Savukārt izkāpšana no transporta šajos maršrutos paredzēta pa vidējām un aizmugures durvīm. Brauciens šo maršrutu transportlīdzekļos jāreģistrē pie vadītāja konsoles. Tādējādi vadītājs sekos līdzi, lai visi pasažieri veiktu reģistrāciju.
Pilotprojektā iesaistīto maršrutu transportlīdzekļu durvis būs aplīmētas ar īpašām norādēm. Uzlīmju drukāšana un piemaksas konkrēto maršrutu šoferiem divos mēnešos izmaksāšot līdz pieciem tūkstošiem eiro. „Rīgas satiksme” cer, ka to izdosies atpelnīt, palielinoties „nopīkstināto” e-talonu skaitam.
Uzņēmumā norāda uz martā veikto pētījumu 56. autobusa maršrutā, kurā kontrolieri pārvietojās visos šī maršruta reisos. Tajā tika noskaidrots, ka
kontrolieru klātbūtnē reģistrēto braucienu skaits palielinājās vairāk nekā par 20%.
Pilotprojekta, kurā pasažieru iekāpšana notiks pa priekšējām durvīm, mērķis ir mainīt pasažieru paradumus tā, lai viņi reģistrētu katru braucienu, lai samazinātos bezbiļetnieku skaits, kā arī varētu veikt precīzu pasažieru uzskaiti.
1. trolejbusa un 10., 20., 28., un 60. autobusa maršruti izvēlēti, jo tajos veikto reģistrāciju skaits ir salīdzinoši neliels. Paredzēts reģistrēto braucienu daudzumu palielināt par 15%.
Tas, vai izmēģinājuma projektu pēc augusta pārtrauks vai paplašinās, būšot atkarīgs no pilotprojektā gūtajiem secinājumiem. „Līdzīgi, kā tas notiek daudz kur pasaulē, arī lielākās pilsētās – Londonā, Parīzē, Amsterdamā – mēs pagaidām tikai atsevišķos maršrutos ieviesīsim iekāpšanu pasažieriem tikai pa pirmajām durvīm. Tas nozīmē, ka pasažieri kāps iekšā un vadītājs skatīsies, lai visi „validējas”. Praktiski tas nozīmē, ka transportlīdzeklis piebrauks pie pieturas, attaisīsies priekšējās durvis, pāris sekundes pagaidīs, un tad notiks pasažieru izkāpšana pa pārējām durvīm. Speciāli skatījāmies tādus maršrutus, kuros būtu salīdzinoši maza pasažieru plūsma, tieši ar mērķi saprast, gan kā tas ietekmē pasažieru iekāpšanas un izkāpšanas laiku,
lai neradītu kavējumus pieturvietās, gan paskatīties, kā tas ietekmē validāciju skaitu un pasažieru disciplīnu,” žurnālistiem skaidroja „Rīgas satiksmes” valdes loceklis Jānis Meirāns.
Vienlaikus viņš atzina, ka noslogotākos maršrutos šāda sistēma radītu kavējumus: "Šis ir veids, kā saprast, kādi varētu būt kavējumi, ko tas nozīmē pasažieriem, ko tas nozīmē autobusu vadītājiem."
Izmaiņu dēļ pasažieriem nāksies pamatīgi mainīt paradumus, jo tieši priekšējās durvis iekāpšanai izmanto visretāk, tās ir šaurākas un nereti vispār netiek atvērtas.
LTV uzrunātie “Rīgas satiksmes” pasažieri izmaiņas vērtē neviennozīmīgi.
“Problēma būs laika ziņā. Kamēr cilvēki iekāpj, viņam ir jāgaida, un, kā sāksies skolas laiks, tā būs problēmas,” uzskata Sarmīte.
“Vairāk kontroles – no tāda viedokļa, es domāju, tas būtu pareizi ieviest sistēmu tādu,” saka Mareks.
“Bet kā tad iekāpt ar maziem bērniem? Ar ratiņiem – tas taču ir pavisam kas cits. Vajag vispirms padomāt nevis par tiem bezbiļetniekiem, bet par normālu sarakstu un visu,” saka Zenta.