Kuldīgas novada Vilgāles sākumskolas pagalmā skan bērnu čalas. Te ir divas grupiņas vecumā no četriem līdz sešiem gadiem. Reizi nedēļā no deviņiem līdz pat pusdienas laikam viņi pavada ārā – mācās, rotaļājas, izskrienas, bet vispirms brokastis. Kādam tās ir līdzi no mājām, kāds ēd skolas sarūpētās. Vilgālē bērni mācās pēc Montesori metodes un āra pedagoģija šķitusi kā nozīmīgs papildinājums. Šobrīd to praktizē pirmsskolas grupiņās.
Vilgāles sākumskolas direktore Aiga Žīle atzīst: "Mēs gribam, lai bērniem tiešām ir tā saikne ar dabu, lai viņiem tā veidojas jau no pirmsskolas vecuma, un, protams, ka man ļoti gribas iedzīvināt to arī skolā."
Edvards un Viestards palīdz izveidot sagataves, pēc tam katra tiek pie sava cipara. Skolotājas izdomājušas, kā telpās tik pierasto pērļu trepi izveidot un izmantot brīvā dabā. Viņas atzīst, ka pērnā gada rudenī Rīgā apmeklētā brīvdabas pedagoģijas konference iedvesmojusi to darīt arī Vilgālē. Vēl gan nav uzkrāta materiālā bāze, bet tā topot pamazām.
Četrus un piecus gadu veco bērnu grupiņas skolotāja Gita Beitmane saka: "Mēs tagad bijām vienu dienu mežā un atradām tur čiekurus, ko vāverītes noēdušas, – mēs izdomājām, ka tās čiekuru serdītes varētu būt skaists skaitāmais materiāls."
Audzēkņu Jasmīnas un Roberta mamma Ieva Štro saka: "Skolotājas izteica piedāvājumu, mans pirmais iekšējais bija – jā. Pēc tam sāku domāt – ārprāts, vai nenosals, cik ilgs laiks, tad es domāju, nu nē, ir jau visādi kombinezoni, izstāstīja, kā jāģērbj bērns, un tā man likās ļoti forši."
Vilgāles pirmsskolas audzēknis Edvards pauž: "Man patīk spēlēties laukā, spēlēt ķerenes, paslēpes, burtiņus spēlēt, ar draugiem, tev te daudz draugu, es viņus mīlu."
Viena no brīvdabas pedagoģijas aizsācējām Latvijā Aija Barona atceras, ka brīvdabas pedagoģiju iepazinusi, astoņus gadus dzīvojot Norvēģijā. Pirms pieciem gadiem to sākusi iedzīvināt Latvijā. Šobrīd skolu, kurās īsteno āra pedagoģiju, nav daudz, bet interese ir būtiski pieaugusi jau pēc minētās konferences, kas iedvesmojusi arī Vilgāles skolotājas. Vēl plašāka konference gaidāma nākamgad, bet šobrīd tiek strādāts pie citiem jaunumiem.
Asociācijas "Zaļai sirds izglītībai" vadītāja Barona norāda: "Norvēģu mācību iestāde mācījās no manis Montesori metodiku. Savukārt es ieraudzīju pavisam jaunas krāsas Montesori pedagoģijā. Kādēļ gan Montesori materiālu vingrinājumus nevarētu pielāgot āra videi? Un šī faktiski ir arī inovatīva ideja pasaulē šobrīd, ko mēs risinām sadarbībā ar mācību iestādi Norvēģijā, āra bērnudārzu. Mēs mēģināsim radīt tādu mācību materiālu, kas varētu būt arī integrējams mācību iestādēs visā pasaulē."
Barona priecājas, ka pagājušā gada vidū ir izdevies valstiskā līmenī panākt, ka ir apstiprinātas prasības jaunam pakalpojumu veidam – ārtelpu bērnudārzam. Šobrīd tiek darīts viss, lai Latvijā pirmais tāds sāktu darboties 1. septembrī.