Mopēda un vieglās automašīnās vadītāja apliecības iegūšanas eksāmenā ne vien braukšanas iemaņu pārbaude, bet arī figūras jeb speciālie manevri turpmāk tiks veikti ceļu satiksmē, nevis norobežotā laukumā, kā tas bija līdz šim. Auto īpašniekus šī ziņa satraukusi.
CSDD Kvalifikācijas daļas priekšnieks Juris Teteris uzsvēra: "Praksē un reālos apstākļos pārbaudītas un iegūtas zināšanas vienmēr ir vērtīgākas nekā tās, kas ir pārbaudītas simulētos apstākļos, un, pamatojoties uz šo apsvērumu un izanalizējot citu Eiropas Savienības pieredzi, tad arī mēs no savas puses virzījām šos grozījumus valdības noteikumos."
Patlaban, lai saņemtu B kategorijas vadītāja apliecību, pretendentam ir sekmīgi jāizpilda figūra "kases aparāts", kā arī viena no figūrām, ko izvēlas datorprogramma – "stāvvieta paralēli braukšanas virzienam" vai arī "iebraukšana gabarītvārtos". Figūras "braukšanas uzsākšana augšupceļā" un "apgriešanās braukšanai pretējā virzienā", tiek izpildītas ceļu satiksmē, bet jau pavisam drīz ceļu satiksmē būs jāveic pilnīgi visas šīs figūras.
"Prakse ļoti laba, jo galu galā mēs ejam uz to, lai tas jaunais autovadītājs, kas nāk no eksāmena ārā priecīgs, tikko saņēmis autovadītāja apliecību, lai viņš būtu ideāli piemērots satiksmei. Un kāpēc viņu testēt sterilos apstākļos, ja mēs viņu varam notestēt reālā dzīvē?" pauda satiksmes drošības eksperts Oskars Irbītis.
Eksperts skaidroja, ka lielākajā daļā Eiropas šis eksāmens ir ļoti pietuvināts reālajai satiksmei, un jaunais autovadītājs tiek pārbaudīts visās situācijās: gan veicot parkošanos, gan braucot pilsētā, gan izbraucot uz automaģistrālēm.
"Jāatgādina, šī testēšanas prakse Zviedrijā notiek gan vasarā, gan ziemā. Tam, kurš nokārtoja eksāmenu vasarā, ir jāapmeklē speciāli kursi ziemā," zināja teikt Irbītis.
Bet kur būs jāpilda šie figūru uzdevumi?
CSDD pārstāvis Teteris skaidroja: "Piemēram, perpendikulārā parkošanās, – tai vispateicīgākā vieta ir lielveikalu stāvvietas, kur patiesībā cilvēkiem reālā ikdienas ceļu satiksmē visbiežāk nākas šo figūru pildīt, šo manevru veikt. Attiecībā uz paralēlo parkošanos mēs runājam par kādu ielu ar mazāk intensīvu satiksmi, jo mēs negribam eksāmena laikā traucēt kopējo satiksmi, kavēt un nervozēt cilvēkus, kur pretendentam eksāmena laikā būs jānovieto šis transportlīdzeklis stāvēšanai."
Komentējot to, vai, veicot figūru uzdevumus reālā satiksmē, topošie autovadītāji neapdraudēs citus transportlīdzekļus, satiksmes eksperts sacīja: "Divi cilvēki apliecina to, ka šis konkrētais braucējs ir gatavs braukšanai. Pirmkārt, pats braucējs un, otrkārt, apmācītājs. Tātad instruktors ar savu parakstu ir apliecinājis, ka šis konkrētais topošais autovadītājs ir gatavs piedalīties satiksmē."
Bet CSDD pārstāvis norādīja, ka visi eksāmenu automobiļi ir jauni un moderni, – tiem ir gan atpakaļskata kameras, gan pīkstuļi, kas brīdina par bīstamo tuvošanos citiem transportlīdzekļiem vai gājējiem.
"Un kā pēdējais līdzeklis ir dublējošās vadības ierīces – papildu pedāļi, ar kuriem mūsu eksaminācijas darbinieks, jau redzot, ka situācija varbūt kļūst bīstama, var nospiest bremzi, un šis manevrs tiek pārtraukts," uzsvēra Teteris.
Savukārt satiksmes eksperts atgādināja par OCTA, kas ir visām CSDD mašīnām, līdz ar to, ja kaut kas notiks, apdrošinātāji to segs.