Lai izstāvētu rindu un pierakstītos pie reimatologa, Stradiņa slimnīcas apmeklētājai Jekaterinai bija jāgaida trīs stundas. Ierodoties slimnīcā pulksten astoņos no rīta, kad tikai veras vaļā reģistratūra, ir izveidojusies jau aptuveni simt cilvēku gara rinda.
Vaicājot klātesošajiem, cikos viņi ir ieradušies, lielākā daļa atbildēja, ka jau ap pulksten septiņiem no rīta un pat agrāk. Septiņos veras vaļā slimnīca, taču reģistratūra tikai astoņos, tomēr tāpat cilvēki ierodas ļoti laicīgi, lai pierakstītos pie speciālista.
Pirms kāda laika Jekaterinai nācās saskarties ar vēl garāku rindu. Viņa "4.studijai" stāsta: "Šodien bija vispār ideāli, bet toreiz - tas bija kaut kas drausmīgs. Rinda izgāja ārā uz ielas, ja to izstieptu taisni, tā būtu pāri dzelzceļa pārbrauktuvei. Man ir problēmas ar mugurkaulu. Viss, ko es ārstēju pusgadu, ir atnācis atpakaļ. Iztēlojaties - es esmu pazaudējusi to pusgadu, ko ieguldīju veselībā, arī naudu, stāvot vienkārši drausmīgā rindā."
Paula Stradiņa Klīniskajā universitātes slimnīcā paskaidroja, ka šāda rinda nav uzskatāma par normālu. Tā ir radusies tādēļ, ka tā esot bijusi pirmā pieraksta diena pie atsevišķiem speciālistiem.
"Lai plānotu valsts finansējuma piešķirto apjoma plūsmu, šo iespēju, cik mēs slimnīcā varam nodrošināt, mēs periodiski nosakām pieraksta atvēršanas dienas. Pieprasījums ir liels un attiecīgi tieši uz valsts apmaksātajiem pakalpojumiem mēs šo pieprasījumu redzam īpaši lielu. Ir atsevišķi speciālisti, kā, piemēram, acu ārsts, reimatologs, uz kuru tas [pieprasījums] ir ļoti liels," stāsta Paula Stradiņa Klīniskās universitātes slimnīcas pārstāve Lāsma Sīle.
Cita problēma ir pieraksta veidošana uz pusgadu. Jekaterina ir neizpratnē, kādēļ nav iespējams pierakstīties uz katru mēnesi, bet gan pastāv pierakstīšanās tikai pusgadu uz priekšu.
Lāsma Sīle to skaidro šādi: "Atverot pierakstu uz mazāku periodu un, ja pieprasījums pie attiecīgā speciālista ir ļoti ļoti liels, tad varētu arī gadīties tā, ka cilvēks, klātienē sasniedzot šo rindu, saņem informāciju, ka pieraksts šobrīd ir absolūti aizrakstīts."
"Stradiņos" arī norāda, ka pierakstīties, zvanot pa telefonu, ir iespējams – vajag tikai uzgaidīt. Tāpat iespējams ir sūtīt e-pastu, taču cilvēki joprojām uzskata, ka ierodoties klātienē rezultāts būs efektīvāks.
"Zvanot uz slimnīcu, zvans nonāk zvanu centrā. Tie ir vairāki speciālisti, kas strādā telefoniski, tas nav viens tālrunis. Kopā tie ir desmit cilvēki, caur kuriem var reģistrēties telefoniski. Ja zvanot ir šis uzaicinājuma teksts uzgaidīt, jo operatori šobrīd ir aizņemti, tad vajag tomēr nenolikt klausuli un gaidīt, jo zvans ir reģistrēts, ir nonācis sistēmā un vienkārši ir jāpagaida," stāsta Sīle.
Viņa tieši iesaka pierakstīties pie speciālista, zvanot pa telefonu, jo tādējādi noteikti būtu jāgaida mazāk un pierakstīšanās process notiktu ātrāk, salīdzinot ar sēdēšanu rindā uz vietas slimnīcā. Tas ietaupītu ne tikai laiku, bet arī līdzekļus, kas tiek iztērēti, nokļūstot līdz slimnīcai.