Pirmsskolā "Madariņa" jauktu grupu pieredze ir ļoti sena – vairāk nekā 34 gadi. Bērni strādā grupās no trīs līdz septiņu gadu vecumam. Grupu veidošanai ir savi noteikumi – jāievēro dažādu vecumu bērnu proporcija. Tāda vide ir labvēlīga bērnam, arī Montesori pedagoģija pierādīja, ka labākus rezultātus var sasniegt jauktās grupās, teica pirmsskolas izglītības iestādes "Madariņa" vadītāja, Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes lektore Rasma Purmale.
"Ir dažādi ieguvumi darbā jauktās grupās gan bērnam, gan pedagogam," skaidroja Purmale.
Pirmsskolā "Kates māja" darbs jauktās grupās ir apzināta izvēle jau 13 gadu. Problēmas rodas, ja grupas nav līdzsvarotas – piemēram, ir maz piecu sešu gadu veci bērni, bet pārsvars ir mazāki bērni. Faktors, kas jāņem vērā, – skolotāji un vecāki jāsagatavo šādam darbam. Reti gadās vecāki, kuriem nepatīk bērnu darbs šādās grupās. Bet ar laiku arī vecāki ir apmierināti, jo redz pozitīvos rezultātus bērnu izglītošanā un attīstībā, pauda iestādes vadītāja Sintija Šteinberga.
Adaptācijas process jaukta vecuma grupās ir labāks. Lomu spēles bērni sāk spēlēt trīs līdz piecu gadu vecumā, bet jauktā grupā mazie vēro un atdarina. Bieži bērnu skaidrojumi mazajam ir saprotamāki, nekā ja stāstītu vecāki.
Nereti viena vecuma grupā pedagogs ļoti cenšas mācīt bērnu, bet tas neiet tik viegli. Vecākie bērni iegūst empātiju, sadarbojoties ar mazākajiem, mācās redzēt mazākā bērna vajadzības. Ar lielākiem bērniem pedagogs strādā diferencēti atkarībā no bērna vajadzībām, pozitīvo šajā darba metodē akcentēja Purmale.
Līderība, zināšanu nostiprināšana, mācot citus, un atbildība ir trīs būtiskas lietas, kuras, šādi strādājot, var labi apgūt. Viena vecuma grupā bieži valda neveselīgs sāncensības gars, jaukta vecuma grupās tas nenotiek, akcentēja Šteinberga.
Puzes pamatskolas sākumskolas skolotāja Līga Ābele skaidroja, ka skolā ir apvienotas mācību stundas dažās klasēs. Piemēram, latviešu valodu mācās 2. un 4. klašu skolēni. Strādā arī papildu pedagogs, kurš palīdz stundās. Skolā ir mazas klasītes, tas atļauj strādāt šādā veidā.
Bērzgales pamatskolas sākumskolas skolotāja Inga Kroiča dalās pieredzē – skolā mazs bērnu skaits, dažādus mācību priekšmetus apvieno – sportu, vizuālo mākslu, mūziku. Arī latviešu valodā, dabaszinībās daļu stundu apvieno 1. un 2. klasēm. Šādā darbā pozitīvi, ka dažās tēmās viens apgūst ko jaunu, cits nostiprina zināšanas, grūtāk, ja mācās pilnīgi atšķirīgas tēmas.