Kā labāk dzīvot

Vai izmaiņas Elektroenerģijas likumā ietekmēs saules enerģijas izmantošanas iespējas

Kā labāk dzīvot

Pētnieks: Psihiskā veselība ir nozīmīgs sabiedrības indikators

Latvijas Zaļais punkts aicina nodot izlietotās motoreļļas

Kāpēc izlietoto motoreļļu svarīgi pareizi apsaimniekot? Skaidro eksperti

"Latvijas Zaļais punkts" uzsācis kampaņu "Nodod motoreļļu, nevis planētu!", lai samazinātu smēreļļu nevēlamu sadedzināšanu un nonākšanu vidē. Šobrīd tā ir samilzusi problēma, Latvijas Radio raidījumā "Kā labāk dzīvot" norādīja Valsts vides dienesta Atkritumu aprites departamenta direktors Atis Treijs un  "Latvijas Zaļā punkta" direktors Kaspars Zakulis.

Problēma samilzusi

Tad, kad automašīnām laiks mainīt motoreļļu vai citas eļļas, tās kļūst par atkritumiem. Kā jau visi atkritumi, tie jāapsaimnieko atbilstoši vides prasībām.

"Atkritumi jāapsaimnieko tam atbilstoši. Pirmkārt, to var veikt tikai atkritumu apsaimniekotāji, komersanti, kuri saņēmuši atbilstošas atļaujas gan savākšanai, gan tālākai šo atkritumu pārstrādei. Šobrīd ir samilzusi problēma tieši ar motoreļļām. Ja riepām normatīvie akti mums šobrīd šo [problēmu] ir mazliet noregulējuši, palielinot riepu savākšanas apjomu un pārstrādi, runājot par smēreļļām, problēma ir nedaudz lielāka," atzina Treijs.

Smēreļļas ir bīstamie atkritumi, kas videi nodara daudz lielāku kaitējumu, ja tiek sadedzinātas nepiemērotos apstākļos vai novadītas vidē. 

"Ja skatāmies uz kopējiem [smēreļļas] apjomiem, kas tiek realizēti, tie ir 16 tūkstoši tonnu, bet atpakaļ kā atkritumi tiek savākti nedaudz mazāk par sešiem tūkstošiem. Tas diapazons, kas kaut kur paliek, ir diezgan liels," norādīja Treijs.

Valsts vides dienests, apsekojot autoservisus, katru gadu konstatē, ka viena trešdaļa no šīm iestādēm nespēj uzrādīt, kur smēreļļas ir palikušas.

"Tad ir jautājums – kur tās paliek? Viens, ko mēs redzam, ka tās tiek izmantotas sadedzināšanai, kas ir kategoriski aizliegts un atļauts tikai iekārtās, kurām ir atbilstošas atļaujas un filtri, lai neradītu kaitējumu videi," uzsvēra Treijs. 

Tāpat kā smēreļļa, nolietotās riepas pēc to nomaiņas nevienam nav vajadzīgas. Ja gribi rūpnīcā tās pārstrādāt, par to ir jāmaksā papildus. Taču šajā jautājumā situācija uzlabojas, un autoservisu darbinieki pret to izturas atbildīgāk. 

"Kad cilvēki paši nopērk riepas un netiek samaksāts par to apsaimniekošanu, respektīvi, pārdevējs nav noslēdzis atbildības līgumu ar ražotāju, pārdodot riepas mazliet lētāk, cilvēkam jārēķinās, ka pēc tam, kad servisā riepas mainīs, viņam pateiks: "Vari paņemt savas riepas līdzi, jo apsaimniekošanas nauda nav ienākusi par šīm riepām, un šie atkritumi ir tava, nevis servisa problēma"," sacīja Zakulis.

Mainot riepas, automašīnas īpašniekam ir iespējams samaksāt nodokli arī servisā uz vietas.

Ar smēreļļu situācija ir sarežģītāka, jo tās var izmantot tālāk, sadedzinot vai pārdodot. 

"Runājot par smēreļļām, ir cits aspekts. Smēreļļas ļoti labi deg. Es negribu vienmēr vainot autoservisus, ir arī citur krāsnis, kas darbojas ar šķidro kurināmo, kur tiek sadedzināta šī atstrādātā eļļa. Kur ir atšķirība? Ja pērkat speciālo krāšņu kurināmo degvielu, tā ir gana tīra un tam speciāli paredzēta, un pēc tam pa skursteni nekas pārāk ļauns nenāk ārā. Kad dedzināt atstrādāto eļļu, tur no motora ir pielasījusiesies pilna, negribētu teikt Mendeļejeva tabula, bet tas viss nāk laukā pa skursteni, kurš nav aprīkots ar speciāliem filtriem. Ja tāds serviss atrodas starp privātmājām vai blakus bērnudārzam un vējš pūš nepareizā virzienā, tad ko jūs brīnāties, ka izkarinātā veļa ir melna?  Un jūs to pašu arī elpojat," skaidroja Zakulis.

Trūkst kontroles

Lai no tā izvairītos, auto īpašnieki, pirmkārt, autoservisā veicot motoreļļas nomaiņu, var painteresēties, kur tā pēc tam nonāks, bet jārēķinās, ka ne visi autoservisi tiek pārvaldīti godprātīgi.

"No pieredzes varu teikt, ka [autoservisu] kontrole ir nepietiekama. Protams, var pateikt, ka katram servisam inspektoru nepieliksi klāt, jo nav tik daudz inspektoru, bet ir tā, ka ļoti bieži šie līgumi tiek noslēgti ar specializētu bīstamo atkritumu izvešanas uzņēmumu, bet tas, kas netiek kontrolēts, ir – cik tad īsti tiek nodoti atkritumi attiecībā pret tām smēreļļām, cik tika nopirktas un nomainītas," norādīja Zakulis. 

Protams, ir uzņēmumi, kas darbojas atbildīgi pret vidi un nomainīto un nodoto eļļu uzskaita atbilstoši prasībām, viņš uzsvēra. 

Ja cilvēki maina motoreļļu paši, tā jānodod šķiroto atkritumu pieņemšanas laukumos, – vēlams tajās pašās kanniņās, kurās tā iegādāta. 

No 1. oktobra līdz 31. oktobrim "Latvijas Zaļais punkts" kopā ar "Eko Osta", "Inter Cars Latvija", kā arī "Motointegrator.lv" un "IC24.lv" īsteno kampaņu "Nodod motoreļļu, nevis planētu!", kuras laikā visā Latvijā tiks nodrošināta izlietoto motoreļļu bezmaksas savākšana.

Kampaņā izlietoto motoreļļu aicināts nodot ikviens interesents – autoservisi, lauku saimniecības, rūpnīcas un citi uzņēmumi vai fiziskas personas, kas ikdienā uzkrāj šīs vielas.  

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti