Pēc Izglītības un zinātnes ministrijas datiem šobrīd Latvijas skolās mācās 1012 romu bērnu. Vidusskolās izglītību turpināt izvēlējušies vien 29 šīs tautības skolēni, profesionālo izglītību apgūst 165 jaunieši. Biedrības "Alternativas" priekšsēdētājs vērtē, ka statistika neiepriecina, daudzi no jau pieaugušajiem romiem ir analfabēti, tāpēc svarīgi gādāt, lai izglītību iegūst vismaz viņu bērni.
„Ir skaidrs, ka izglītība 21. gadsimtā ir ļoti ļoti vajadzīga un pat nepieciešama nevis lai eksistēti, bet vienkārši, lai spētu normāli dzīvot nevis izdzīvot," pauž integrācijas biedrības "Alternativas" priekšsēdētājs Dainis Krauklis.
Projekta eksperti norāda, ka skolās šobrīd ir vairākas pozitīvas tendences, piemēram multikulturālu klašu izveidošana, romu vecāku atbalsta centri, taču ir arī gana daudz risināmu jautājumu.
Viena no barjerām ir arī valoda. Romu bērni mājās lieto savu dzimto valodu, un atnākot uz skolu, viņi ir pilnīgi svešā kultūras vidē.
Viena no vajadzībām, kam nepieciešams valsts atbalsts būtu romu tautības skolotāju palīgu algošanai darbā ar romu bērniem skolās un bērnudārzos. Savulaik par Eiropas līdzekļiem realizētais projekts deva labus rezultātus, taču nu šie palīgi palikuši vien pašvaldībās, kas tos varēja atļauties. Arī Viļķenes pamatskolā līdz šim bija šāds palīgs.
Projektu "Dažādi cilvēki, atšķirīga pieredze, viena Latvija" finansē Eiropas Komisijas programma "Progress". Tā ietvaros tiks veikti arī pētījumi, pētīta ārvalstu pieredze, rīkoti apmācību semināri ar mērķi mazināt diskrimināciju Latvijas sabiedrībā.