Rīgas Tehniskās universitātes Zinātnes un inovācijas centrā simtiem studentu attīsta idejas un rada prototipus produktiem, kas, iespējams, nākotnē risinās visdažādākās problēmas.
"Studentu inovāciju grantu programmā mums ir veselas astoņas programmas," pastāstīja Dizaina fabrikas vadītāja Elīna Miķelsone. "Katru semestri mums top gandrīz simt jaunu produktu prototipi. Idejas ir ļoti daudzveidīgas. No zobu kapēm hokejistiem un jauniem droniem līdz pat dažādām ķīmiskām lietām, par kurām es nevaru izstāstīt, ko studenti taisa.
Ideju daudzveidība ir ļoti dažāda. No smaržīgiem džemperīšiem līdz sarežģītām motoru lietām."
Viena no iespējām, kā studenti var attīstīt savas idejas, ir piedalīties Produktu attīstības programmā.
"Komandām tiek palīdzēts dažādos veidos. Ir izveidots lekciju kurss, kuru pakāpeniski apmeklējot, prototips attīstās. Papildu iespēja ir izmantot grantu, lai būtu iespēja iegādāties materiālus, papildu pakalpojumus, lai varētu īstenot prototipa būtību. Ir iespēja arī palūgt kādu īpašu mentoru. Mēs pielāgojamies komandas vajadzībām.
Komanda saka, mēs tagad gribam labāko cilvēku Latvijā par kapakmeņiem. Mēs meklējam, kurš Latvijā ir labākais [zinātājs] par kapakmeņiem," norādīja Miķelsone.
Viens no studentiem, kas šobrīd strādā pie savas idejas realizēšanas, ir Dmitrijs. Viņam kopā ar saviem studiju biedriem radās ideja, kā cilvēki, kuri pārvietojas ar vecākām automašīnām, varētu braukt videi nedaudz draudzīgāk nekā līdz šim.
"Katram no mums ir mašīna," skaidroja RTU students Dmitrijs Hamenoks. "Bet mēs, studenti, nevaram iegādāties jaunākās mašīnas, elektromašīnas. Mūsu mašīnām ir daudz problēmu ar izplūdes gāzēm, bet mēs gribam kļūt nedaudz zaļāki."
Komandai izdevies izstrādāt universālu automašīnas filtra prototipu, kas ir pavisam ērti un vienkārši uzstādāms jebkuram vecākam spēkratam.
"Mēs visi zinām par oglekļa dioksīdu un tā negatīvo ietekmi uz apkārtējo vidi. Atšķirībā no oglekļa monoksīda tas nav toksisks un neietekmē cilvēka veselību," norādīja students. "Lai samazinātu oglekļa monoksīdu, mēs izdomājām šādu ierīci – automašīnas filtru."
Viss, kas ir jādara, šāds filtrs jāuzsprauž automašīnas izpūtēja galā.
"Darba temperatūra ir apmēram 100 grādi. Tad notiek ķīmiska reakcija. Skābeklis savienojas ar oglekļa monoksīdu, un rodas oglekļa dioksīds," izskaidroja Dmitrijs Hamenoks.
Tādējādi pārvietošanās ar auto tiek padarīta nedaudz mazāk toksiska.
Dmitrijs stāsta, ka, pilnveidojot filtru, tas varētu samazināt oglekļa monoksīda apjomu par 10%. Pirmais prototips to spēj izdarīt par pieciem procentiem.
Studentu mērķis ir radīt tādu ikvienam viegli uzstādāmu filtru, kas būtu jāmaina reizi gadā un kurš būtu lēts un nopērkams jebkurā veikalā.