“Es godīgi maksāju ar savu “Rīdzinieka karti”, reģistrēju braucienu visur, tajā pašā laikā atrodas cilvēciņi kuri iekāpj trolejbusā, braucienu nereģistrē un nostājas durvīs. Katrā nākamajā pieturā izkāpj ārā kopā ar visiem pārējiem, skatās, ka kontroles nav, tātad viss kārtībā, un kāpj atpakaļ, un tā viņi baigos gabalus nobrauc. Tad man tāda netaisnības sajūta rodas,” stāstīja rīdzinieks Guntis.
Kā novērojis Guntis, otrs izplatīts “zaķu” paņēmiens - iegādājas e-talonu vienam braucienam, to nereģistrē un skatās - ir vai nav kontrole.
“Rīgas satiksme” atzīst, ka bezbiļetnieki ir viena no problēmām sabiedriskajā transportā, bet tā nav tikai Latvijā, tā ir visā pasaulē. Pērn pieķerti nedaudz vairāk nekā 34 000 “zaķi”, savukārt 2018. gadā - aptuveni 40 000.
“Patiesībā šis skaitlis noteikti ir lielāks, bet to precīzi noteikt ir ļoti, ļoti grūti,” atzina “Rīgas satiksmes” pārstāvis Mārtiņš Krēsliņš.
“Netrafarētie” kontrolieri bez formas tērpiem “zaķus” ķert nedrīkst, jo, balstoties uz normatīvajiem aktiem, šāda kārtība nav iespējama, jo kontrolierim ir jābūt gan formas tērpā, gan līdzi visai aparatūrai, savai darba kartei un visam pārējam, norādīja Krēsliņš.
SIA “Rīgas satiksme” skaidro, ka klasiskās kontroles ir, iekāpjot pieturvietās, bet efektīvs veids ir, kontrolieriem braucot sabiedriskajā transportā un nepievēršot sev uzmanību, kā arī - kopā ar policiju veicot reidus, kad sabiedriskais transports tiek apturēts starp pieturvietām, taču to ne visur var izdarīt. Jau pagājušajā gadā tika izmēģināta jauna kārtība, kā uzlabot reģistrēto braucienu skaitu, atļaujot iekāpt transportā tikai pa priekšējām durvīm, un rezultāts ir acīmredzams.
“Šī prakse ar iekāpšanu pa priekšējām durvīm arī tiek turpināta vēl citos maršrutos, un šis rezultāts ir pat labāks, nekā bijām gaidījuši, - ir vairāk nekā par 20% reģistrācija palielinājusies tieši šajos maršrutos,” stāstīja Krēsliņš.
Visos transportos tas noteikti nebūtu iespējams, bet no 1. februāra iekāpšana sabiedriskajā transportā pa priekšējām durvīm tiks organizēta 34., 35., 43. un 47. autobusa, kā arī 13. trolejbusa maršrutos.
Pasažieri, kas ievēro “zaķus”, viņiem aizrāda reti, un “Rīgas satiksme” arī neaicina to darīt, jo pasažieru drošība brauciena laikā ir pirmajā vietā.
“Paldies, protams cilvēkiem, kas to dara, bet tajā pašā laikā mēs tomēr aicinātu, ja ir maršruti, kur regulāri tiek novēroti bezbiļetnieki, ziņot mums sociālajos tīklos vai e-pastā un informēt par šīm lietām un vietām, lai varētu izskatīt iespēju, kādā maršrutā pārvirzīt kontroli vai intensīvāk pakontrolēt,” sacīja Baiba Bartaševiča-Feldmane.
Vēl esot iespēja doties pie transporta vadītāja un ziņot par vienu vai arī veselu baru bezbiļetnieku. Tādā gadījumā transporta vadītājs var ziņot centrālajam dispečeram par iespējamajiem pārkāpumiem, taču iet un kontrolēt pasažieru biļetes vadītājam tiesību neesot.