Igaunijā pasaules rallija čempionāta svētki sākas ar nelāgu pavērsienu mājinieku ekipāžai

Igaunijā no 20. līdz 23. jūlijam notiks pasaules rallija čempionāta (WRC) sezonas astotais posms. Igaunijā tas nav tikai parasts sporta pasākums, bet gan notikums, kuru valstī gaida kā svētkus. Šis ir lielākais motoru sporta pasākums Baltijā, un mūsu ziemeļu kaimiņi var priecāties, ka starp vadošajiem braucējiem ir arī viņu pašu Ots Tanaks. Tiesa, šogad igauņu braucējam sacīkstes jāsāk no pamatīgas iedzinēja pozīcijas. 

ĪSUMĀ:

Gaidīts kā svētki

Jau ceturto reizi Dienvidigauniju ierūcinās augstākās raudzes rallija sacīkstes "Rally Estonia". Šis ir notikums, ko Igaunijā uztver ne tikai kā autosporta sacensības, bet tas tiek gaidīts kā svētki un valsts atrādīšanas iespēja.

Igaunijas kultūras ministre Heidi Purga par ralliju norādījusi: "Šis rallijs ir viens no populārākajiem un lielākajiem Igaunijas rīkotajiem starptautiskajiem sporta pasākumiem, kas sagādā baudu gan vietējiem iedzīvotājiem, gan ārvalstu viesiem. "Rally Estonia" ir nozīmīga ekonomiska ietekme – tas veicina apgrozījumu vietējiem uzņēmumiem un iepazīstina skaisto Igauniju plašajai pasaulei. Nav daudz notikumu Igaunijā, kurus translē 150 valstīs."

Patiesi – Igaunija pratusi izmantot WRC posmu, lai parādītu valsti vislabākajā gaismā vairākos aspektos. Igauņu spēja organizēt pasaules mēroga sporta pasākumus izpelnījusies starptautisku novērtējumu – te padomāts gan par rūdītu autorallija atbalstītāju, gan par parastu garāmgājēju. Paralēli sacīkstēm trasē notiek koncerti, izstādes un dažādi reklāmas pasākumi, kur iespējams iepazīt Igaunijas talantus un labumus.

"Rally Estonia" komercdirektors Tarmo Hobe atzīmēja, ka jau no šo sacensību pirmsākumiem mērķis bijis tās padarīt par "ģimenes festivālu", nevis par klasisku sporta pasākumu.

"Mēs gribējām radīt pasākumu, kur būtu aktivitātes gan bērniem, gan sievietēm, gan vīriešiem. Izklaide bijusi svarīga sastāvdaļa jau no pirmsākumiem. Ap šo vīziju arī veidota visa rallija programma," norādīja Hobe.

Trīs piepildītas dienas

Par rallija bāzes pilsētu jau tradicionāli kļuvusi Tartu, bet par sacensību sirdi – Igaunijas Nacionālais muzejs, kur atrodams servisa parks, rallija vadības centrs, organizatoru biroji un citas sacīkšu norisei vajadzīgas struktūras.

Tieši Tartu centrā ceturtdienas vakarā ar ceremoniālo startu oficiāli atklāja ceturto Igaunijas WRC posmu. Pēc tam braucēji jau traucās pirmajā, 3,35 kilometrus (km) garajā pilsētas ātrumposmā. Pirmo "dopu" četri piloti nobrauca vienas sekundes robežās, bet ātrākais bija Tanaks.

Tiesa, nopietnākie braucieni gaidāmi no piektdienas, kas būs distances ziņā garākā diena (133,38 km) ar septiņiem ātrumposmiem. Sestdien paredzēti 9 "dopi" nedaudz vairāk kā 100 km garumā, bet rallijs noslēgsies svētdien ar pēdējiem četriem ātrumposmiem 61 km garā distancē.  

Kopumā 300 km garumā pa Dienvidigaunijas ceļu līkločiem spēkosies 53 ekipāžas: 8 ekipāžas ar augstākā kaluma "Rally1" klases spēkratiem, 26 ekipāžas ar "Rally2" auto un 16 junioru ieskaites ekipāžas.

Igaunijas dienvidu daļas grants ceļi ir prasīgi. Svarīgs ir gan ātrums platajās un labi pārredzamajās vietās, gan precizitāte tehniski sarežģītajās sekcijās. Pie lielā ātruma pat mazāko kļūdu pieļaušana var maksāt dārgi, jo zaudētās sekundes ir grūti atgūt.

Pašreizējais sezonas līderis Kalle Rovanpera ("Toyota Gazoo Racing") pēc treniņbraucieniem gaidāmo nedēļas nogali raksturoja lakoniski: "Vajadzēs būt precīzam."

Smags sākums mājiniekiem

"Rally Estonia" kopumā noticis 12 reižu, tiesa, tikai pēdējie trīs izlaidumi bijuši pilntiesīga daļa no WRC sezonu kalendāra. Visvairāk jeb četras reizes "Rally Estonia" vēsturē uzvarējis mājinieks un arī nepārprotama igauņu cerība šoreiz – Ots Tanaks.

Igauņu rallija pilots Ots Tanaks.
Igauņu rallija pilots Ots Tanaks.

Viņš ar stūrmani Martinu Jerveoju pilotē "M-Sport Ford" komandas sagatavoto "Ford Puma" automašīnu, kuru gan treniņbraucienu laikā piemeklēja problēmas ar dzinēju. "Ford" komandai nācās mainīt Tanaka auto motoru, lai ekipāža varētu iziet uz starta.

Noteikumi paredz, ka starp tehnisko komisiju un sacīkšu sākumu drīkst mainīt dzinēju, taču par to tiek piemērots 5 minūšu sods. Līdz ar to mājinieki ralliju sāks, būdami pamatīgos iedzinējos.

Igaunijas WRC posma treniņbraucienu spilgtākie mirkļi

Nenoliedzami rallijs ir beidzies tikai tad, kad zināmi rezultāti pēc pēdējā ātrumposma, taču šāds sākums Tanaka ekipāžu nostāda neapskaužamā situācijā.

Favorītos sezonas līderis

Kopumā Igaunijas ceļi ir līdzīgi trasei Somijā, kur čempionāts vedīs pēc "Rally Estonia". Abās valstīs ceļi ir ātri un tramplīniem pārpildīti, pilotu kājas biežāk skar gāzes, nevis bremzes pedāli. Līdz ar to zināma priekšrocība šajās sacensībās ir Rovanperam, kurš bija ātrākais arī treniņbraucienos.

Kalles Rovanperas ekipāža 2023. gada Igaunijas WRC posma treniņbraucienos.
Kalles Rovanperas ekipāža 2023. gada Igaunijas WRC posma treniņbraucienos.

Tieši Rovanpera guvis virsroku iepriekšējos divos Igaunijas WRC posmos. Jāatzīmē, ka ar triumfu 2021. gadā Igaunijā Rovanpera 20 gadu un 289 dienu vecumā kļuva par visu laiku jaunāko pasaules čempionāta posma uzvarētāju.

Līdzīgi kā pagājušajā sezonā arī šogad pirms Igaunijas posma Rovanpera atrodas līderpozīcijā sezonas kopvērtējumā, apsteidzot savu komandas biedru, britu Elfinu Evansu par 41 punktu. Trešo vietu sezonas griezumā ieņem titulētais francūzis Sebastjens Ožjē ("Toyota Gazoo Racing"), kurš gan nestartē pilnu sezonu. Savukārt ceturtajā pozīcijā ierindojas Tanaks.

Tāpat jāatzīmē –, lai arī Igaunijas ceļu segums ir klāts ar nedaudz slidenāku granti nekā Somijā, Rovanpera Igaunijā jūtas kā mājās, jo dzīvo Tallinā.

Karogi plīvos augstu

Bez Rovanperas "Toyota Gazoo Racing" vienības rindas papildina Evanss un japānis Takamoto Katsuta, kurš pagājušajā gadā avarēja Igaunijas treniņbraucienos. Savukārt Tanakam līdzās "M-Sport Ford" komandā brauc arī franču pilots Pjērs-Luī Lubē.

Tāpat ātrākajā ieskaitē startē arī "Hyundai Shell Mobis" komanda ar tās līderi – beļģi Tjerī Nevilu. "Hyundai" vienības spēkratus pilotē arī šogad pozitīvu sniegumu demonstrējošais soms Esapeka Lapi un viņa tautietis Tēmu Suninens, kurš aiz ātrākās klases automobiļa stūres atgriezīsies pirmo reizi kopš 2020. gada. "Hyundai" pārstāvji no Somijas izpelnījušies lielu uzmanību – autorallija apskatnieki sagaida, ka ātrajos Igaunijas ceļos somu piloti spēs turēt vadošo tempu.

Esapekas Lapi ekipāža 2023. gada Igaunijas WRC posma treniņbraucienos.
Esapekas Lapi ekipāža 2023. gada Igaunijas WRC posma treniņbraucienos.

Tomēr jāatzīst, ka par spīti citu braucēju iespējām uzvarēt un mājinieku ekipāžas sodam vēl pirms starta lielāko uzmanību gaidāmajā nedēļas nogalē saņems igauņu Tanaka/Jerveojas ekipāža.

Kā norādījuši čempionāta rīkotāji, tad Tanaka popularitāte autosporta sabiedrībā gan Igaunijā, gan citviet pasaulē pēdējos gados bijis viens no aizraujošākajiem stāstiem. To pašu varētu teikt teju jebkurš cits, kurš pēdējos gados apmeklējis kādu WRC posmu, – Igaunijas karogi, Tanaka un viņa komandas simbolika redzama trašu malās visā pasaulē. 

Rallija organizatori aicinājuši līdzjutējus un rallija baudītājus neatslābt un atbalstīt mājinieku ekipāžu, kā arī baudīt sacensības, kurās rīkotāji parūpējušies par pārsteigumiem. "Rally Estonia" rīkotājs Urmo Āva norādīja: "Es aicinu visus atbalstītājus doties uz ātrumposmiem kopā ar draugiem. Turēsim Igaunijas karogu augstu gaisā kopā!"

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti