Līdz šim Rēzeknes novadā nebija ne pašvaldības policijas, ne administratīvās inspekcijas. Administratīvo lietvedību, ņemot vērā pašvaldības saistošos noteikumus, varēja veikt konkrētas amatpersonas, piemēram, izpilddirektors, pagasta pārvaldes vai apvienības vadītājs. Kā uzsvēra Maltas apvienības pārvaldes vadītājs Edgars Bļinovs, inspekcijas izveidošana novadā ne tikai atvieglos darbu administrācijai, bet arī disciplinēs iedzīvotājus.
„Administratīvās komisijas darbs ir primāri saistīts ar iedzīvotājiem un ne jau no tās labākās puses. Kad ir jāaizrāda par kaut kādiem nepaveiktajiem darbiem vai pārkāpumiem, tad sākas konflikti un strīdi. Pieļauju, ka īstenībā neviens pagasta pārvaldes vadītājs vai deleģēta persona šo administratīvo protokolu nav sastādījis.
Ir sūtītas vēstules iedzīvotājiem par konkrētiem pārkāpumiem ar prasību novērst kādu pārkāpumu, bet administratīvo protokolu sastādīšana netika praktizēta,” stāstīja Bļinovs.
Viņš atklāja, ka Ozolaines un arī citos novada pagastos liela problēma ir atkritumu izmešana gan mežos, gan grāvmalās.
„Mēs to jūtam ļoti intensīvi, jo daudzi uzskata, ja jau mūsu pagastā atrodas atkritumu apglabāšanas poligons Križavnieki, daudzi, neaizbraucot līdz atkritumu šķirošanas vietai, izmet drazas grāvī vai ceļa malā. Tie ir mūsu iedzīvotāju nedarbi, kas mums ļoti nepatīk,” uzsvēra Bļinovs.
Jaunizveidotās Administratīvās inspekcijas kompetencē būs Rēzeknes novada saistošo noteikumu izpildes kontrole, pastāstīja inspekcijas vadītāja Vija Netle-Galeja.
„Kopā Administratīvajā inspekcijā strādās septiņi darbinieki – vadītājs un seši inspektori. Inspektoriem būs sadalīta apkalpojamā teritorija – tie būs pagasti, kur viņi strādās un uzraudzīs kārtību,” skaidroja vadītāja.
Netlei-Galejai ir pieredze darbā policijā. Inspekcijas vadītāja amatā viņa iecelta pašvaldības izsludinātā konkursa rezultātā. Kā atzina inspekcijas vadītāja, pašlaik tiek veidota komanda, kas turpmāk sekos kārtībai novadā.
„Mums priekšā ir ļoti daudz darāmā. Domāju, ka Administratīvās inspekcijas darbs būtiski uzlabos situāciju ar pašvaldības izdoto saistošo noteikumu ievērošanu. Centīsimies nepieļaut, lai tiktu izmesti atkritumi grāvmalās, mežos. Sekosim līdzi tam, kā tiek kopti īpašumi – nopļauta zāle, suņi un kaķi lai neklaiņo. Lai kopumā visā Rēzeknes novadā būtu kārtība. Un mūsu uzdevums ir ne tikai sodīt, bet arī veikt preventīvo darbu, risināt šīs problēmas un nepieciešamības gadījumā arī sodīt,” stāstīja Netle-Galeja.
Rēzeknes novadam, kura sastāvā pašlaik ir 28 pagasti un viena pilsēta Viļāni, Administratīvās inspekcijas izveidošana izmaksās ap 150 tūkstošiem eiro. Kā atklāja Rēzeknes novada pašvaldības izpilddirektors Jānis Troška, galvenie tēriņi saistīti ar transporta iegādi.
„Mēs plānojam iegādāties trīs jaunās automašīnas. Viena automašīna jau ir šobrīd no Viļānu bijušās novada pašvaldības. Kopā būs četras automašīnas. Visiem darbiniekiem būs noteikta parauga formastērpi un arī pārējais ekipējums. Novada budžeta projektā ir ieplānots (janvāri novada budžets tiks apstiprināts), un tur Administratīvajai inspekcijai būs sava izdevumu tāme.
Administratīvie izdevumi varētu būt ap 90 tūkstošiem eiro, un aptuveni 60 tūkstoši varētu būt autotransporta iegādei,” stāstīja Troška.
Pašlaik Administratīvās inspekcijas Rēzeknes novadā komandā jau strādā trīs darbinieki – vadītāja un divi inspektori.