistrēti Eiropas Savienībā.
Digitālo tirgu akts mums ļauj digitālās platformas noteikt par VĀRTZIŅIEM, ja tās ar platformas pamatpakalpojumiem nodrošina svarīgu vārteju starp uzņēmumiem un patērētājiem.
— EK pārstāvniecība 🇪🇺🇱🇻 (@EiropasKomisija) September 6, 2023
Nosakām vārtziņa statusu attiecībā uz šādiem atsevišķiem platformas pamatpakalpojumiem:
↓ pic.twitter.com/CFIo8bZFPv
Viena no galvenajām izmaiņām saskaņā ar Digitālo tirgu likumu ir noteikums, kas nodrošina sadarbspēju starp ziņojumapmaiņas lietotnēm, atvieglojot lietotājiem saišu un attēlu kopīgošanu. Uzņēmumiem arī būs jāinformē Eiropas Komisija par visām citu uzņēmumu pārņemšanām neatkarīgi no to lieluma.
Bargs sods par pārkāpumiem
Tāpat saskaņā ar Digitālo tirgu likumu uzņēmumiem ir aizliegts dot priekšroku saviem pakalpojumiem salīdzinājumā ar konkurentu firmu piedāvātajiem pakalpojumiem. Piemēram, jaunajiem noteikumiem tiks pakļauta kompānija "Apple", un šie noteikumi liks "iPhone" ražotājam savos produktos atļaut arī alternatīvus lietotņu veikalus.
Platformām ir, piemēram, šādi pienākumi:
— EK pārstāvniecība 🇪🇺🇱🇻 (@EiropasKomisija) September 6, 2023
✔ ļaut attiekties no abonētiem pakalpojumiem un tos dzēst,
✔ ļaut lejupielādēt alternatīvus lietotņu veikalus,
❌neizsekot lietotājus bez piekrišanas,
❌neizcelt savus produktus un pakalpojumus labvēlīgāk. pic.twitter.com/27tRytOFhw
Par atsevišķu nopietnāko konkurences noteikumu pārkāpšanu uzņēmumam tiks uzlikts naudas sods līdz 10 procentiem no uzņēmuma globālajiem ieņēmumiem un pat līdz 20 procentiem par atkārtotiem pārkāpumiem.
Lai pielāgotos un atbilstu jaunajām prasībām, uzņēmumiem ir laiks līdz nākamā gada 6. martam.
Nozares analītiķi jau vērš uzmanību uz to, ka Digitālo tirgu likums varētu atvērt jaunu fronti cīņā starp digitālajiem milžiem un Eiropas Savienību, jo daži uzņēmumi apsverot iespēju uzsākt juridiskas procedūras. Iebildumi jau izskanējuši no "TikTok" un "Apple".
"Amazon" un Eiropas apģērbu mazumtirgotājs "Zalando" jau ir iesniedzis Eiropas Savienības tiesās prasību saistībā ar Digitālo pakalpojumu likumu. Tas ir vēl viens likums, kas regulē tehnoloģiju gigantus.