Četras spēles bērna runas attīstībai. Idejas lietainai dienai

Esam sagatavojuši spēļu idejas bērna valodas un stāstīšanas prasmju attīstībai, jaunu vārdu apguvei, secīga stāstījuma veidošanai,  jautrai kopā būšanai – labai laika pavadīšana lietainā dienā.

Es pastaigājos un satiku… Stāstnieku spēle

Spēle vārda krājuma un iztēles bagātināšanai, stāstīšanas prasmju attīstīšanai, burtu apguve, skaņošanai.

Nepieciešams: Burtu kartītes vai attēlu kartītes, kur blakus attēlam ir uzrakstīts redzamās lietas vārds vai vārda pirmais burts.

Norise: Visas burtu kartītes saliek vienā traukā. Katrs spēles dalībnieks ņem kartīti un saka: "Es pastaigājos un satiku (redzēju) … " tālāk min lietu, kuras nosaukums sākas ar burtu, kas redzams uz kartītes. Cenšas izdomāt dažādus interesantus notikumus, lai spēle būtu jautrāka.

Ja spēlētājs nepazīst burtu un nevar nosaukt vārdu, tad kartīti noliek sev blakus, ņem citu.

Kad visas burtu kartītes paņemtas, ņem tās, kuru burti nebija zināmi un kopā noskaidro, kas tie par burtiem un kādos vārdos tos var atrast.

Variants: Mazāki bērni izmanto kartītes ar zīmējumiem.

 

Skaņu atdarināšana

Spēle skaņu saklausīšanai,  atdarināšanas prasmju, iztēles, komunikācijas prasmju attīstīšanai.

Nepieciešams: Kartītes ar dzīvnieku, dabas parādību, lietu, kas var radīt skaņas, attēliem.

Norise: Ja iemācās skaņas saklausīt, var mācīties tās atdarināt.

Vispirms izmēģina dažādu skaņu atdarināšanu visi kopā – zumēt, pīkstēt, šalkt utt.

Viens spēlētājs kļūst par spēles vadītāju. Tas izvēlas vienu kartīti un atdarina vai veido skaņu, kas saistīta ar priekšmetu vai dzīvnieku, kas redzams attēlā. Pārējiem spēlētājiem jāatmin, kas šī par skaņu. Kad atminēts, visi kopā atkārto šo skaņu.

Vēl varat atdarināt dažādas skaņas un runu, piemēram:

  • Dzied kā gailis.
  • Dūc kā bite.
  • Čiepst kā cālis.
  • Rej kā suns.
  • Pīkst kā pele.
  • Mauj kā vērsis.
  • Ņaud kā kaķis.
  • Šalc kā vējš.
  • Klaudz kā āmurs.
  • Burbuļo kā strauts.
  • Runā kā mamma.
  • Runā kā tētis.
  • Runā kā vecmāmiņa.
  • Runā kā vectētiņš.
  • Runā kā bērnudārza audzinātāja.

Pārrunājiet ar bērniem, ko nozīmē katrs no darbības vārdiem, ko izmanto, raksturojot skaņas.

 

Spēlējam kārtis!

Aktivitāte grupēšanai, secinājumu izdarīšanai, lēmumu pieņemšanai, jautrībai

Nepieciešams: Kartītes, līme, šķēres, attēli, rakstāmie.

Norise: Sagatavo kartīšu komplektus pa dažādām tēmām. Vienā tēmā sešas kartītes. Tēmas ir bērna vecumam saprotamas, piemēram, pārtika, mēbeles, apģērbi, apavi, transports, koki, augļi utt.

Uz stingrākām kartītēm uzlīmē attēlus, zem tiem uzraksta attēlā redzamo.

Uzdevums kartītes sagrupēt pa tēmām, pastāstīt, kas tās par tēmām, kur šīs lietas izmanto, raksturot krāsu, garšu, formu.

Variants: Sajauc visas kartītes kopā, izvēlas sešas kartītes, veido stāstījumu par attēlos redzamo.

Variants: Spēli spēlē vairāki spēlētāji (izmanto tik tēmu, cik spēlētāju). Visas kartītes atrodas vidū, katrs spēlētājs paņem sešas kartītes. Spēlētāja uzdevums sakomplektēt vienas tēmas kartītes. Spēli sāk viens spēlētājs, kādu no kartītēm, kura viņa tēmai nav vajadzīga, iedodot blakus sēdētājam, tas izvēlas, kura kartīte viņam lieka, iedod to blakus sēdētājam. Uzvar tas, kurš pirmais savācis visas sešas izvēlētās tēmas kartītes.

Notikumu secība

Spēle lietu norises izpratnei, stāstīšanas prasmju attīstīšanai, secības izpratnei.

Bērnistabā pieejami izdrukājami secību zīmējumi!

Nepieciešams: Rakstāmais, krāsas, papīrs, šķēres.

Norise: Katrs dalībnieks papīra lapu saloka četrās daļās vai izmanto četras lapas. Uz katras no lapām pēc kārtas uzzīmē kādu ikdienas darbību. Piemēram, kā tīra zobus, – atver zobu pastas tūbiņu, uzspiež pastu uz birstītes, aiztaisa tūbiņu, mazgā zobus.

Zīmējumus izkrāso, sagriež kartītēs un saliek secībā un izstāsta notikumu. Tad spēles dalībnieki samainās ar kartītē un atkal saliek secībā un stāsta.

Secība ir atslēgvārds dažādām prasmēm – stāstījumam, notikumu attēlojumam vai stāstam, norāžu došanai, procesu un notikumu izpratnei, instrukciju izpildei un vēl daudzos procesos, tāpēc ir svarīgi bērnam mācīt secības izpratni.

Variants: Sagatavotos zīmējumus uzlīmē uz stingrāka papīra, tad izkrāso un sagriež kartītēs. Kartītes izmanto spēlei – liek tās pareizā secībā un izstāsta notikumu gaitu.

Variants: Spēlē piedalās divi vai vairāki dalībnieki. Visas dažādo zīmējumu kartītes sajauc kopā, vienādi izdala katram spēlētājam. Katra spēlētāja uzdevums ir savākt visas viena notikuma kartītes. Kartītes pārējiem spēlētājiem nerāda. Pirmais spēlētājs iedod blakus sēdētājam vienu kartīti no savējām. Otrs spēlētājs paņem kartīti, izvērtē, kura kartīte nav nepieciešama, to padod blakussēdētājam. Uzvar tas, kurš pirmais savāc visas viena notikuma kartītes. Spēles beigās katrs savas kartītes saliek pareizā secībā.

Variants: Katrs izvēlas viena notikuma kartītes, saliek tās secībā un pārējiem izstāsta notikumu, kas attēlots uz kartītes.

Variants: Izveido savus notikumu secības zīmējumus.

Izmēģiniet arī šīs spēles!

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti